برنامه خلیل دشت ماسوله ( 26 دی 93 )

خلیل دشت به جای دیه گاه

( دیه گاه  به علت مسدود بودن جاده منطقه به خاطر برف ̨  اجرا نشد.)

خلیل دشت زیبا... خیلی فکر کردم که چرا این دشت را به این نام می خوانند ناخود آگاه چیزی که به ذهنم رسید این بود که حتما این دشت به زیبایی دشتی است که بر ابراهیم ( خلیل الله ) و یا بر سیاوش در شاهنامه گلستان شد. این بار خلیل دشت در بوران برف بود و ما در سوز و سرمای دشت و دانه های برف که به صورتمان می خورد در حرکت بودیم. خلیل دشت با آن سنگ ها و صخره های زیبای اریب و نا اریبش ̨  با شیار های کوچک و بزرگش ̨  با چشمه های خروشان زیر پایش مقاوم و استوار با سری سپید از برف به تماشای رقص باد و برف نشسته بود. این دیواره عظیم و دوست داشتنی گاهی در دل راه های هموار و نا هموارش پذیرای گله گوسفندان چوپانان است ̨  دوست داشتم به مسیر ادامه دهم و ای کاش می توانستم راهی به دل آن سنگها بیابم ̨ کاش سنگ نوردی حرفه ای بودم آنگاه می توانستم این دیواره و سنگ ها و صخره هایش را لمس کنم اما اشکالی ندارد من به دیدن و غرق شدن در زیبایی این صخره ها هم راضیم. آری... من تنها به عشق دیدن دیواره خلیل دشت- گدوک راهی شدم....

به نام خالق هستی

گزارش برنامه خلیل دشت  26/10/93 ( 2050 متر)

سرپرست: بهروز رسولی          راهنما: محمد کاظمی

جلودار: سمیه حسن پور          عقب دار: مرتضی احمدی

همنوردان: ابریشم عادلی- لیلا عاشوری- خانم اللهیاری- خانم مهرورز- فریده پاغنده- سمیه حسن پور- سمیرا عالی- امیر جعفر نیا- مسعود زرچی- محمد صیاد- حامد گنجی- محمد کاظمی- بهروز رسولی- مرتضی احمدی- احمد مهرورز- امیر داداشی-

جمعه 26 دی:

ساعت 4:30 در بی بی حوریه حاضر بودم و مینی بوس هم به موقع رسید. در مسیر بچه ها سوار شدند و حدود 5:00 از انزلی خارج شدیم. ساعت 5:10 آقای کاظمی را در سنگاچین سوار کرده و به راه افتادیم. ساعت 5:36 به ابتدای آبکنار رسیده و به سمت راست می رویم. در ساعت 5:44 به سه راه ضیابر رسیدیم. پس از عبور از شارم (5:54) ̨  در ساعت 6:02 وارد جاده نفوت- لولمان می شویم. پس از عبور از سیاه اسطلخ (6:07) در ساعت 6:25 در 29 کیلومتری ماسوله بودیم. مناطق شیر ذیل ̨  ماکلوان (6:33) ̨  لار چشمه (6:55) را رد می کنیم و در ساعت 7:10 به ماسوله زیبا می رسیم.

پس از پیاده شدن و صحبت های سرپرست در ساعت 7:35 به راه افتادیم. هوا به ظاهر خوب می نمود ولی ابرهای زیبای گذران بالای سرمان حکایت از بادی شدید در بالا داشت. 7:50 در آغوز دار بودیم و ساعت 8:35 به چشمه میلرزان رسیدیم.

با تصمیم سرپرست در کنار چشمه برای صرف صبحانه 20 دقیقه ای توقف کردیم. عده ای از همنوردان گروه اوجای رشت نیز در کنار چشمه بودند. پس از صرف صبحانه در ساعت 8:55 راهی شدیم. برای رسیدن به خلیل دشت باید پس از رسیدن به دو راه معروف ( دو راه کوه روبار- خلیل دشت ) به سمت چپ بالا بکشیم. سمت راست به منطقه کوه روبار می رود. از این مسیر به قله های لاسه سر- گدوک- آسمانکوه و کله قندی هم صعود می کنند.

برف زیادی در منطقه بود و ما خوشحال از این همه زیبایی و اینکه در برگشت یک برف بازی حسابی در پیش داریم. در ساعت 10:50 در حالیکه 200 متر با دروازه خلیل دشت فاصله داشتیم و در ارتفاع 1860 متری بودیم به سمت بالا کشیدیم. به عبارتی یک حالت میان بر با شیب بیشتر. ( دروازه دری است چوبی با اندازه متوسط که در انتهای مسیر جنگلی قبل خلیل دشت قرار دارد و برای رسیدن به دشت معمولا از این دروازه گذر می کنند.)

در این جا با زیاد شدن باد و جلوتر بورانی که بود  بادگیر ̨  کلاه و عینک ها را پوشیدیم و در دل طوفان راهی شدیم. کم کم دیواره های قشنگ و عظیم دشت نمایان شدند اما دقایقی بعد مه ای شدید منطقه را فرا گرفت و دیواره ها محو شدند.

این مه گذری بود دوباره جلوتر مه رفت ولی بوران همچنان ادامه داشت. با تصمیم سرپرست قرار شد یک ربعی به حرکت ادامه دهیم تا بچه ها این شرایط جوی را هم تجربه کرده باشند. حدود نیم ساعتی با کلبه های خلیل دشت فاصله داشتیم. کله شقی من هم گل کرده بود چون آرام و گاهی بلند به سرپرست می گفتم نمیشه حالا ادامه بدیم... هوا خوب میشه ها... این ها همه به خاطر هرچه بیشتر نزدیک شدن به دیواره و دیدن آن بود. اما حرف حرف سرپرست بود و  البته باید همواره شرایط رو در نظر بگیریم و صلاح نبود که در آن شرایط جوی و با وسایلی که برای یک کوهپیمایی داشتیم به مسیر ادامه دهیم. خلاصه در ساعت 11:30 از ارتفاع 1970 متری برگشتیم.

پس از اتمام جنگل ̨  در منطقه دشتی بعد آن حدود نیم ساعتی برف بازی کردیم و پایین تر در ساعت 1:20 و در ارتفاع 1570 متری ناهار خوردیم. پس از صرف ناهار در زیر آفتاب و وزش باد ̨  ساعت 2:23 به راه افتادیم.

در ساعت 3:20 پایین چشمه میلرزان بودیم و 4:00 به آغوز دار رسیدیم و پنج دقیقه بعد هم در ماسوله زیبا بودیم.

برنامه بسیار خوبی بود هرچند که یک دل سیر نتونستیم دیواره ها رو ببینیم .... با تشکر از آقای رسولی سرپرست برنامه و همچنین همنوردان خوبم که در این صعود شرکت کردند.

شاد و سلامت باشید

عالی

برای دریافت فایل کلیک کنید.

جهت دریافت عکسها کلیک نمائید.

دیدگاه‌ها

0 #1 رسولی 1393-11-05 07:27
ممنون خانم عالی
مثل همیشه زیبایی نا مکرر یک برنامه کوه رو در قا لبی نامکرر و زیبا بیان کردید !