قله تیلار (3 خرداد 98)

کوهیار : رضا عباسپور

تعداد کل نفرات : ۱۸ تن

اسمامی نفرات شرکت کننده:

مریم پارسا-سپیده فلاحتی-مریم پورنعمت-حدیث-هدیه طاهری نیا-سوگند عسکری-فرانک منصف-بهروز رسولی-رامین شیرجهانی-رضا عباسپور-مجتبی جاهدی-مسعود زرجی-سعید احدی-جواد نعمتی-صادق موسوی-میلاد ناصح-مهیار سلیمانی-عرفان خوشدل

خلاصه زمان بندی اجرا برنامه:

خروج از انزلی: ۴ / مریان: ۷.۱۵ / شروع پیمایش: ۸ / قله: ۱۳.۴۰ / پایان پیمایش: ۱۸.۴۵ / برگشت به انزلی: ۱۰

مختصری درباره کوه تیلار:

کوه تیلار با ارتفاع تقریبی ۲۹۰۰ متر،در البرز غربی و امتداد کوه های تالش قرار دارد.

تیلار در منتهی الیه غرب شهرستان هشتبر و در قسمت جنوبی منطقه تاریخی مریان واقع شده است.

تیلار جز بلندترین کوهای تالش است که با ظاهر منحصر به فرد کوهانی شکل خود از محبوبیت خاصی میان مردم منطقه برخوردار است.طبق داستان های محلی گفته میشود که تیلار نام دختری بود که در سالهای دور در این منطقه حکمرانی میکرد و پس از آن،این نام برای کوه برگزیده شد تا تیلار نماد شکوه و عظمت کوه های تالش باشد.

جمعه ۳خرداد:

پس از سوار شدن تمامی همنوردان در ساعت ۴ بامداد از انزلی خارج شدیم و در رضوانشهر آقای جاهدی همراه وسیله شخصی خود به ما ملحق شد.

در ادامه ساعت ۵.۲۵ به هشتپر رسدیم و از آنجا مسیر منتهی به مریان را در پیش گرفتیم که این مسیر از شیب قابل توجهی برخوردار است لذا با سرعتی آهسته تر در حرکت بودیم.هوا دیگر روبه روشنی رفته بود و ما در ساعت ۷.۱۵ به مریان رسیدیم.

با هماهنگی هایی که از قبل انجام گرفته بود،در مریان یک دستگاه نیسان وانت منتظر ما بود تا مارا از مریان به روستای حسن دَیَرمانی ببرد چرا که پیمون این مسیر با مینی بوس کمی دشوار بود.پس از پیاده شدن از مینی بوس و جابجایی وسایل سوار وانت شدیم.

هوای خنک صبحگاهی و دیدن این چشم انداز زیبای منطقه تاریخی مریان جز نکات بسیار لدت بخش مسیر بود،منطقه ای سر سبز در دل دامنه کوهستان.

سرانجام پس از طی کردن مسیری حدودا ۲۵ دقیقه ای کمی بالاتر از روستای حسن دیرمانی و در ابتدای مسیر منتهی به جاده خاکی روستای گدول از وانت پیاده شدیم و باقی همنوردان که با پاترول آقای جاهدی در پشت سر ما بودند نیز به ما ملحق شدند.

پس از پیاده شدن از وسایل نقلیه و خوردن مقداری اب و خوراکی در ساعت ۸ مهیای حرکت خود به سمت تیلار شدیم.

ابتدای مسیر از دره ای آغاز میشد که از شیبی ملایم برخوردار بود.پس از طی کردن حدود دوساعت به بالای تپیه ای رسیدیم که آنجا تیلار در روبه روی ما و کلاهو در سمت چپ ما قرار داشت و چقدر دیدن عظمت تیلار برایم لذت بخش بود.کمی که جلو تر رفتیم دریاچه گودول با چمن زارهای سرسبز و پوشیده از گل های رنگارنگ همراه با کلبه های کوچک در جلویمان نمایان شد.منطقه ای بکر و دست نخورده که زیبایی آن در قالب هیچ متن و گزارشی قابل وصف نیست.

دیدن این همه زیبایی حس و حال متفاوتی به گروه بخشیده بود.

در ساعت ۱۰.۱۰ به کنار کلبه ها رسیدیم و حدود بیست دقیقه در آنجا استراحت کردیم.

در ساعت ۱۰.۳۰ مجددا حرکت خود را آغاز نمودیم و چقدر دل کندن از این همه زیبایی برایمان سخت بود اما رسیدن به هدفی دیگر انگیزه تازه ای به ما بخشیده بود.

بعد از دریاچه شیب مسیر به طرز قابل توجهی تندتر میشد.در واقع پس از دریاچه شیب اصلی و منتهی به قله آغاز میشود.به دلیل شیب تند،کمی با سرعت اهسته تر اما پیوسته همراه با استراحت های کوتاه به مسیر ادامه دادیم.پس از حدود طی کردن یک ساعت باد نیز همراه ما شده بود.بادی که در بعضی مواقع با سرعت خیلی زیادی میوزید.اما خوشبختانه با ادامه دادن مسیر و قرار گرفتن در دامنه،خود کوه مانع از وزدیدن باد به سمت ما شده بود.در انتهای مسیر تابلوی فلزی قله از دور نمایان بود که دیدن تابلو و نزدیکی به قله انرژی جدیدی در ما افزوده شده بود.

سر انجام پس از طی کردن شیبی طولانی با عزمی راسخ در ساعت ۱۳.۴۰ به قله زیبای تیلار رسیدیم.

نمای کوه های اطراف و تمامی ییلاق ها و روستاهای منطقه برفراز قله،حس متفاوتی بود که فقط در تیلار میشود آنرا تجربه کرد. برفراز قله کمی استراحت کردیم و ناهار را در خود قله خوردیم و در ساعت ۱۴.۲۰ مسیر برگشت را درپیش گرفتیم.

در ساعت ۱۶.۳۰ مجددا کنار بهشتی کوچک که در پای تیلار قرار داشت رسیدیم و در کنار همان کلبه ای که صبح در انجا استراحت کرده بودیم نشستیم.صاحب کلبه که مردم مهمان نواز قوم تالش بود برایمان چای آورد تا در کنار زیبایی طبیعت،زیبایی از جنس محبت و مهمان نوازی را تجربه کنیم.

خوردن چای و استراحتی مختصر خستگی را از تن ما زدود و ما پس از استراحتی نیم ساعته قسمت آخر مسیرمان را در پیش گرفتیم و در انتها در ساعت ۱۸.۴۰ به محلی که قرار بود وانت به دنبالمان بیاید رسیدیم.

کمی در کنار چشمه ای که در آنجا قرار داشت استراحت کردیم و پس از رسیدن وانت به سمت مینی بوس که در مریان منتظر ما بود حرکت کردیم و پس از مینی بوس سواری حدودا ۳ ساعته در ساعت ۱۰ شب به بندرانزلی باز گشتیم.

در انتهای این گزارش از آقایان رامین شیرجهانی راهنمای خوب برنامه و آقای مجتبی جاهدی همنورد و دوست جدیدمان که زحمت اوردن وسیله شخصی را کشیدند تشکر میکنم.

"و فقط در پایان یک جمله باقی میماند که چقدر تیلار زیبا بود"

<<نوشته شده توسط عرفان خوشدل>>

برزه کوه (19 مهر98)

گزارش صعود به قله شاه برزه ک...

برنامه فصل پاییز 98 گروه کوهنوردی دامون بندرانزلی

اسبه ریسه (12 مهر 98)

سرپرست: ساعده فلاحت دوست را...

سرک _ رستم آباد (5 مهر 98)

سرپرست: صادق موسوی راهنما: ...

مجمع عمومی گروه کوهنوردی دامون انزلی

مجمع عمومی سالانه گروه کوهنو...

غار دانیال (15 شهریور 98)

غار دانیال (سلمانشهر) سرپرس...

باباچال ( 1 شهریور 98)

سرپرست برنامه: آقای سهند راس...

ماهی مشو (25 مرداد 98)

سرپرست : وحید روزرخ تعداد ن...

دماوند (15 و 16و 17 مرداد 98)

سرپرست : علیرضا سندیانی راه...

تسلیت ...

تسلیت واژه ی کمیست برای ابرا...