سماموس (15 و 16 خرداد97)

عقبدار : سعید احدی

تعداد کل نفرات شرکت کننده : ۴۵ تن

تعداد نفرات شرکت کننده از دامون: ۱۹ تن

اسامی نفرات شرکت کننده گروه دامون : مریم پارسا-مریم پورنعمت-نازنین ایلبیگی-حدیث رضایی-هدیه طاهرنیا-سوگند عسکری-فرانک منصف-محدثه ایلبیگی-بهروز رسولی-علی ساجدی-رضا نوذری-حامد گنجی-رضا عباسپور-سعید احدی-صادق موسوی-رضا ایلبیگی-کیا داوودی-عرفان خوشدل - مریم تمدن

خلاصه زمانبندی اجرای برنامه سماموس:

حرکت از انزلی: ۸.۳۰ / جواهردشت : ۱۴ / خاموشی: ۲۲ / حرکت به سمت قله: ۳ / قله: ۹.۵۰ / جواهردشت: ۱۶ / بازگشت به انزلی: ۱۲.۳۰

۴شنبه ۱۵ خرداد:

طبق برنامه ریزی هایی که از قبل انجام شده بود قرار بود ساعت ۸ صبح همگی در میران بی بی حوریه انزلی جمع شویم.بعد از آمدن تمامی نفرات و جمع آوری وسایل همراه دو دستگاه مینی بوس در ساعت ۸:۳۰ حرکت خود را آغاز نمودیم.در ادمه ساعت ۱۰:۴۵ برای خرید وسایل در رودسر توقف کردیم و ساعت ۱۱:۱۵ به جاده فرعی سیاهکلرود رسیدیم.پس از رسیدن به سیاهکلرود در کنار مسجد سجیران منطقه توقفی تقریبا بیست دقیقه ای داشتیم.به دلیل شیب دار بودن جاده سیاهکلرود به جواهردشت تعدادی از همنوردان برای سبکتر شدن مینی بوس ها،حد فاصل سیاهکلرود تا جواهردشت را با جیپ هایی که در این منطقه فعالیت دارند پیمودند.

مسیر منتهی به جواهر دشت دارای جاده ای نیمه آسفالت و در بعضی نقاط دارای شیب تند میباشد که از چشم انداز بسیار زیبایی برخوردار است.

سرانجام پس از پیمودن این مسیر زیبا و البته کمی طولانی در ساعت ۱۴ به جواهردشت زیبا رسیدیم.منطقه ای بکر و ییلاقی و ارتفاع حدودی ۲۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا،درست در دامنه سماموس.

پس از رسیدن به جواهردشت از مینی بوس ها پیاده شدیم و وسایل خود را به دو خانه ای که از قبل اجاره شده بود بردیم و باقی زمان را به دیدن جواهردشت و دشت های زیبای منطقه اختصاص دادیم.

آنچه بیشتر از همه در جواهردشت خودنمایی میکرد رخ شمالی و سرفراز سماموس به همراه قله های شرقی و غربی آن،که همچون دیوارای استوار شکوه خاصی به منطقه بخشیده بود.

در ادامه پس از یک غروب زیبا کم کم آماده خوردن شام شدیم و پس از خوردن شام در ساعت ۲۲ شب خاموشی زده شد.

پس از خوابی مختصر در ساعت ۲ بامداد از خواب بیدار شدیم و پس از خوردن صبحانه و حاضر شدن،در ساعت ۳ بامداد حرکت خود را در خاموشی شروع کردیم.

با صحبت ها و برنامه ریزی هایی که در شب گذشته سرپرست های ۳ گروه دامون،ناتشکوه و پیشکوه باهم انجام داده بودند تصمیم گیری در مورد اجرای برنامه به این صورت شد که به منظور نظم بخشیدن بهتر به این تعداد،۴۵ نفر حاضر در برنامه،در قالب ۳ تیم ۱۵ نفره با فاصله نزدیک به هم حرکت کنند.

پس از صحبت های سرپرست کل برنامه خانوم تمدن و راهنما ،۳ گروه حرکت خود را آغاز نمودند.ابتدا گروه دامون و پشت سر آنها گروه پیشکوه و در انتها گروه ناتشکوه.

دیدن آسمان پر ستاره از نکات حائز اهمیت شروع برنامه بود.آسمانی بی انتها با ستارگانی بی شمار...

۳گروه با نظم و پشت سرهم در حرکت بودند و در ادامه پس از گذشت ساعاتی آثاری از طلوع خورشید در دل آسمان تاریک شب جلوه بخش شد و پس از آن خورشید بر فراز دریا نمایان گشت.دیدن طلوع خورشید و انعکاس نور آن بر روی دریا تصاویر وصف ناشدنی به صعود ما بخشیده بود و گروه دقایقی برای استراحت و گرفتن عکس توقف مختصری داشت.

با در پیش گرفتن مسیر به قسمتی رسیدیم که برای صعود میشد از دو مسیر متفاوت به سمت قله حرکت کرد.مسیر متداول و معمول صعود به سماموس،مسیر سمت چپ ما یعنی مسیر معروف به دره بود،اما با آگاهی راهنما به این مسیر و اینکه به دلیل بارش های زیاد اخیر مسیر دره پوشیده از برف و یخ است گروه مسیر سمت راست یعنی مسیر یال را برای صعود انتخاب نمود.که این مسیر در بعضی نقاط کمی سنگ لاخی تر از مسیر دره بود.

پس از حدود چند ساعت پیمایش دیگر هوا کاملا رو به گرمی رفته بود و تاثیر گرما بر صعود کاملا محسوس بود.

در ادامه پس از پشت سر گذاشتن شیب یال منتهی به سماموس به مسیر تقریبا صافی رسیدیم که تا قله از فاصله کمی برخوردار بود و در انتها در ساعت ۹.۵۰ به قله زیبای سماموس رسیدیم.به دلیل اینکه زمان صعود از پیش بینی قبل برنامه زودتر انجام شده بود و اینکه نفرات زمان کافی برای استراحت رو قله داشته باشند استراحت بیشتری توسط سرپرست بر روی قله لحاظ شد.

از روی قله تمامی کوه های اطراف،دشت ها و حتی علم کوه سرفراز نیز نمایان بود و بر روی قله حس و حال متفاوتی نفرات را در بر گرفته بود.

سر انجام پس از استراحتی لذت بخش و مفید و خوردن کمی تنقلات و گرفتن عکس دسته جمعی در ساعت ۱۱.۴۰ همگی به سمت پایین حرکت کردیم و بدلیل جلوگیری از پراکندگی نفرات در هنگام برگشت ۳گروه بصورت یک پارچه در آمد.

مسیر برگشت سماموس در این فصل به دلیل گرمای زیاد هوا از چالش دیگری برخوردار است و داشتن آب و مایعات زیاد در این صعود از مهمترین نکات این برنامه بود‌.

هرچه به انتهای مسیر نزدیک میشدیم بر شدت گرما افزوده میشد اما این گرما چیزی از اراده نفرات کم نکرده بود.

نفرات در قسمت انتهایی مسیر که از یک چشمه برخوردار بود برای شست و شوی سرو صورت و خوردن آب توقفی داشتند.شستن دست و رو در این آب خنک تمامی گرما را از تن ما زدود و در انتها در ساعت ۱۶ نفرات یکی پس از دیگری به جواهر دشت رسیدیم.

در جواهر دشت استراحت مختصری کردیم و پس از خوردن کمی غذا و تعویض لباس ها و جمع کردن وسایل سوار مینی بوس ها شدیم و مسیر برگشت به انزلی را در پیش گرفتیم.

در انتهای این گزارش جا دارد از زحمات خانوم تمدن سرپرست کل برنامه،آقای حشمت رحمانی راهنمای خوب و توانمد این برنامه،آقای سیامک اشکان زاده سرپرست تیم جواهر دشت،آقای غلامرضا راوند که با صدای گرمشان انرژی بخش این مسیر بوند و تمامی دوستان خونگرم و همنوردان گروه ناتشکوه و پیشکوه تشکر کنم.

<<نوشته شده توسط عرفان خوشدل>>

برزه کوه (19 مهر98)

گزارش صعود به قله شاه برزه ک...

برنامه فصل پاییز 98 گروه کوهنوردی دامون بندرانزلی

اسبه ریسه (12 مهر 98)

سرپرست: ساعده فلاحت دوست را...

سرک _ رستم آباد (5 مهر 98)

سرپرست: صادق موسوی راهنما: ...

مجمع عمومی گروه کوهنوردی دامون انزلی

مجمع عمومی سالانه گروه کوهنو...

غار دانیال (15 شهریور 98)

غار دانیال (سلمانشهر) سرپرس...

باباچال ( 1 شهریور 98)

سرپرست برنامه: آقای سهند راس...

ماهی مشو (25 مرداد 98)

سرپرست : وحید روزرخ تعداد ن...

دماوند (15 و 16و 17 مرداد 98)

سرپرست : علیرضا سندیانی راه...

تسلیت ...

تسلیت واژه ی کمیست برای ابرا...