بیله گاه به کوه روبار(30 آبان 93)

گزارش پیمایش مسیر بیله گاه به کوه روبار

تاریخ اجرا: 30/8/93

سرپرست: حامد گنجی                       راهنما: بهداد جفرودی

جلودار- عقب دار: رامین شیر جهانی – مجید حق بین

کوهیاران: بهروز رسولی- سمیرا عالی

همنوردان: سمیه حسن پور- ندا عاشوری- لیلا عاشوری- سمیرا عالی- علی سندیانی- علیرضا ابراهیمی- آقای دهقان- حامد گنجی- مجید حق بین- اسفندیار پیر زمانی- شهرام ادیبی- مسعود پورعباسی- سامان نواری- آقای زینالی- بهداد جفرودی- بهروز رسولی- مسعود زرچی- محسن باشتین- امیر داداشی- رامین شیر جهانی

به نام خالق هستی

هر بار که به کوهستان می روم با خود می گویم آیا بهشت اینجا ست؟ آری بهشت من اینجاست ...بر فراز قله ها- در پیمایش دره ها- دشت ها و جنگل ها... بیایید و ببینید این بهشت گیلان را – ماسوله زیبا و آن سو تر منطقه درفک با عظمت- و کوهستانی را که در هر گوشه اش مسیریست و راهی برای صعود ...در سکوت دشت های پهناور و در کنارعظمت دیواره های سنگی اش شروع به صعود می کنی ...شروع به بالا و بالا رفتن ...شیب های تند را به گام هایت می سپاری و می روی ...برای چه؟ برای که؟ اگر بگویی برای دیدن رشته کوه های پی در پی – برف نشسته بر روی خط الراس- دیدن دره ها و جنگل ها از بالاترین نقطه کوه و.... تو را به سخره می گیرند و درک این دلیل ها برایشان بسی دشوار است و غیر قابل باور. می شنوی که می گویند " مگر این همه آدمی راه می رود – مگر ناهار خوردن هم نیم ساعته می شود... " در حالی که حالا تویی که شنیدن سخنان آنان برایت قابل درک نیست و با خود می گویی یعنی آنها از دیدن این قله های استوار- نظم و توالی آنها- باریکه برف روی خط الراس تروشوم- گرد سایه- شاه معلم لذتی نمی برند؟! برایشان قابل درک نیست که آن همه راه بروی و بر فراز قله قرار گیری و یک ربع بعد فرود آیی.....من می روم و بر فراز قله ها و دشت ها می ایستم تا زیبایی ها و کوه های پوشیده از برف اطراف را به نظاره بنشینم چون از تماشای آنها هرگز سیر نمی شوم ....بادی که گاه روی قله می وزد و یا سکوتی که با صدای پرنده ای در هم می شکند و تماشای کوه هایی در دور دستها ... این ها برایشان قابل درک نیست...

جمعه سی ام آبان :

ساعت 5:00 صبح از بی بی حوریه حرکت کردیم. دوستان در مسیر سوار شدند و ما با تعداد 20 نفر ساعت 5:35 از انزلی خارج شدیم. پس از عبور از علی آباد- خمیران- معاف- اشبلا در ساعت 6:05 به ابتدای آبکنار رسیدیم. ساعت 6:13 به سه راه ضیابر رسیدیم. حدود ده دقیقه بعد پس از عبور از مناطق شارم- پشتمسار در ساعت 6:30 و لیموده وارد جاده نفوت- لولمان شدیم. پس از گذشتن از سیاه اسطلخ در ساعت 6:44 ̨ وارد کمربندی فومن شدیم. پس از گذر از منطقه شلکه بانان ( که از این جا تا ماسوله حدود 29 کیلومتر است) در ساعت 6:55 به ماکلوان رسیدیم و برای خرید نان دقایقی توقف کردیم. هوا خوب بود و از خورشید زیبا هنوز آنچنان گرمایی احساس نمی شد. ساعت 7:25 در منطقه لارچشمه بودیم و 7:37 به ماسوله رسیدیم. به نظر م مینی بوس کمی آرام آمد زیرا رسیدنمان تا ماسوله 2 ساعت و سی دقیقه طول کشید.

پس از پیاده شدن و آماده شدن دوستان ساعت 7:58 از پل دوم ماسوله به سمت آغوز دار حرکت کردیم. ساعت 8:10 در آغوز دار بودیم. پس از صحبت های سرپرست و تعیین کوهیار- عقب دار و جلودار حرکت کردیم. دیواره استوار قلعه بن در سمت راست ما در آن هوای لطیف صبحگاهی بسیار زیبا و شاداب جلوه می نمود. مسیر ما از آنجایی که به سمت زمین فوتبال و چشمه میلرزان در سمت چپ می رود جدا می شود و ما مستقیم به آنسوی مسیر فنس کشی شده می رویم.

در ساعت 9:23 پس از عبور از رودخانه به منطقه سنگی شیرین دشت در ساعت 9:30 می رسیم. منطقه ای زیبا با دور نمایی از درختان دشت و سنگهای زیبای زیر پاهایتان. منطقه ای که برای اجرای یک برنامه گلگشت مناسب می باشد.

20 دقیقه ای برای صبحانه توقف کردیم. خورشید در پشت دیواره های دشت پنهان بود و به همین دلیل دشت شیرین ما سرمایی ملموس را در خود داشت. ساعت 9:50 به سمت راست رودخانه به طرف بالا حرکت کردیم. بالاتر که رفتیم به منطقه آفتابگیر هم رسیدیم.

ساعت 10:05 به منطقه خر انبوه رسیدیم. ( به گفته آقای زینالی انبوه میوه ای است بسیار کوچکتر از خوج که در این منطقه فراوان است و طعم خاصی ندارد) منطقه دارای درختچه هایی فراوان و بدون شیب است. ساعت 10:55 از رودخانه دوم عبور کردیم بعد رودخانه پا کوبی به سمت راست می رود که مسیر ما نمی باشد. ما مستقیم و در جهت غرب پیش می رویم. مسیر کمی شیب می گیرد و صخره های زیبا نمایان می شوند و آبشاری زیبا در سمت راست ما به داخل دره فرو می ریزد. آنچنان زیبا و باشکوه که تلاطم صدای ریزش آب همچون آهنگی دلنواز در گوشهایتان می پیچد...ساعت 11:05 است و بچه ها دقایقی از این منظره باشکوه عکس می گیرند. به همراه آقای رسولی کمی جلوتر برای پیدا کردن مسیر پاکوب بیله گاه به کوه روبار حرکت می کنیم. ساعت 11:45 از سمت راست کلبه های بیله گاه عبور کرده و به یک منطقه دشتی وسیع با کلبه های متعدد می رسیم.

منظره پوشیده از برف کوه در روبروی دشت که انگار بر انتهای دشت به سجده افتاده و در برابر این زیبایی در حال شکر گزاریست و دامنه خاکی کوه در پشت سر ما و عظمت دشت ...همه و  همه تو را فرا می گیرد. سکوت دشت گویا ترین کلام دشت است. می ایستم و به اطراف نظاره می کنم و کله قندی زیبا  در دور دست و دیواره با شکوه کوه روبار در نزدیکتر قابل مشاهده اند. ارتفاعی که جی پی اس برای بیله گاه نشان می دهد حدود 1866 متر است. کمی جلوتر باریکه چشمه ای وجود دارد. بالاتر از چشمه منتظر گروه می مانم. آقای رسولی جلوتر رفته و پا کوب مناسب را پیدا می کند. باید از داخل جنگل عبور کنیم.

پس از رسیدن دوستان و عبور از منطقه جنگلی با پوششی از برگ های پاییزی که کاملا زمین را پوشانده بودند و دیدن برفی اندک در بعضی قسمت ها در ساعت 1:00 به منطقه کوه روبار رسیدیم.

گویا گروه چندین سال قبل این برنامه را  مشترک با یکی از گروه های رشت انجام داده بود. با تصمیم سرپرست در کنار کلبه های ابتدایی مسیر برای ناهار توقف کردیم.

دقایقی پس از صرف ناهار آقای صادق زاده و آقای خرسندی به همراه همسرشان به کوه روبار رسیدند. گویا آنها یک ساعت بعد ما حرکت کرده بودند. پس از گرفتن عکس دسته جمعی در ساعت 2:25 به راه افتادیم.

مه کم کم بالا می آمد و در سمت چپ دریایی از سفیدی مطلق را پدید آورده بود. دوست داشتی در داخلش غوطه ور شوی و آن همه مه سفید و فشرده را در آغوش بگیری...در مسیر مه به ما رسید و باید نزدیک به هم حرکت می کردیم. 4:20 به چشمه میلرزان رسیدیم و دقایقی برای نوشیدن و استراحت توقف کردیم.  به راه افتادیم و ساعت 4:45 به مسیری که هنگام رفت از آنجا به سمت بیله گاه رفته بودیم رسیدیم و 5:05 هم در آغوز دار بودیم. از آنجا همگی با هم به سمت ماسوله حرکت کردیم و 5:20 در ماسوله زیبا بودیم و 5:40 سوار مینی بوس شدیم. پیمایش این مسیر جدید (بیله گاه به کوه روبار) برای من و احتمالا اکثر دوستان اولین بار بود و می توانم بگویم یکی از زیباترین مسیر های ییلاقی ماسوله بود. حس می کنم تمام دوستان از این مسیر در یک هوای نسبتا سرد پاییزی لذت بردند. اینجا گیلان است بهشت ایران...

سخن پایانی تشکری است از آقای گنجی سرپرست و آقای جفرودی راهنمای برنامه و همچنین تشکر از آقای رسولی بابت زحماتشون.

جای تمام دوستان و همنوردان عزیزم خالی بود

شاد و سلامت باشید

عالی

جهت دریافت فایل کلیک کنید.

جهت مشاهده تصاویر برنامه کلیک نمائید.

دیدگاه‌ها

+1 #4 مینا نوری زاد 1393-09-17 06:07
حیف شد نتونستم این برنامه رو بیام...
نقل قول کردن
+1 #3 رسولی 1393-09-16 09:54
من هم مثل آقای صادق زاده از خانم عالی تشکر ویژه دارم بخاطر این گزارش زیبا و همه زحماتی که بعنوان مسئول فنی گروه میکشن . در ضمن یک تشکر ویژه هم از آقای بهداد جفرودی عزیز دارم بخاطر راهنمایی خوب و بی نقصشون و رو حیه مسئولیت پذیری بالایی که تو این برنامه به نمایش گذاشتن (ایشون هفته قبل از برنامه برای شناسایی مسیر و امکان سنجی اجرای برنامه توی این فصل ،همین مسیر رو صعود کرده بودند که جای تشکر مضاعف داره )
+3 #2 جابر صادق زاده 1393-09-04 04:46
میخواستم تشکر ویژه داشته باشم از سرکار خانم سمیرا عالی بخاطر زحماتشون بابت گزارش نویسی لحظه ای صعود های مختلف و شرح مسیر صعودها با نثر زیبا
نقل قول کردن
+3 #1 سیروس 1393-09-03 18:06
سلامو عرض خداقوت به همگی همنوردان عزیز که یک کوهنوردی پرنشاط و خاطره را برایم فراهم کردند جادارد ضمن تشکر از گروه دامون از دوست خوبم آقای پورعباسی که با دعوت غیر منتظره خودروز بسیار خوبی رابرایم رغم زدند تشکر کنم و همچنین از سرکار خانم عالی. متشکرم