درفک (17 آبان 98)

گزارش صعود گروه کوهنوردی دامون بندرانزلی به قله درفک ( ۹۸/۰۸/۱۷)

سرپرست : عرفان خوشدل

راهنما : کامران ابراهیمی

جلودار(بصورت چرخشی) : حدیث رضایی-مهدیه شهسواری

عقبدار(بصورت چرخشی) : سعید غلامعیپور-فرزین اصلانی

کوهیار : سعید احدی

تعداد کل نفرات : ۲۰ تن

اسامی نفرات : ریحانه شاه بختی-فریبا خرم دل-مریم پورنعمت-حدیث رضایی-نازنین ایلبیگی-سهیلا رحیمی-سوگند عسکری-مهدیه شهسواری-رامین شیرجهانی-سعید غلامعلیپور-علی ساجدی-کامران ابراهیمی-عیسی دولتی-سعید احدی-جواد نعمتی-فرزین اصلانی-ارسلان باقری-صادق موسوی-علیرضا سندیانی-عرفان خوشدل

دالفک بازهم صدایم کن.

من به عشق شنیدن صدای تو به اینجا آمده ام.

چقدر باید منتظر بمانم تا هوا بخواهد صاف شود،ابری در آسمان نباشد تا در لابلای ساختمان های آهنی شهرم به دنبال تو بگردم و با ذوقی کودکانه از دور به تماشایت بنشینم.

من به عشق دیدار تو به اینجا آماده ام.

مرا با خزانت به آغوش بگیر تا در میان این همه رنگ غرق شوم تا به همه بگویم آن جمعه برایم زیباترین لباست را بر تن داشتی.

اما از پس این دیدار در من فقط یک حسرت نهفته است که درفک بعدی کی از راه میرسد.

خلاصه زمانبندی اجرای برنامه:

خروج از انزلی: ۳.۵۰ / اربناب: ۷.۵۰ / شروع پیمایش: ۸.۲۰ / قله: ۱۱.۲۰ / پایان پیمایش: ۱۴.۳۰ / بازگشت به انزلی: ۱۹.۴۰

مختصری درباره کوه درفک:

نام درفک بر گرفته از دو واژه "دال" و "فک" به معنای آشیانه عقاب تشکیل شده است.

کوه درفک با ارتفاع تقریبی ۲۷۰۰ متر با وجود اینکه بلندترین کوه استان نیست اما از آن به عنوان معروفترین و شناخته شده ترین کوه استان گیلان یاد میشود.

از جمله دلایل این شهرت نخست میتوان به حادثه درفک در سال ۷۸ یاد کرد که در آن ۴تن از کوهنوردان استان جان خود را از دست دادند و نام درفک بر سر زبانها افتاد.

موقعیت جغرافیایی خاص درفک که در میان دو منطقه مهم دیلمان و رودبار قرار گرفته و پوشش گیاهی وسیع،ییلاقات و روستاهای فراوان در اطراف آن درفک را به یک کوه استراتژیک در منطقه تبدیل کرده است.

همچنین علاوه بر کوهنوردان،درفک بسیار مورد توجه علاقه مندان به خودروهای آفرود نیز قرار گرفته است که این عوامل موجب گشته تا درفک از سایر کوه های استان شناخته شده تر باشد.

جمعه ۱۷ آبان:

اجرای برنامه درفک ابتدا قرار بود بصورت دو روزه انجام گردد اما بدلیل مساعد نبودن امکان شب مانی و مشورت با راهنما،برنامه بصورت یک روزه اجرا گردید.لذا به دلیل کوتاهی طول روز و دوری فاصله حرکت خود را از انزلی زودتر آغاز کردیم. در ساعت ۳.۳۰ دقیقه بامداد مینی بوس نخستین نفرات را سوار کرد و در ساعت ۳.۵۰ از انزلی خارج شدیم.در ساعت ۴.۳۰ به رشت رسیدیم تا سایر همنوردان به ما ملحق شوند.بعد از عبور از رشت توقف کوتاهی در امام زاده هاشم داشتیم و سپس در ساعت ۶ به توتکابن رسیدیم و آخرین نفر یعنی راهنمای برنامه نیز به جمع ما پیوست.

مسیر انتخابی گروه برای صعود به درفک مسیر جنگل اربناب به سمت قله بود.با هماهنگی هایی که با راهنمای برنامه آقای ابراهیمی انجام شد قرار بر این شد که تا سی دشت را با مینی بوس طی کنیم و پس از آن با وانتی که از قبل هماهنگ شده بود از سی دشت به اربناب برویم.

در ساعت ۷.۰۵ به سی دشت رسیدیم و وانت آنجا منتظر ما بود.پس از سوار شدن نفرات در وانت به سمت اربناب راهی شدیم.ابتدا مسیر آسفالت بود اما پس از حدود ده دقیقه جاده خاکی شد.در پشت وانت سرمای هوا کاملا محسوس بود اما مناظر زیبا و رویایی که در اطراف ما قرار داشت حس حال متفاوت به میان همنوردان بخشیده بود و موجب فراموشی سرما برایمان شده بود.سرانجام در ساعت ۷.۵۰ به اربناب رسیدیم.

پس از پیاده شدن از وانت صبحانه را همانجا صرف کردیم و پس از سخنان سرپرست در مورد برنامه در ساعت ۸.۲۰ دقیقه و در یک هوای کاملا مطبوع مهیای حرکت شدیم.

در ابتدای حرکت و گذر از جنگل اربناب مسیر کاملا صاف و هموار بود. رنگ پاییزی درختان و صدای خش خش برگ ها در زیر پایمان از جمله زیبایی های وصف ناشدنی جنگل اربناب بود.گویی این جنگل با درختان بلند خود پاییزی ترین پاییز را برای ما رقم زده بود.همچنین در این فصل شاهد وفور درختچه های زرشک در منطقه بودیم که گروه نیز از مزه این زرشک های تازه بی بهره نماند.

پس از عبور از جنگل رفته رفته بر شیب مسیر افزوده شد.به دلیل رفت و آمدهای متعدد خودروهای آفرود در طول مسیر،تا خود کاسه درفک و نزدیکی قله مسیر های جاده ای ایجاد شده که از طریق مسیر جاده هم میتوان به سمت قله حرکت کرد اما بر طول مسیر افزوده میشود.

با توجه به نظم و سرعت خوب گروه ما مسیر جاده ای را در پیش نگرفتیم و قالب مسیر را در دامنه های منتهی به قله طی کردیم.کوه بزرگ سماموس که پوشیده از برف بود در جای جای مسیر خودنمایی میکرد.

در طول مسیر استراحت های چند دقیقه ای برای خوردن آب و تنقلات کوچک داشتیم و با گامی پیوسته به سمت قله در حرکت بودیم.در نزدیکی های قله کمی باد میوزید اما شدید نبود.در انتهای مسیر تابلوی قله نمایان بود.

سرانجام در ساعت ۱۱.۲۰ به قله رسیدیم(با توجه به سرعت خوب گروه زمان صعود به قله از پیشبینی های قبلی بهتر بود).از نکات حائز اهمیت این برنامه میتوان به نخستین تجربه صعودِ قالب نفرات تیم به درفک اشاره کرد که برای نفرات حس و حال خوبی را رقم زده بود.

حدود نیم ساعت بر روی قله استراحت کردیم و مقداری غذا خوردیم و پس از گرفتن عکس دسته جمعی در ساعت ۱۱.۵۵ به سمت پایین حرکت کردیم.تقریبا در مسیر برگشت توقفی نداشتیم و در ساعت ۱۴.۳۰ مجددا به جنگل زیبای اربناب رسیدیم.در کنار وانت و چند کلبه ای که در اربناب قرار داشت ناهار را صرف کردیم و پس از آن در ساعت ۱۵ سوار وانت شدیم و به سمت سی دشت حرکت کردیم.اما این پایان روز لذتبخشمان در درفک نبود.وانت سواری به همراه گرمای دلنواز خورشید و دیدن مناظر و دشت های زیبای اطرافمان بخشی دیگر از خاطرات و لحظات فرحبخش برنامه بود تا به معنای واقعی از عصر پاییزی آدینه خود لذت ببریم.

در ادامه مسیر بازگشت به مینی بوس رسیدیم و به سمت رشت حرکت کردیم.در ساعت ۱۸.۴۵ به رشت و ساعت ۱۹.۴۰ به انزلی بازگشتیم.

در انتهای گزارش جا دارد از زحمات راهنمای خوب برنامه جناب آقای ابراهیمی کامل تشکر را بجا آورم که با تجربه و دانش خود نقش مهمی در بالا بردن کیفیت اجرایی این برنامه داشت.

همچنین در این برنامه شاهد حضور نفرات باتجربه در کنار نفرات جدید،در قالب یک تیم متحد و منسجم بودم که این یکدلی برایمان بالاترین آورده درفک بود.

<<نوشته شده توسط عرفان خوشدل>>

تریشوم (15 آذر 98)

گزارش صعود گروه کوهنوردی دام...

کویر ابوزیدآباد (7 و 8 آذر 98)

گزارش برنامه ی کویر ابوزیدآ...

درفک (17 آبان 98)

گزارش صعود گروه کوهنوردی دام...

کلاهو (3 آبان 98)

کلاهو 2351 متر( تالش) سرپر...

سیانوسر (26 مهر 98)

گزارش برنامه سیانوسر (هشتپر)...

برزه کوه (19 مهر98)

گزارش صعود به قله شاه برزه ک...

برنامه فصل پاییز 98 گروه کوهنوردی دامون بندرانزلی

اسبه ریسه (12 مهر 98)

سرپرست: ساعده فلاحت دوست را...

سرک _ رستم آباد (5 مهر 98)

سرپرست: صادق موسوی راهنما: ...

مجمع عمومی گروه کوهنوردی دامون انزلی

مجمع عمومی سالانه گروه کوهنو...