تلاشی برای نراب (بام شفت - 16 آبان 93)

گزارش تلاشی برای صعود به قله نراب در شفت (16/8/93) :

سرپرست: سمیرا عالی

جلودار و راهنما: آقای باقری (شفت)

عقب دار: آقای عزیز زاده (شفت)

همنوردان: خانم مهرورز- ابریشم عادلی- مونا لنگرودی- میترا تمدن- سپیده فلاحتی- سمیرا عالی- مهر شاد مهرورز- احمد مهرورز- علیرضا سندیانی- مسعود زرچی- داوود کریم بخش- رامین شیر جهانی- حسین هاشمی- امیر داداشی

همنوردان شفت: آقایان: عزیز زاده- باقری- همتی- کوهنورد

به نام خداوند آسمان و زمین

روز جمعه 16 ام آبان ساعت 4:30 در بی بی حوریه سوار شدیم و طبق معمول آقای بشر دوست زودتر از موعد آنجا حاضر بود. دوستان در مسیر سوار شدند و 5:00 از انزلی خارج شدیم. این بار هدف ما صعود به قله نراب ( بام شفت به ارتفاع حدود 2700 متر) بود. مسیر های دسترسی به قله:

1  -  امامزاده ابراهیم- ییلاق ونی- نراب ( از امامزاده ابراهیم تا ییلاق ونی با یک کوهپیمایی ملایم و در شرایط عادی حدود 4 ساعت طول می کشد.)

2 -  امامزاده اسحق- لت پارو- اسکندکو- دگرد- سیا سرک- نراب

3 -  خرمکش- النز- پشرو- نراب

4 -  رستم آباد – سلانسر- تولاب بره- نراب

مسیری که قصد صعود داشتیم مسیر شماره 1 بود. پس از عبور از آبکنار (5:35) و ابتدای فومن (6:04) به جاده سراوان- رشت می رسیم که مسیر مستقیم به سروان- رشت و جاده سمت راست به سمت شفت می رود. تابلو به سمت خدا شهر- چیران- خسمخ را نشان می دهد. پس از عبور از این محله ها حدود ساعت 6:10 , به یک سه راه می رسیم. سمت راست به فومن می رود و ما جاده سمت چپ را داخل می شویم. در مسیر مستقیم ما در سمت راست تابلویی زده شده به نام لاقان که 2 کیلومتر با جاده فاصله دارد. ساعت 6:20 به شهرستان شفت رسیدیم. پس از عبور از منطقه بالا مردخه به میدان می رسیم و به سمت راست ادامه می دهیم. حدود 32 کیلومتری تا امامزاده ابراهیم باقیست. پس از عبور از منطقه بداب (سمت چپ مسیر) در ساعت 6:30 به چهار راه احمد سر گوراب رسیدیم و همنوردان شفت را سوار مینی بوس کرده و به راه افتادیم. طبق گفته دوستان شفتی برف زیادی در منطقه باریده بود و هوا نیز بسیار خوب بود. پس از عبور از محله های پلنگ پشت (6:35) – چوبر (6:38) مبارک آباد (6:45) و لاسک , حدود 16 کیلومتری تا امامزاده ابراهیم فاصله داشتیم. پس از گذر از کلوان (6:53) و پل ویسرود (6:55 که از این جا به قله ای به نام اسلار یا اصلار می روند.) به روستای درود خان در ساعت 6:58 می رسیم. از روی پل روستا عبور کرده و کمی بالاتر در مسیر تابلویی زده که نشان می دهد جاده سمت راست مسیر ما, به روستای بیجارگاه می رود. حدود هفت کیلومتری تا امامزاده باقیست. پس از عبور از محله های بابا رکاب (7:00) و طالقان (سمت چپ) در ساعت 7:15 به محل پیاده شدن رسیدیم. پس از پیاده شدن و گذشتن از کنار آلاچیق های رنگارنگ دقایقی کنار امامزاده توقف کردیم و پس اینکه در مورد راهنما و مسیر توضیحاتی دادم و بستن گتر ها در ساعت 7:45 حرکت کردیم.

کم کم آفتاب زیبا خود را نشان داد و کمی که حرکت کردیم گرما موجب شد لباس ها را کم کنیم. کم کم مسیر , چهره برفی خود را نیز نشان داد و ما جلوتر که می رفتیم برف هم بیشتر می شد.

ساعت 8:35 به چشمه که مکان صبحانه بود در ارتفاع 933 متری رسیدیم.

پس از خوردن صبحانه بر روی برف و زیر آفتاب گرم و زیبای آبان در ساعت 8:58 حرکت کردیم. وارد جنگلی شدیم که درختان بلند و سر به فلک کشیده آن مانع از ورود نور خورشید می شد و به خاطر همین سرمایی ملموس بر منطقه حاکم بود.

برگ های زرد و نارنجی روی درختان و آنهایی که روی سفیدی برف و در زیر پای ما به همراه برف با کفش های ما فشرده می شدند و گاهی ما را به زمین و روی برف می افکندند , به قدری زیبا بودند که ترکیب رنگ های سفید و نارنجی و زرد در منطقه صحنه بسیار زیبایی از خلقت پروردگار هستی را به به وجود آورده بودند. شیب جنگل را بالا کشیدیم و پس از عبور از یال به یک مطقه نسبتا باز در ساعت 12:15 به ارتفاع 1572 رسیدیم که دو طرف آن درختان جنگل قرار دارد و کمی بالاتر دوباره شیب و درخت شروع می شود.

از این جا تا ییلاق ونی که ارتفاعی حدود 2000 تا 2200 متر را دارد نیم ساعتی فاصله داریم و از ونی تا قله حدود 2 ساعت در شرایط عادی. پس از مشورت با آقای هاشمی (عضو گروه ) و راهنما و وجود برف 50 الی 70 سانتیمتری و اینکه ممکن است در برگشت داخل جنگل با مشکل مواجه شویم (به علت زود تاریک شدن و سرمای بعد ساعت 3 ظهر) در همان جا برای ناهار و استراحت توقف کردیم. دوستان برف ها را کنار زده و یک قسمت مسطحی را برای پهن کردن زیر انداز ها درست کردند

و همگی کنار هم نشسته و ناهار خوردیم.

پس از گرفتن عکس در ساعت 1:30 به سمت پایین حرکت کردیم.

در مسیر دوستان از یکدیگر با گلوله های برفی پذیرایی کردند. هوا به قدری خوب بود که خط مرداب انزلی- منطقه آزاد و شهر رشت به وضوح دیده می شد.

پس از عبور از شیب منطقه جنگلی از مسیر روستای طالقان پایین آمدیم. به عبارتی کمی پایین تر از امامزاده ابراهیم.( در واقع در جاده منتهی به امامزاده پایین آمدیم )

ساعت 5:30 بود و مینی بوس دقایقی بعد در جاده به ما رسید. دوستان سوار شده و به سمت انزلی حرکت کردیم. اگرچه به قله نرسیدیم ولی مسیر جدیدی را تجربه کردیم و این اولین برنامه برفی گروه بود. با سپاس از آقایان باقری- عزیز زاده- همتی و کوهنورد که گروه ما را در این مسیر راهنمایی کردند.

" نراب " باید منتظر صعود بعدی ما این بار بر فراز خودش باشد...

شاد و سلامت باشید

عالی

برای دریافت فایل کلیک کنید.

جهت مشاهده عکسهای برنامه کلیک نمائید.