تبلیغات


Notice: Use of undefined constant select - assumed 'select' in /home/damoon/domains/damoonclub.ir/public_html/components/com_content/content.php on line 11

شاه معلم (29 آذر 98)

سرپرست: رامین شیرجهانی

جلودار: بهروز رسولی

عقبدار: سعید احدی

کوهیار: ارسلان باقری

ثبت زمانبندی برنامه: مهدیه شهسواری

 تعداد نفرات شرکت کننده: 20

 

قله ماسوله داغ یا شاه معلم (شاه مولوم در گویش محلی) ،کوه مشرف بر شمال غرب ماسوله و با ارتفاع 3058 متر از سطح دریا بلندترین قله ماسوله می باشد که البته این قله در مجموع دارای سه قله می باشد و قله ی سوم که محل دفن عارف معروف به شاه معلم نیز در همان قله ی سوم است کمی ارتفاع بیشتری از قله اول و مرسوم جهت صعود کوهنوردان را دارد.از قله ی اول تا قله ی سوم حدودا 20 دقیقه ،بسته به گام گروه زمان می برد.  و از لحاظ موقعیت در مرز سه استان گیلان، اردبیل و زنجان قرار گرفته است.

* نام قله نیز برگرفته از عارف ذکر شده که بسیار مورد احترام مردم منطقه بوده می باشد.

از راههای دسترسی و صعود به این کوه می توان به سه راه شمالی – جنوبی و یال شرقی اشاره نمود.

مسیر یال شرقی از روستای ماسوله و از کنار امامزاده ابراهیم آغاز می شود و چند کیلومتر ابتدای این راه از داخل جنگل می گذرد و بدلیل عبور از مسیر جنگلی و همچنین در روی یال بدلیل مشرف بودن بر چشم اندازها و دور نمای دو طرف مسیر پرترددترین راه در بین کوهنوردان است و البته این راه جاده خاکی ماسوله به خلخال را در راه رسیدن به قله در منطقه ای بنام خارند قطع می کند که می توان برای کوتاه شدن راه از این نقطه کوهپیمایی را آغاز کرد.

مسیر جنوبی هم از منطقه ای بنام دولیچال آغاز می گردد که در کیلومتر  14 جاده خاکی ماسوله به خلخال می باشد بدلیل شن اسکی بودن و تا حدودی شیب تند راه جنوبی کم تردد است و این باعث شده که در بیشتر قسمتها راه پاکوب مشخصی وجود نداشته باشد ولی کوتاهترین مسیر صعود به قله شاه معلم می باشد و مسیر دیگر صعود این کوه از خلخال می باشد که بیشتر کوهنوردان آن منطقه این مسیر را جهت صعود انتخاب کرده و پس از صعود از مسیر ماسوله برگشته و گشتی در این شهرک زیبا زده و سپس به دیارشان باز می گردند.

مسیر انتخابی ما به دلیل کوتاه بودن روز و تصمیم کمیته فنی خارند بود.

جمعه 29 آذر 98

بعلت بارش برف در روزهای قبل اجرای این برنامه چالش های سرپرستی خاصی را به همراه داشت. 

شروع حرکت مینی بوس گروه ساعت 3 بامداد بود که بعد از سوار کردن همه نفرات در ساعت 3:30 از انزلی خارج شد. بدلیل فشردگی برنامه سرپرست از همنورد ها درخواست کرد که صبحانه را در مینی بوس میل کنند تا در زمان صرفه جویی شود... 

مینی بوس در ساعت 5:45 به ماسوله رسید و بعد از توقفی کوتاه به حرکت خود برای رسیدن به جاده خارند ادامه داد. 

به دلیل دمای پایین زمین و احتمال سر خوردن مینی بوس، راننده نسبت به ادامه مسیر به سرپرست هشدار داد و سرپرست جهت جلو گیری از خطر احتمالی تصمیم به شروع پیمایش از ارتفاع پایین تر گرفت و چیزی حدود 1 تا 1.30 ساعت به مجموع مسیر رفت و برگشت اضافه شد. 

گروه ساعت 7 از مینی بوس پیاده شد و بعد از صحبت های اولیه سرپرست ساعت 7:10 پیمایش آغاز شد... خوش بختانه در طول مسیر از هوای آفتابی مطلوبی برخوردار بودیم و گروه با نظم و نشاط و همدلی با حرکت خود ادامه داد...این مسیر از خارند تا قله با پرچم و تابلوهای نارنجی رنگ  که ارتفاع همان نقطه نیز روی آن درج شده علامت گذاری گردیده و تا قله 18 یا 19  تابلو وجود دارد که تابلوی شماره 1 در خارند با ارتفاع حدودا 1700 متر نصب شده و آخرین تابلو نیز روی قله و راهنمای کوهنوردان می باشد.  حدود 1 ساعت اولیه مسیر بعد از جاده تا رسیدن به منطقه ی معروف به دوریکله شیب زیادی دارد که میشه گفت یکی از چالش های اصلی این قله است... بعد از رد کرد این شیب تا رسیدن به پاگرد و شیبهای انتهایی مسیر، شیب کمتری داریم و به صورت خط الراس می باشد  که برای جلوی گیری از در معرض باد بودن کمی پایینتر از خط الراس حرکت می کردیم.

خوشبختانه در طول مسیر باد شدت زیادی نداشت و برای گروه مشکل خاصی ایجاد نکرد... در ارتفاع حدود 2500 متری  امکان ادامه ی مسیر برای یکی از همنوردان نبود و بنا بر تصمیم سرپرست فرد مورد نظر همراه یکی از همنوردان باتجربه اندکی استراحت کرده سپس به سمت پایین برگشتند و باقی گروه نیز به حرکت خود ادامه داد.

در ساعت 13 گروه به ارتفاع حدود 2850 متری رسید و با اینکه فقط حدود30 دقیقه تا قله مانده بود سرپرست برنامه با مشورت عوامل اجرایی و با توجه به نفرات تیم و برای جلوگیری از خطرات احتمالی پیمایش در تاریکی تصمیم به بازگشت گرفت و پس از عکس دسته جمعی با آخرین تابلو به سمت مینی بوس حرکت کردیم... این نوع تصمیمات سرپرست علاوه بر بار فنی میتونه یه کلاس آموزشی برا نفرات باشه تا نشون بده امنیت و سلامت نفرات گروه بر هرچیزی اولویت داره... مسیر بازگشت چالش خاصی به همراه نداشت و فقط یک برنامه کوچک آموزش عملیه نحوه لیز خوردن در برف انجام شد که علاوه بر بار آموزشی نفرات رو به وجد نیز آورد.

گروه در ساعت 17:23 درست پیش از تاریکی هوا به جاده اصلی رسید و ساعت 18:05 نفرات سوار مینی بوس شدند و نفرات بعد از یک جمعه برفی زیبا به سمت انزلی حرکت کردند...

با تشکر ارسلان باقری

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

کله قندی (27 دی 98)

سرپرست : علی ساجدی راهنما :...

اطلاعیه برنامه ی سرعین (17و 18 بهمن 98)

 سفر به شهر آب و آرامش، سرعی...

تجر (13 دی 98)

  برنامه این هفته گروه کوهن...

برگزاری کارگاه آموزشی پوشاک مناسب کوهنوردی در زمستان

در تاریخ 98.10.10 کارگاه آمو...

امیرکوه (6 دی 98)

  برنامه امیرکوه رضوانشهر د...

شاه معلم (29 آذر 98)

سرپرست: رامین شیرجهانی جلود...

برنامه ی زمستان 98 دامون منتشر شد

سرخه موش (22 آذر 98)

گزارش اجرای برنامه سرخ موش (...

تریشوم (15 آذر 98)

گزارش صعود گروه کوهنوردی دام...

کویر ابوزیدآباد (7 و 8 آذر 98)

  گزارش برنامه ی کویر ابوزیدآ...

برنامه گروه

تابستان 95
پاییز و زمستان 95
بهار 96
تابستان 96

آخرین اخبار

برگزاری کارگ...

در تاریخ 98.10.10 کارگاه آموزشی پوشاک...

زمستان 98 د...

با آرزوی صعودهای زمستانی به یادماندنی در...

مجمع عمومی گ...

مجمع عمومی سالانه گروه کوهنوردی دامون...

تابستان 98...

برنامه ی تابستان 98 گروه کوهنوردی...

نصب تابلو قل...

نصب تابلو بر فراز قله لاسه...

آمار بازدید سایت

امروز228
دیروز1394
هفته جاری1622
ماه جاری37317
کل بازدید1429642

تعداد افراد آنلاین
18
نفر

آدرس گروه