کویر ابوزیدآباد (7 و 8 آذر 98)

گزارش برنامه ی کویر ابوزیدآباد

سرپرست: سیامک اشکان زاده

تیم اجرایی: مصطفی لطفی، سعید احدی، صادق موسوی، امیر داداشی، سهند راسخکار و مریم پورنعمت

تعداد افراد شرکت کننده: ۴۵ نفر

سفر به کویر ابوزید آباد در بامداد ۵شنبه هفتم آذر ماه و در ساعت ۰۰:۰۵ و از میدان بی بی حوریه بندرانزلی شروع شد. در طول مسیر و میدان فرزانه، جانبازان و گیل در شهر رشت نیز ۵ نفر دیگر از همسفران به ما ملحق شدند و در ساعت ۱:۰۵ بامداد از شهر رشت خارج شدیم. ساعت ۷:۵۰ دقیقه و بعد پلیس راه قم در مجتمع رفاهی برای صبحانه توقف ۴۰ دقیقه ای داشتیم و در ساعت ۸:۳۰ دقیقه به سمت نوش آباد حرکت کردیم. از طریق پلیس راه راوند وارد نوش آباد شده و به طرف شهر زیر زمینی " اویی" حرکت کردیم. شهر زیر زمینی اویی بزرگترین شهر زیرزمینی جهان است که وسعتی بیش از ۴ کیلومتر دارد. این شهر در سال ۱۳۸۳ به صورت اتفاقی کشف شد و در سال ۱۳۸۵ به ثبت ملی رسید. ساخت شهر زیرزمینی اویی که در کنار آب انبار قدیمی نوش آباد است در زمان انوشیروان ساسانی شروع شد. در زمان ساسانیان نوش آباد در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و یکی از شاه راه های اصلی کشور بود و همواره مورد تاخت و تاز و غارت قرار می گرفت، از این سو ، مردم به کمک یکدیگر این شهر را ساختند تا از حمله بیگانگان به خصوص مغولها در امان بمانند. در سه طبقه ساخته شده که یک طبقه محل انبار آذوفه و دو طبقه برای زندگی است. مهندسی ساخت این شهر زیر زمینی بسیار پیچیده و منحصر به فرد است که به اندازه ۸ تا ۱۴ متر در زیر زمین قرار دارد و دست کَند انسانهاست. همچنین راههای ورودی آن همان تهویه هایی به شکل u ناقص است. بازدید از شهر زیرزمینی اویی از ساعت ۱۱ تا ۱۲ طول کشید.

در ساعت ۱۲:۲۰ دقیقه در پارکینگ هلال بن علی شهر آران و بیدگل اتوبوس اصلی را ترک کرده و سوار بر اتوبوس مدل ۳۰۲ شدیم تا سریعتر مسیر خاکی را طی کرده و در ساعت ۱:۴۵ دقیقه ظهر به محل کمپ رسیدیم. همسفران کمی استراحت کرده و نهار خوردند و تیم اجرایی مشغول برقراری کمپ و جمع آوری هیزم برای آتش شد.

شب کویر بسیار زیبا بود. آسمان پر ستاره ، طلوع هلال نازک ماه، راه شیری و صور فلکی در آسمان کویر مشاهده شد.

صبح روز بعد ( جمعه ۸ آذر) بعد از صرف صبحانه و جمع آوری کمپها، در ساعت ۹:۱۵ همه افراد سوار بر ماشینهای پاترول شده و به سمت یک برنامه هیجان انگیز حرکت کردند.

آبگیر در دل کویر، بازدید از ریگ جنی ( تپه های ماسه ای بکر و منحصر به فرد کویر)، دریاچه نمک و کلوتهای کویر ابوزید آباد از جمله مواردی بود که به همراه هیجان آفرود دیدن کردیم و تمامی افراد به عکاسی مشغول بودند. در ساعت ۱ ظهر به همراه ماشینهای آفرود در ورودی کویر به اتوبوس اصلی رسیدیم و بیست دقیقه بعد به سمت انزلی حرکت کردیم ساعت ۳:۴۵ تا ساعت ۴:۳۰ دقیقه بعد از عوارضی قم برای صرف نهار توقف کوتاهی کردیم و در نهایت در ساعت ۱۲ نیمه شب به بندرانزلی رسیدیم و سفر به پایان رسید.

گزارش نویس : مریم پورنعمت

تریشوم (15 آذر 98)

گزارش صعود گروه کوهنوردی دام...

کویر ابوزیدآباد (7 و 8 آذر 98)

گزارش برنامه ی کویر ابوزیدآ...

درفک (17 آبان 98)

گزارش صعود گروه کوهنوردی دام...

کلاهو (3 آبان 98)

کلاهو 2351 متر( تالش) سرپر...

سیانوسر (26 مهر 98)

گزارش برنامه سیانوسر (هشتپر)...

برزه کوه (19 مهر98)

گزارش صعود به قله شاه برزه ک...

برنامه فصل پاییز 98 گروه کوهنوردی دامون بندرانزلی

اسبه ریسه (12 مهر 98)

سرپرست: ساعده فلاحت دوست را...

سرک _ رستم آباد (5 مهر 98)

سرپرست: صادق موسوی راهنما: ...

مجمع عمومی گروه کوهنوردی دامون انزلی

مجمع عمومی سالانه گروه کوهنو...