آخرین اخبار

مسیریابی نوکیان به ماسوله (23 فروردین 98)

گزارش برنامه مسیریابی و بررسی مسیر پیمایش طارم به ماسوله:

خلاصه زمانبندی اجرای برنامه:

خروج از انزلی: ۳.۴۰ / نوکیان: ۷.۲۰ / شروع پیمایش: ۷.۴۰ / اَندَرَه: ۱۱.۴۵ / ماسوله(پایان پیمایش): ۱۵.۴۰

اعضای شرکت کننده در برنامه:

رامین شیرجهانی - سعید غلام علیپور - مریم تمدن - عرفان خوشدل

مقدمه:

باتوجه به پیش رو بودن برنامه پیمایش طارم به ماسوله جهت اجرای برنامه و مسیریابی، راهی زنجان شدیم.

مسیر پیمایش،از روستای "نوکیان" شهرستان طارم آغاز میشود.

به همین منظور ابتدا فایل های gps و نقشه های این مسیر مورد بررسی قرار گرفت و با تعدادی از کوهنوردان قدیمی و آشنا به مسیر مشورت کردیم.

نتیجه حاصله مسیری بود که از روستای نوکیان آغاز میشد،پس از پیمایش مسیر دره ای به روستای اَندَرَه رسیده و بعد از گذر از روستا وارد خط الراس کوه های ماسوله میشویم و از جاده ماجلان(جاده ماسوله به خلخال)به سمت ماسوله میبایست حرکت کنیم.

البته مسیر های دیگری هم برای پیمایش طارم به ماسوله وجود دارد اما مسیر نوکیان متداول ترین و کوتاه ترین مسیر است.

جمعه ۲۳ فروردین :
پس از بررسی هواشناسی و هماهنگی با یک دستگاه سواری بامداد روز جمعه در ساعت ۳.۴۰ از انزلی خارج شدیم.و حدود نیم ساعت بعد به رشت رسیدیم و آقای علیپور نیز در رشت به ما ملحق شد.مقصد ما روستای نوکیان شهرستان طارم بود.پس از حدود سه ساعت و نیم یعنی در ساعت ۷.۲۰ به نوکیان رسیدیم.پس از رسیدن به روستا و پیاده شدن از ماشین شروع به خوردن صبحانه کردیم.هوا خنک و بهاری بود و روستا کاملا خلوت بود.پس از خوردن صبحانه و نگاه کردن به gps مسیر،محل شروع پیمایش را پیدا کردیم و در ساعت ۷.۴۰ حرکت خود را آغاز نمودیم.

ابتدای مسیر دارای پاکوب مشخصی بود و ما حرکت خود را از داخل مسیری که درون یک دره زیبا بود آغاز نمودیم. بعد از اندکی پیمایش وارد جاده ای خاکی شدیم.ظاهرا قرار بود حدفاصل نوکیان تا اندره جاده ای احداث شود که در صورت وجود جاده،مسیر نوکیان به ماسوله را میتوان با وسایل نقلیه نیز طی نمود.
وجود این مسیر دره ای در کنار رودخانه تجربه جدید و دلچسبی برایمان بود.
با بررسی هایی که ما از قبل انجام داده بودیم پیشبینی این را کرده بودیم که تا قبل از اندره مسیر جاده مشخص باشد

اما در ادامه چالشی غافلگیرانه در مسیرمان به استقبالمان آمده بود!
به علت بارش های زیاد اخیر،میزان حجم آب رودخانه بیشتر شده بود و در جایی از مسیر،رود کاملا جاده را شسته بود و راه مارا مسدود کرده بود.ظاهرا چاره ای جز عبور از رودخانه نداشتیم.
به ناچار پوتین ها را کنده و آنها را به آن سمت رود پرتاب کردیم و با پای برهنه از رود عبور کردیم.
در ادامه مسیر در ساعت ۸.۴۰ به روستای کوچک تازه کند رسیدیم.پس از عبور از روستا مجددا به نقطه ای رسیدیم که بازهم رود راه مارا مسدود کرده بود.به همین منظور دامنه کوه مجاور خود را کمی بالا کشیدیم تا از محل تلاقی مسیر جاده و رود عبور کنیم.

هر چه به جلوتر میرفتیم به دفعات شاهد حضور رودخانه در مسیرمان بودیم،بصورتی که به تعداد ۱۱ مرتبه از رود عبور کردیم چالشی هیجانی و دلچسب برایمان بود.
البته باید به این نکته توجه کرد این تعداد از تغییر جهت،ناشی از عدم شناخت دقیق ما از منطقه و برای کسب آگاهی بیشتر و همچنین بالا آمدن بستر رودخانه بود.
در ادامه از سمت راست دره کمی ارتفاع گرفتیم و از ساعت ۱۱ باران شروع به باریدن کرد.
پس از طی کردن این مسیر پرچالش در ساعت ۱۱.۴۵ به روستای اندره رسیدیم و باید از روستا به سمت خط الراس ماسوله حرکت میکردیم که در این قسمت مسیرمان برفی بود.این فاصله از مسافت کمی برخوردار بود.رخ جنوبی و با عظمت شاه معلم در روبه رویمان که پوشیده از ابر بود به مسیر جلوه ای متفاوت بخشیده بود.

پس از رسیدن به خط الراس وارد جاده شدیم و از اینجای پیمایش به بعد مسیر جاده ای بود.
باران کماکان می بارید و ما برای صرف ناهار در ساعت ۱۳.۴۰ خود را به ساختمان نیمه کاره ای در منطقه دولیچال رساندیم.
پس از خوردن ناهار و کمی استراحت ساعت ۱۴ مجددا حرکت خود را آغاز نمودیم.باران دیگر بند آمده بود .
پس از رسیدن به خارند از جاده خارج شدیم و وارد منطقه جنگلی شدیم.زیبایی چشم نواز بهار و سبزی چمنزارها و شکوفه های درختان آنقدر برایمان زیبا بود که منتظر بازگشت دوباره به این مسیر بودیم.

سرانجام بعد از حدود ۸ ساعت پیمایش پر هیجان و لذت بخش و مسافت تقریبی ۲۰ کیلومتر در ساعت ۱۵.۴۰ به ماسوله رسیدیم.
در ماسوله کمی استراحت کردیم و سپس با ماشین های خطی به سمت فومن و از فومن به رشت و از رشت به سمت انزلی بازگشتیم.

عرفان خوشدل

پارگام (20 اردیبهشت 98)

به نام خدا  سرپرست : امیر د...

طارم به ماسوله (12, 13 اردیبهشت 98)

سرپرست: سعید غلامعلیپور راه...

نصب تابلو قله لاسه سر (6 اردیبهشت 98)

نصب تابلو بر فراز قله لاسه س...

ارتفاعات متش جایگزین عجم داغ (31 فروردین 98)

سرپرست : ارسلان باقریراهنما:...

مسیریابی نوکیان به ماسوله (23 فروردین 98)

گزارش برنامه مسیریابی و بررسی ...

آرننگاه (16 فروردین 98 )

گزارش صعود به قله آرننگاه (۱۸۵...

برنامه فصل بهار 98 گروه کوهنوردی دامون بندرانزلی

برنامه فصل بهار 98 ...

زندانه به جای گیلوند رود ( 9 فروردین 98 )

به نام خدا زندانه: سرپرست ( م...

شاه معلم ( 24 اسفند 97 )

به نام خدا شاه معلم و شب ...

توچال ( 2 و 3 اسفند 97 )

به نام خدا  صعود گروه دامون ا...