گزارش برنامه سردگاه (14 آذر 93 )

گزارش برنامه سردگاه منجیل

تاریخ اجرا: 14/9/93

سرپرست: حمید نوربخش

راهنما: وحید فعال ( سپهر رشت )

جلودار: سمیرا عالی

عقب دار: محمد امین معصومی

همنوردان: سامره داشاد (سپهر رشت)- نیلوفر نیک فال- منصوره رستگار- سمیه حسن پور- مینا نوری زاد- سپیده فلاحتی-  سمیرا عالی- وحید فعال (سپهر رشت)- بهرام شالچی (تیلار رشت)- جابر صادق زاده- حسین هاشمی- بهروز رسولی- حمید نوربخش- محمد امین معصومی

به نام خالق هستی

کوهستان زیبای من همچنان زیباست و پا برجا... فرقی نمی کند به کدامین سو قدم گذاری... هر قسمت از گیلان زیبایم بکر است و زیبا و ماندگار در ذهن... نمی دانی آسمان را بنگری یا زمین را....  دور دست و یا نزدیک را...... هر جهت که بنگری فقط زیباییست...شکوه است و بزرگی... قدم گذاشتن در این طبیعت زیبای خداوند عزمی می خواهد راسخ و دلی می خواهد عاشق و چشمی می خواهد بینا...وقتی با تمام وجودت چشم می شوی و با تمام حواست سنگ ها و صخره های مسیر را لمس می کنی و صعود را آغاز می کنی و آن دور دست ها را می کاوی ... و با دیدن رشته کوه های پشت سرت – قله های پوشیده از برف- توربین های بادی سفید رنگ و زیبای منجیل... دریاچه سفید رود ... سد منجیل در محل تلاقی دو رود قزل اوزن و شاهرود... به وجد می آیی و همچون کودکان بی قرار سر از پا نمی شناسی... این ها چیزی جز عشق نیست...عشق به کوهستان...عشق به زندگی....

جمعه 14 آذر 93 :

هفتمین برنامه فصل پاییز گروه دامون صعود به قله 2500 متری سردگاه در منجیل بود. مینی بوس با یک ربع تاخیر ( به علت خواب ماندن یکی از دوستان ) در ساعت 4:45 به بی بی حوریه رسید. در ساعت 5:23 به میدان فرزانه رشت رسیدیم و سه نفر از همنوردان گروه سپهر و تیلار را سوار کرده و به راه افتادیم. قرار بود آقای فعال از گروه سپهر راهنمای این برنامه باشد. ساعت 5:50 است و تا رستم آباد 38 کیلومتر باقیست. پس از عبور از تابلو گلسرک (6:06) – از این جا تا رستم آباد 28 کیلومتر است- و تابلو موشنگاه در سمت راست جاده –که 2 کیلومتر با جاده فاصله دارد- در ساعت 6:13 به امامزاده هاشم رسیدیم. پس  از توقف 17 دقیقه ای در ساعت 6:30 به راه افتادیم. در ساعت 6:45 به رستم آباد رسیدیم و تا منجیل 23 کیلومتری فاصله داریم. ساعت 7:00 در رودبار بودیم و 7:10 به منجیل پر باد رسیدیم. (منجیل از شهرهای جنوبی استان گیلان است که در منطقه كوهستانی و كرانه شرقی سفید رود قرار دارد این شهر بدلیل بادخیز بودن و ایجاد نیروگاه بادی كه برای تولید برق از باد های منطقه منجیل ساخته شده بود به شهر انرژی گیلان معروف است) کمی بالاتر به سمت چپ خیابان اداره گاز منجیل را وارد می شویم. سپس سمت راست وارد خیابان مدرس می شویم. پادگان آموزشی نیروی دریایی منجیل در سمت چپ را رد می کنیم و ساعت 7:20 به روستای هرزه ویل و سرو زیبای آن که می گویند قدمتی 3000 ساله دارد ̨  می رسیم. پس از صحبت های سرپرست و راهنمای برنامه در ساعت 7:35 حرکت می کنیم. هوا بسیار خوب است و فعلا از باد خبری نیست. ساعت 8:15 به دو راهی می رسیم که سمت راست را وارد می شویم. باغ های زیتون زیادی در مسیر وجود دارد. ساعت 8:35 به چشمه در ارتفاع 823 متری می رسیم و برای صرف صبحانه توقف می کنیم. سمت چپ ما رودخانه ای خروشان در جریان است که سنگ بسیار بزرگی در همان جا وجود دارد. به گفته راهنما  این آب خروشان از زیر آن سنگ بزرگ و از دل زمین می جوشد که بسیار جالب و عجیب بود. ساعت 9:00 به راه افتادیم. پنج دقیقه بعد از همان رودخانه عبور می کنیم و به مسیر ادامه می دهیم.

ساعت 9:45 به دشت زیبا و وسیع چیچک بولاغی می رسیم.

در سمت راست ما قله گاو کل دیده می شود. برای رفتن به سردگاه باید مسیر سمت چپ دشت را ادامه دهیم. ( البته از قله گاو کل هم می توان بصورت خط الراسی به سردگاه صعود کرد.) پشت سر ما قله زیبای پشته کوه با برفی انبوه به وضوح دیده می شد. دقایقی به تماشای این مناظر زیبا سپری شد. ساعت 10:30 از رود خانه عبور می کنیم و به یک دو راهی می رسیم و سمت راست را به سمت بالا ادامه می دهیم. پس از عبور از یک دشت بسیار زیبا و سنگی

( کف دشت بصورت صخره های سنگی و زیبا و مسطح بود.) ساعت 11:45 به چشمه اوغری بولاغی و کلبه های اطراف آن می رسیم.

آبی نوشیده و به راه می افتیم. از این جا میزان برف بیشتر است و گروه تصمیم می گیرد با گامی تندتر و انجام برف کوبی به مسیر ادامه دهد. سه نفر از همنوردان با گامی آرامتر پشت گروه حرکت می کنند. پس از عبور از منطقه جنگلی و رسیدن به ییلاقی وسیع و پر برف در ساعت 12:45 با تصمیم سرپرست پایان صعود اعلام می شود ( ارتفاع حدود 1809 متر است. ) و تمرین گام برداری در برف و بالا رفتن و پایین آمدن روی شیب با راهنمایی همنوردان رشتی انجام می گیرد.

( به گفته راهنما از این جا تا ییلاق نودی سودی 1 ساعتی باقیست. سردگاه در زمستان صعودش قدری سخت و همراه با باد های سرد دائمی است و آن را با شاه معلم ماسوله مقایسه می کنند. از روی قله 2500 متری سردگاه می توان به راحتی منطقه جلال آباد لوشان را در سمت جنوب ، رشته کوههای قافلان کوه و بلند ترین قله اش خیرالمسجد را در سمت جنوب غربی و غرب ، درفک در آن طرف دره بزرگ سیاه رود ، ناتش کوه با یال بلند و زیبایش و اندکی آن سو تر سماموس در کنار دو قله کوچکتر دیگر،  بزابن و گردبن را مشاهده نمود   همچنین خشچال بلند و غرور آفرین و مجموعه ای از کوههای قزوین و پشته کوه رودبار ، آنطرف تر لاس پشته و شاه معلم ماسوله در یک هوای خوب دیده می شوند. )

پس از تمرین و رسیدن سه تن از همنوردانمان در ساعت 1:30 به سمت پایین حرکت می کنیم. ساعت 2:10 به کلبه های بعد اوغری بولاغی می رسیم و برای ناهار توقف می کنیم. پس از صرف ناهار در هوایی سرد و به دور از نور خورشید- گه گاهی خورشید زیبا پدیدار می شد- در ساعت 2:40 به راه می افتیم. ساعت 3:00 به دشت سنگی و 45 دقیقه بعد به دشت چیچک بولاغی می رسیم. صخره های زیبای مسیر در غروب زیبای دیگری داشتند و با فرو رفتگی های منظم و منحنی وار خود قدرت و عظمت خالق هستی را یاد آور می شدند. دوست داشتی بر سرشان دستی بکشی و همچون کودکی آنها را نوازش کنی و بگویی که چقدر زیبایید و با ابهت – قوی اید و استوار... ساعت 4:40 به چشمه مکان صبحانه رسیدیم و دقایقی استراحت کردیم. در تاریکی و ساعت 5:55 به هرزه ویل رسیدیم. منظره نورانی روستا های اطراف در آن تاریکی جلوه  بسیار زیبایی را خلق کرده بودند. محدوه مناطق با چراغ های روشن در دوردست کاملا مشخص بود و به عقیده من یکی از زیبایی های پایان هر صعودی دیدن این چراغ های روشن و نورانی در دور دست ها می باشد و این یعنی زندگی جاری است...

با سپاس فراوان از همنوردان سپهر و تیلار رشت که در این صعود همراه ما بودند و صعودی زیبا و با نشاط را در کنار هم تجربه کردیم و تشکر از سرپرست برنامه بابت زحماتی که کشیدند.

شاد و سلامت باشید

عالی

برای دریافت فایل کلیک کنید.

جهت مشاهده عکسهای برنامه کلیک نمائید.

دیدگاه‌ها

0 #3 سمیرا 1393-10-06 15:05
با سلام. برنامه توچال به علت شرکت در صعود تمرینی به قله شاه معلم ماسوله لغو گردید. ممنون از توجه شما.
نقل قول کردن
0 #2 امیر حسین 1393-10-06 14:54
سلام بروبچ.خسته نباشید.تبریک میگم برای صعود به کوه توچال.