تریشوم (15 آذر 98)

جلودار : سعید احدی

عقبدار : ارسلان باقری

تعداد کل نفرات : ۱۰ تن

اسامی نفرات شرکت کننده : گلریز میرزا جانی- مهدیه شهسواری- بهروز رسولی- رامین شیرجهانی- داوود کریم بخش- سعید غلامعلیپور- سعید احدی- پژمان سنخی- ارسلان باقری- عرفان خوشدل

خوشحالم...

خوشحالم از اینکه آنجا بودم.

خوشحالم برای اینکه لذت زود گذر خواب صبح جمعه را به دیدن آن همه زیبایی فدا نکردم.

زمستانی که بخواهد در دل پاییز شکل بگیرد جور دیگریست.

باید بود و دید وقتی که طبیعت بخواهد همچون یک نو عروس رخت سفید بر تن کند،چقدر میتواند دلربا باشد.

از درختان گرفته تا کوه و کلبه ها همه با لباس سفید به استقبالمان آمده بودند.

و من خوشحالم از اینکه آنجا باشم.

خلاصه زمانبندی اجرای برنامه:

خروج از انزلی : ۳.۵۰ / شروع پیمایش : ۶.۰۰ / قله : ۱۳.۰۰ / پایان پیمایش : ۱۸.۰۰ / بازگشت به انزلی : ۲۰.۰۰

جمعه ۱۵ آذر :

باتوجه به تعداد نفرات شرکت کننده در این برنامه که در مجموع ده نفر بودیم،قرار شد با دو دستگاه سواری به سمت لارچشمه حرکت کنیم که آقایان رسولی و علیپور زحمت آوردن وسیله شخصی را کشیدند و در ساعت ۳.۳۰ دقیقه بامداد نخستین نفر سوار ماشین شد،در ساعت ۳.۵۰ از انزلی خارج شدیم و بدون توقف به سمت ماسوله حرکت کردیم.

مسیر اصلی صعود به تریشوم از روستای زودل پایین که بعد از منطقه لارچشمه قرار دارد آغاز میشود( لارچشمه در فاصله حدودا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ای ماسوله قرار دارد).

در ساعت ۵.۳۰ و هوایی کاملا تاریک به روستای زودل رسیدیم.پس از پیاده شدن از ماشین ها شروع به مهیا کردن خود برای حرکت شدیم و در ساعت ۶ به سمت تریشوم به راه افتادیم.

در میان سکوت خانه ها با حداقل سر و صدا از روستا خارج شدیم.پس از کمی پیمایش توقفی کوتاه برای کم کردن لباسهایمان داشتیم.

طبق پیش بینی هواشناسی هوا ابری و کمی مه گرفته بود و رفته رفته نشانه های روشنی روز در دل جنگل نمایان گشت و ما نیز هدلامپ های خود را خاموش کردیم.

پس از حدود یک ساعت،نخستین نشانه های برف پاییزی روی بوته ها نمایان گشت که هرچه بیشتر به مسیر ادامه میدادیم برف پراکنده روی چمن ها و دامنه ها بیشتر دیده میشد.

در ساعت ۷.۵۵ به کلبه های زودل بالا رسیدیم.

وجود برف بر روی کلبه ها و هوای مه آلود منطقه،تصاویر وصف ناشدنی در روبرویمان رقم زده بود.

حدود ده دقیقه در کنار کلبه ها استراحت کردیم و به گرفتن عکس مشغول بودیم سپس حرکت خود رو از نو آغاز نمودیم و چقدر این کلبه ها زیبا بود.

هرچه بیشتر ادامه میدادیم بر حجم برف رفته رفته بیشتر میشد.تا اینجای کار برف در اطرافمان قرار داشت و پاکوب ما هنوز پوشیده از برف نبود،اما پس از طی کردن حدود نیم ساعت تمام مسیر دیگر برفی شده بود.

خوشبختانه چند کوهنوردی که زودتر از ما به سمت قله حرکت کرده بودند برای مسیر پیش رویمان برف کوبی را نیز انجام داده بودند که این امر موجب گشت دیگر نفرات گروه،برفکوبی انجام ندهند.

پس از طی کردن منطقه معروف به دور راهی(مسیر سمت چپ مسیر یال و مسیر سمت راست مسیر دشت) با مشورت سرپرست و راهنما مسیر یال که از شیب بیشتری برخوردار است را برای صعود انتخاب نمودیم زیرا منطقه دشتی از حجم برف بیشتری برخوردار بود.پس از طی کردن شیب به سنگ بزرگ معروف در مسیر رسیدیم.سنگی که در مسیر تریشوم همواره مورد توجه کوهنوردان برای عکس گرفتن قرار میگیرد.سنگ بزرگ پوشیده از برف بود گویی در دل این زمستان پاییزی به خواب عمیقی فرو رفته بود.

حد فاصل مسیر سنگ بزرگ تا کلبه های پای قله مسیر تقریبا صاف با شیب کمی است که میتوان گفت بیشترین حجم برف موجود در کل صعود در این منطقه انباشته شده بود.

کمی آن طرفتر از کلبه ها توقف کوتاه و چند دقیقه ای داشتیم و بعد از آن به سمت آخرین مرحله صعود یعنی شیب انتهایی مسیر حرکت کردیم.هوا ابری و کمی مه گرفته بود و خوشبختانه بادی نمیوزید.با گام آهسته و پیوسته  شیب را پشت سر گذاشتیم و به خط الراس دو قله توریشوم رسیدیم.حدفاصل این دو قله از مسافت کوتاهی برخوردار است که ما پس از پشت سر گذاشتن قله اول راس ساعت ۱۳ به قله تریشوم رسیدیم.

از نکات حائز اهمیت بر روی قله میتوان به حجم برف زیاد اشاره کرد که تمامی تابلوی قله و سنگچین هایش بجز نوشته خود تابلو کاملا زیر برف بود.

به دلیل کوتاهی روز در این فصل،فقط به مدت ده دقیقه آن هم برای گرفتن عکس بر روی قله توقف داشتیم و پس از آن مسیر برگشت خود را آغاز نمودیم.

در ساعت ۱۴.۱۵ به نزدیکی کلبه های پای قله رسیدیم.به دلیل پوشیده بودن تمام منطقه از برف و برگشت سریعتر به سمت پایین،ناهار را به صورت سرپایی و سریع میل نمودیم.در مجموع توقف ما برای ناهار ده دقیقه بود.

بعد از خوردن ناهار در ساعت ۱۴.۲۵ ادامه مسیر برگشت را در پیش گرفتیم و از همان مسیری که در میان برف ها باز شده بود به طرف پایین باز گشتیم.بخاطر وجود برف و گِل و لغزنده بودن مسیر،کمی از سرعت حرکتمان کاسته شده بود.

پس از پشت سر گذاشتن کلبه های زودل بالا،هوا دیگر  رو به تاریکی رفته بود و ما مجبور به روشن کردن دوباره هدلامپ های خود شدیم.سرانجام در ساعت ۱۸ به روستای زودل رسیدیم و از انجا به سمت انزلی حرکت کردیم و در ساعت حدود ۲۰ به انزلی رسیدیم.

در انتهای گزارش جا دارد از زحمات آقای علیپور و آقای رسولی بابت در اختیار گذاشتن خودروی شخصیشان برای انجام این برنامه تشکر کنم.همچنین وجود راهنمای خوبمان آقای کریم بخش و سایر همنوردان حاضر در برنامه قوت قلب بزرگی برایمان بود.

<<نوشته شده توسط عرفان خوشدل>>

عرض تسلیت...

خیلی زود پر کشیدی دانیال جان...

شمشیر ژنه لاس ( 99/5/3 )

به نام خدا گزارش برنامه صع...

شاه معلم (20 تیر 99)

شاه معلمی که جایگزین آق داغ ...

مسیریابی آق داغ (30 خرداد 99)

گزارش شناسایی و صعود به قله ...

باباچال (13 تیر99)

برنامه باباچال (شاندرمن ماسا...

کله قندی ( 99/4/6 )

به نام خدا برنامه ششم تیر نود...

فوشه ( 99/3/30 )

به نام خدا برنامه فوشه در فوم...

آبشار دوقلو (23 خرداد 99)

برنامه آبشار دوقلوی پره سر ا...

برنامه تابستان 99 دامون

با ما همراه باشید  ...

تیرو ( 16 خرداد 99)

گزارش صعود به قله تیرو ۹۹.۳....

برنامه گروه

پاییز و زمستان 95
بهار 96
تابستان 96
تابستان 99

آخرین اخبار

عرض تسلیت......

خیلی زود پر کشیدی دانیال جان... یاد...

کوهنوردی و ط...

ویروس کرونا به یکباره آمد و...

برگزاری کارگ...

در تاریخ 98.11.25 ، کارگاه آموزشی...

در تاریخ 98.10.10 کارگاه آموزشی پوشاک...

زمستان 98 د...

با آرزوی صعودهای زمستانی به یادماندنی در...

مجمع عمومی گ...

مجمع عمومی سالانه گروه کوهنوردی دامون...

تابستان 98...

برنامه ی تابستان 98 گروه کوهنوردی...