شاه معلم شبانه ( 7 و 8 تیر 97 )

به نام خدا

گزارش صعود شبانه گروه دامون به قله شاه معلم ( ۸ تیر ۹۷ )

سرپرست:عرفان خوشدل

راهنما:داوود کریم بخش

جلودار:بهروز رسولی

عقبدار:ارسلان باقری

تعداد همنوردان: ۱۰ نفر

غرور را پای کوه دفن کنیم و انسانیت را با خود تا قله در کوله بارمان جای دهیم.

روزی اگر دستانت را به قله رساندی؛

اگر به اوج رسیدی؛

اگر لوحی ارزشمند گرفتی؛

اگر پرواز کردن آموختی؛

به یاد عزیزان و گذشتگان هم باش.

از آنها هم یادی کن.

به یاد اساتیدت، دوستان و همنوردانت.به یاد همه آنهایی که هرچند اندک به تو آموختند.

به یادآور آن روزی که، زمین خوردن همنوردت را دیدی و تصمیم گرفتی؛ زمین نخوری. او زمین خورد تا تو تجربه گریز پیدا کنی.

یادت باشد روزی فرق بین کفش کوهنوردی و پوتین ایمنی را نمیدانستی.

به یاد آور روزی را که چشم به آینده منتظر صعود از صخره یا دیواره یخی بودی.

اکنون به خود نگاه کن. چه بودی و چه شدی.

روزگاری در مسیر صعود از ترس میلرزیدی. اما اکنون با اراده پولادینت همه را می لرزانی.

روزگاری با کوله مدرسه قدم بر کوه گذاشتی. نهایت خوشبختی را در صعود تخته سنگ های مسیرت می دیدی.

حال با کوله باری از تجربه در فکر صعود از قله های خشن و مسیرهای مهیج  هستی.

یادت باشد هرچه بودی و هرچه شدی ...هنوز هم چیزی نشدی.

خلاصه زمان بندی برنامه:

خروج از انزلی: ۲۰.۴۵ / شروع برنامه: ۰۰.۰۰ / قله: ۵.۱۵ / بازگشت از قله: ۷ / خارند: ۱۱.۳۰ / بازگشت به انزلی: ۱۴

مختصری درباره کوه شاه معلم:

کوه شاه معلم با ارتفاع ۳۰۵۸ بلندترین قله را در منطقه ماسوله دارا میباشد و جز قلل شاخص و مرتفع گیلان نیز میباشد.

اسم کوه از دو واژه شاه+معلم تشکیل شده است.که شاه نشان از برتری و بلندی این کوه نسبت به کوه های اطراف و معلم یادآور عابد دانایی بود که در زمان های گذشته در این منطقه سکونت داشت و پس از مرگش طبق وصیت وی پیکرش را به روی بلندترین کوه منطقه انتقال دادند.

صعود به شاه معلم معمولا از ۴مسیر صورت میگیرد.که ۳مسیر از سمت ماسوله و مسیر دیگر از ماسال میباشد.

مسیر اول:مسیر شمالی(هفت خونی)/مسیر دوم:خط الراس/مسیر سوم:جنوبی(دوریچال)/مسیر چهارم:ماسال به شاه معلم.

مسیر اجرایی برنامه نیز مسیر خط الراس بود.

پنجشنبه (۷تیر)

غروب پنجشنبه ساعت ۲۰.۴۵ با دو دستگاه سواری از انزلی خارج شدیم.برای این برنامه جناب آقای رسولی و دوست همنوردمان آقای نیما عزیزی قبول زحمت کردند و ما با ماشین های شخصیشان به سمت ماسوله حرکت کردیم.

پس از حدود یک ساعت برای صرف چای در فومن توقف کردیم.و در ساعت ۲۳.۱۰ به ماسوله رسیدیم.

و مسیر جاده ای ماسوله را ادامه دادیم تا به خارند که محل شروع برنامه بود برسیم(برای صعود به شاه معلم از خود ماسوله هم میتوان شروع به حرکت کرد که حدود ۲ساعت به تایم صعود اضافه میشود)

در ساعت ۲۳.۴۰ به خارند رسیدیم.هوا کاملا مهتابی بود و ماه در این تاریخ بصورت کامل در آسمان قرار داشت و تمام منطقه را روشن کرده بود.حتی بدون استفاده از نور هدلایت ها هم میشد صعود را انجام داد.پس از آماده شدن افراد آقای رسولی برایمان توضیحاتی در مورد جهت یابی از روی ستارگان در شب و پیدا کردن ستاره شمال انجام داد که بسیار توضیحات مفیدی بود.

در ساعت ۲۴ نیمه شب صعود خود را آغاز نمودیم.ابتدای مسیر با بوته های بلند و پوشش جنگلی همراه بود و قسمت ابتدایی مسیر که به منطقه دوری کله معروف است از شیب قابل توجهی برخوردار بود.به علت شیب منطقه دوری کله کمی حرکت با سرعت کمتر انجام میشد.در ساعت ۱.۴۵ دقیقه به بالای دوری کله و رسیدیم که از این قسمت تا قسمت پایانی مسیر به منطقه خط الراس معروف است.منطقه خط الراس شیبی بسیار ملایم را دارا میباشد و فرصت مناسبی برای باز گردانی انرژی میباشد و از همان ابتدای منطقه خط الراس ، قله بزرگ شاه معلم کاملا در روبه رویمان مشخص است.در هنگام صعود ما تعدادی از گله داران بومی گله گوسفندان خود را به این منطقه آورده بودند.

به همت بزرگانی چون آقایان پورپاک نیا و کاشانی از خارند تا خود قله شاه معلم نشان گذاری شده است و سنگچین های نارنجی رنگ در کل مسیر وجود دارد(فقط مسیر خط الراس)

در ساعت ۴.۱۰ به ابتدای آخرین شیب منتهی به قله که به پاگرد نیز معروف است رسیدیم.در پاگرد حدود ۲۰ دقیقه استراحت کردیم و بعد از آن به سمت قله حرکت کردیم.تقریبا بعد از پاگرد باد شروع به وزیدن کرد و آسمان از سمت مشرق شروع به روشن شدن شده بود.سرانجام در ساعت ۵.۱۵ دقیقه به قله زیبای شاه معلم رسیدیم.

بنا به درخواست همنوردان و برنامه ریزی از قبل قرار بود که بر روی سنگچین قله زمان طولانی تر برای خواب و استراحت در اختیار داشته باشیم.

هوا بر روی قله کاملا سرد بود و افراد پوشش زمستانی بر تن داشتن.همچنین در زمان استراحت تعدادی از همنوردان اقدام به صعود به قله سوم شاه معلم نمودن(کوه شاه معلم از سه قله کنار هم تشکیل شده است که ارتفاع بلندترین قله آن 3090 متر می باشد)

تماشای طلوع خورشید بر فراز قله لحظات وصف نشدنی را برایمان رقم زده بود‌.و پس از طلوع خورشید شور و هیجان خاصی میان اعضای گروه  حکم فرما بود.

سر انجام پس از روشن شدن کامل هوا و بازگشت همنوردان ، در ساعت ۷ مسیر برگشت را در پیش گرفتیم.در ساعت ۷.۴۰ مجدادا به پاگرد رسیدیم و در آنجا صبحانه خوردیم.

هوا در مسیر برگشت لحظه به لحظه گرمتر میشد و پوشش های زمستانیمان در قله جای خود را به پوشش های تابستانی داده بود.

به علت گرمای زیاد هوا در انتهای مسیر حرکت ما با توقف های بیشتری همراه بود.

سرانجام در ساعت ۱۱.۳۰ به انتهای مسیر و کنار ماشین ها رسیدیم.

در انتها جا دارد از زحمات آقایان رسولی و عزیزی برای قبول زحمت آوردن ماشین و همچنین از آقای کریم بخش برای راهنمایی مسیر تشکر کنم.

<< نوشته شده توسط عرفان خوشدل >>

اطلاعیه برنامه علم کوه

شاه معلم شبانه ( 7 و 8 تیر 97 )

به نام خدا گزارش صعود شبانه گ...

آبشار پره سر ( 1 تیر 97 )

به نام خدا برنامه آبشار دوقلو...

آزادکوه ( 31 خرداد و 1 تیر 97 )

به نام خدا گزارش صعود به قله ...

کله قندی ( 18 خرداد 97 )

به نام خدا ...

دوره نقشه خوانی و کار با قطب نما

هزینه دوره: 45000 تومان تار...

دشت شقایق ( 11 خرداد 97 )

به نام خدا  ...

چسلی ( 28 اردیبهشت 97 )

به نام خدا برنامه چسلی در ماس...

کلاهو ( 21 اردیبهشت 97 )

به نام خدا برنامه صعود به قله...

کوهروبار ( 14 اردیبهشت 97 )

به نام خدا

برنامه گروه

تابستان 95
پاییز و زمستان 95
بهار 96
تابستان 96

آخرین اخبار

کسب مقام اول...

به نام خدا کسب مقام اول آقای...

کلاس تغذیه د...

به نام خدا یک کلاس تغذیه در...

فراخوان صعود...

روابط عمومی دامون : 09116137161

مسابقه سنگ ن...

مسابقه سنگ نوردی استان گیلان تاریخ: 96/12/18...

صعود مشترک گ...

به نام خدا روز جمعه 13 بهمن...

پخش فیلم مست...

پخش فیلم مستند و گزارش خوانی...

نتایج چهارمی...

چهارمین دوره مسابقات سنگ‌نوردی جام فجر/گرامیداشت...