صعود به تجر (10 بهمن 93)

راهنما و جلودار: محمد کاظمی

عقب دار: داوود کریم بخش

کوهیاران: سمیرا عالی- رضا آهنین جان

همنوردان: فریده پاغنده- اعظم مسلمی- میترا تمدن- نسیم بنی یعقوب- سارا پور محمد- سمیرا عالی- محسن باشتین- علی ستوده- محمد کاظمی- علی سندیانی- مهدی ژرفی- مسعود پور عباسی- هادی رضازاده- سامان نواری- امیر حسین ره- رامین شیر جهانی- یوسف بهارستانی- رضا آهنین جان- دانیال بیک پوریان- گلناری- مکاری زاده- داوود کریم بخش- پسندیده- جهانبخش- شاهرخ نژاد- سهراب تحویلداری- هادی اتقیا- خاتمی- قویدل- رضا لاریسی- میثم حسینی- ایمان سپاسخواه

به نام خالق هستی

اولین باری که به تجر صعود کردم در تاریخ اول دی ماه 91 بود. در بادی شدید بر فراز قله قرار گرفتیم. بار دوم 19 ام اردیبهشت 93 با یک طبیعت بی نظیر روبرو شدیم. در پای کوه مزارع زیبای گندم با رنگ زردی زیبا گستره وسیعی از دشت را فرا گرفته بودند. گندم زاری که همیشه آرزو داشتم ببینم و با دستی باز که گندم های زیبای آن را لمس کند گام بردارم. آری به لطف راهنمای برنامه اردیبهشت ماه آقای فرشید صادقی در برگشت از قله از میان دشت و گندم زار گذر کردیم و قبل صعود هم در حیاط خانه پدر بزرگ ایشان صبحانه صرف کردیم. این بار نه از خانه پدر بزرگ خبری بود و نه از گندم زار های زیبا... هنوز وقت قد کشیدن آنها فرا نرسیده بود. دشت های فراخ و زیبا برای رسیدن به آن زیبایی وصف ناپذیر باید تا اردیبهشت ماه به انتظار بنشینند... اردیبهشت ماه از خود رودبار صعود را آغاز کردیم که فکر می کنم حدود 2 ساعتی به زمان صعود اضافه می کند ولی این بار حکایت دیگری بود چون مینی بوس ها تا روستای فیلده ( از این روستا تا قله با گام متوسط حدود سه ساعت و نیم است ) بالا رفتند هرچند که این مسیر هم با داشتن صخره های زیبا و دشت های وسیع و دور نمایی از مناظر اطراف بسیار زیبا بود ولی دیگر  از خانه پدر بزرگ و مسیر زیبا و بکر آن سمت خبری نبود....

جمعه دهم بهمن:

راننده یکی از مینی بوس ها صبح خواب می ماند و ما که قرار بود 4:15 از انزلی خارج شویم در ساعت 5:00 از بی بی حوریه به راه می افتیم. ساعت 5:40 به رشت رسیدیم و یکی از همنوردان را سوار کردیم. ساعت 6:05 است و تا رودبار 45 کیلومتر فاصله داریم. پس از عبور از مناطق موشنگاه و گلسرک در ساعت 6:20 به امامزاده هاشم رسیدیم. حدود 38 کیلومتری تا رودبار داریم. در مسیر قبل رودبار جاده سمت راست به رستم آباد و توتکابن می رود و ما مسیر مستقیم به سمت رودبار را ادامه می دهیم. ساعت 6:50 به رودبار می رسیم. و این بار قبل از بالا رفتن به سمت خانه پدر بزرگ مسیر سمت چپ را که تا فیلده هم آسفالت است داخل می شویم. برای خرید نان دقایقی را توقف می کنیم و 7:10 به سمت فیلده به راه می افتیم. جاده دارای شیب تندی است ولی آسفالت می باشد. از رودبار تا فیلده حدود 7 کیلومتر است. دشت های گسترده و صخره های زیبای مسیر توجه مان را جلب می کند. کم کم ارتفاع گرفته و دشت ها و خانه ها را از بالا نظاره می کنیم. در ساعت 7:38 به روستای زیبای فیلده می رسیم. ( مسیر جاده حدود نیم ساعت با مینی بوس طول کشید ) پس از صحبت های سرپرست و راهنما و انجام نرمش در ساعت 8:10 به راه افتادیم.

هوا بسیار خوب و باد ملایم است که رفته رفته بر شدت آن افزوده می شود. پس از عبور از منطقه جنگلی (که البته در این فصل درختان خشک و بی برگ بودند) در ساعت 9:50 در دشتی بعد جنگل و کنار کلبه سنگی ده دقیقه ای استراحت کردیم.

ساعت 10:00 حرکت کردیم. کمی بالاتر سه نفر از دوستان تصمیم به برگشت گرفتند و با 29 نفر ادامه دادیم. مسیر پای قله سنگی است و سنگ های زیبا و دیواره های کوتاه اطراف و پهنه دشت پشت سرمان در زیر نور خورشید جلوه دیگری داشت.

نزدیک قله باد کمی شدت گرفت و ما در ساعت 11:30 به تجر رسیدیم. این قله پناهگاه کوچک و خوبی دارد و همچنین در قسمت هموار قله قبر حاج احمد صادقی جد آقا فرشید ( راهنمای صعود قبلی ) می باشد که به وصیت خود ایشان در این قله دفن شده اند تجر به معنی پناهگاه گرم زمستانی می باشد

با تصمیم سرپرست حدود یک ساعت و نیم روی قله می مانیم و پس از صرف ناهار و گرفتن عکس آماده حرکت می شویم. آقای صادق زاده و آقای خرسندی به همراه خانمشان که حدود ساعت 9:00 از فیلده حرکت کرده بودند در ساعت 12:30 به قله می رسند. پس از دیدار با آنها در ساعت 12:55 به سمت پایین حرکت می کنیم. در ساعت 2:28 و پس از عبور از شیب جنگلی ̨ کنار سنگ چین های زیبای مسیر استراحت کوتاهی کرده و به راه می افتیم. ساعت 3:20 به روستای فیلده می رسیم و حدود ساعت 4:00 سوار مینی بوس شده و راهی مسیر آسفالته پر شیب رفت می شویم.

جای خیلی از دوستان که در صعود قبل با ما بودند این بار خالی بود ...

سپاس از آقای شیر جهانی سرپرست برنامه و آقای کاظمی راهنمای این صعود و تمام همنوردانی که در این صعود شرکت کردند.

شاد و سلامت باشید

عالی

برای دریافت فایل کلیک کنید.

جهت مشاهده عکسهای برنامه کلیک نمائید.

دیدگاه‌ها

0 #9 مينو 1395-06-21 05:28
برام جالب بود چون فقط 1 بار تونسته بودم قبر پدر بزرگم رو ببينم ولي الان دوباره ديدمش....
0 #8 مینا نوری زاد 1393-12-09 05:50
سلام آقا مصطفی
از اینکه ما رو در احساساتتون شریک کردین ممنون و ما هم خیلی خوشحالیم که مطالب سایت مورد توجه شما قرار گرفته. بابت راهنمایی و معرفی مناطق زیبا هم از شما تشکر می کنم.
+1 #7 مصطفی 1393-12-07 09:13
سلام دوستان خوبم. من الان برا اولین مرتبه سایت تون رو دیدم. گزارش فوق العاده ای بود. اینقد خوب که من که بچه همون فیلدم هوس کردم در اولین فرصت برای مرور خاطرات خیلی خوبم برا چندمین بار . شاید 15 یا 16 مین مرتبه برم تجر. به عنوان یه دوست همنورد که عاشق کوه و کوهنوردیم یه پیشنهاد دارم. به امید خدا نوبت بعد که خواستید رودبار تشریف بیارین یکم بالاتر از تجر یه کوه هست به اسم پشت کوه و یه روستای بی نظیر به اسم کپته و یه چشمه زیبا به اسم سنگ لار. با این تلفظ رودباریsengelar.
حتمن لذت میبرید. دوستدار همه کوهنوردان و همنوردان عزیز. شاد و سربلند و پیروز باشید.
مصطفی
+1 #6 مینا نوری زاد 1393-11-16 08:02
دلم رو نسوزونید دیگهههههه :sad: ... صعود بعدی رو هستم :-)
+1 #5 داوود 1393-11-14 20:09
با عرض سلام به همه همنوردان که در این صعود حضور داشتند و با نظم و حوصله خود با عث موفقیت برنامه شدند وضمناً با تبریک به آقای رامین شیرجهانی که اولین تجربه سرپرستی برنامه رو با موفقیت پشت سرگذاشت .
+1 #4 امیرحسین ره 1393-11-14 10:00
سلام خانوم نوری زاد.
اره واقعا جاتون خالی بود. خیلیییییییییی خوشششششش گذشت.
+1 #3 مینا نوری زاد 1393-11-14 08:35
جای منم خیلی خاالی بود می دونم! :D همه خسته نباشیییییییییییییییید
+1 #2 امیرحسین ره 1393-11-14 05:16
سلام به همه دوستان عزیز.
خسته نباشید بچه ها خیلی برنامه عالی بود.
خانوم عالی دمتون گرم گزارشتون فوق العاده بود. :-) ;-)
+2 #1 M.Tamadon 1393-11-13 14:12
اولین باری که رفتم تجرهمراه گروه شما بود و یه تجربه خیلی خوب...
اینطور که پیداست این صعود هم برنامه ی خوبی بوده ، جای من خالی ...