برنامه خلیل دشت - گدوک (11 اردیبهشت 94)

گزارش خلیل دشت گدوک :

تاریخ اجرا: 94/2/11

سرپرست: به علت سرما خوردگی خانم نوری زاد سرپرستی این برنامه را آقای بهداد جفرودی عهده دار شدند.

جلودار: سمیرا عالی       عقب دار: رامین شیر جهانی

کوهیار: سپیده فلاحتی- بهروز رسولی       تعداد نفرات: 54 نفر ( سه مینی بوس )

نفرات صعود کننده به گدوک: سپیده فلاحتی- نسیم بنی یعقوب- سمیرا عالی- امیر حسین پور حنیفه- آرمین عربانی- علیرضا فدیشه- رامین فدیشه- میثم بوستانی- صالح غنی پور- مرتضی باشتین- بهداد جفرودی- میثم نوذری- رضا عباسپور

به نام آفریدگار بی همتا

آسمان و زمین را می نگرم. چشمانم رو به آسمان و پهنه وسیع زمین دوخته شده. به کدامین سو نگاه کنم... به رقص ابر های پاک و سپید بر فراز سنگ های قله ... به دیواره های عظیم و با ابهت دشت ... به چشمه های خروشان در حال عبور ... در حیرتم ... آخر چگونه این همه زیبایی در یک جا جمع اند .... دوست دارم در کنار گل های زرد و آبی دشت و صخره های زیبای آن بنشینم و تا جایی که فرصت است به آنها خیره شوم. آری من غرق در آنهایم ... ذهنت را به این طبیعت بکر بسپار و راهی شو ... این جا فقط تویی و سکوت و خدایت ... شاید فرصتی برای بعد نباشد پس با تمام وجودت بنگر ... این جاست که دلت می خواهد صخره و دشت آسمان و زمین را در آغوش بگیری و  در صدای باد و آواز خوش پرندگان رها شوی تا آن دور دست ها .... اما افسوس که همیشه فرصت دیدن کم است و با یک چشم بر هم زدن چقدر زود دیر می شود ...

جمعه 11 اردیبهشت :

ساعت 5:35 با نیم ساعت تاخیر از انزلی خارج شدیم. مقصد ما ماسوله و اجرای یک برنامه دوگانه در منطقه خلیل دشت و قله گدوک بود. پس از عبور از تابلو های  علی آباد (5:50)- آبکنار (6:10)- سه راه ضیابر (6:16)- شارم- پشتمسار (6:25 در 15 کیلومتری فومن)- جاده نفوت-لولمان (6:30)- کلرم (7:00 در 25 کیلومتری ماسوله)- کوچیچال- ماکلوان- سقی بن در ساعت 7:20 در لار چشمه و 7:32 در ماسوله بودیم.

پس از صحبت های سرپرست به سمت آغوز دار به راه افتادیم. ساعت 8:05 در آغوز دار بودیم و با تصمیم سرپرست پس از نرمشی کوتاه (توسط خانم بنی یعقوب ) صبحانه را همان جا خوردیم و 8:30 به راه افتادیم.

پس از یک ریعی حرکت یک تیم 17 نفره جدا شده و با گامی تندتر به راه افتادیم. هوا گرم بود و گاهی باد خنکی می وزید. سایت هوا شناسی صبح ماسوله را بادی با سرعت 6 کیلومتر بر ساعت و بعد ساعت 9:00 صبح را 4 کیلومتر بر ساعت داده بود. دمای هوا نیز 22 درجه بود.

در ساعت 9:35 به دو راهی کوه روبار- خلیل دشت رسیدیم. مسیر سمت چپ را که به خلیل دشت می رود بالا کشیدیم. در پشت سر ما خط الراس زیبا و با شکوه تروشوم- گرد سایه- شاه معلم (3058 متر) خود نمایی می کرد. پس از عبور از جنگل که با انبوهی از درختانی که در حال پر برگ شدن بودند و سایه و خنکای دلنشینی را فراهم کرده بودند و برگ های پاییزی خود را به زمین با سخاوت دشت بخشیده بودند , در ساعت 10:43 به انتهای جنگل و دروازه ورودی خلیل دشت رسیدیم. ( البته دروازه چوبی برداشته شده بود و اثری از آن نبود. )

ساعت 11:30 به کلبه های خلیل دشت رسیدیم و برای یافتن چشمه آب به سمت بالاتر و نزدیک دیواره صخره ای مسیر رفته و آبی برداشته و استراحت کوتاهی کردیم. چهار نفر از همنوردان در خلیل دشت ماندند.

در ساعت 12:20 به راه افتادیم و شیب تند و سنگی مسیر را بالا کشیدیم و ساعت 1:20 کنار سنگ بزرگ استراحت کردیم.

ساعت 1:35 حرکت کردیم. شیب تند دیگری را نیز باید می پیمودیم. (مسیر پر شیب برفی در کنار یخچال.) با نظم و دقت و درست کردن جای پا به سلامت گذر کردیم و هر از گاهی به مسیر زیبای یخچال سمت راستمان نگاه می کردیم. آنقدر پر کشش و زیبا به نظر می رسید که گویی همه ما را هم اکنون در خود فرو می برد. منظره بسیار زیبا  و پر ابهتی بود.

گاهی وزش باد شدید می شد ولی به دلیل گرمای هوا باد آنچنان اذیتی نکرد.

نزدیک قله مسیر هموار می شود و ما در ساعت 2:35 به قله گدوک رسیدیم.

در سمت شرق گدوک , قله زیبا و 2800 متری آسمانکوه و کله قندی  و در سمت غرب قله دوخون قرار دارند. پس از گرفتن عکس در وزش باد شدید در ساعت 3:07 به سمت پایین به راه افتادیم.

به علت شیب دار بودن مسیر و اینکه در حال برگشت هستیم و پس از عبور از مسیر شن اسکی نیم ساعته به تخته سنگ های مسیر شیب دار اول رسیدیم. در حال پایین آمدن از مسیر سنگ ریزه ها بودیم که دیدیم گروه آماده حرکت است و آنها زودتر به راه افتادند.

ساعت 4:20 به کلبه های خلیل دشت رسیدیم و بسیار خوشحال شدیم زیرا دیدیم که آقای گنجی با چایی داغ که برایمان آماده کرده بود به استقبالمان آمد. این چای به همه ما چسبید زیرا  فکر می کردیم دوستان همه رفته اند و با نوشیدن چای عطش و خستگی مان رفع شد.

پس از استراحت در ساعت 4:50 از خلیل دشت به راه افتادیم و 5:25 به دروازه و ابتدای جنگل رسیدیم. قبل از رسیدن به دروازه بازی ابر ها بر فراز منطقه روبرویمان و حرکت مه در درون دره منظره منحصر به فردی از زیبایی طبیعت پاک و ناب را همچون همیشه در مقابل دیدگان مات و مبهوت ما به تماشا گذاشتند. توصیف این زیبایی ها با این چند کلمه قابل ذکر نیست حتی عکس هم نمی تواند این همممممممممممممممممه زیبایی را آنچنان که باید بیان کند.

آری فقط و فقط باید باشی و ببینی که خالق زیبا هر لحظه در حال رقم زدن زیباییست ... باور کنید هر لحظه آری هر لحظه و هر دقیقه زیبایی خاص خودش را دارد.... در آنی رنگ ها عوض می شوند ... پرتو های خورشید ظاهر می شوند ... ابرها به پرواز در می آیند .... اینجاست که دیدن یعنی بودن و تا نباشی نمی توانی درک کنی ...

پس از عبور از جنگل گروه منتظر ما بود و پس از پیوستن به بچه ها به راه افتادیم.

در ساعت 7:05 به چشمه میلرزان رسیدیم

و ساعت 8:00 در ماسوله بودیم و 8:50 به سمت انزلی حرکت کردیم.

در انتها تشکر فراوان از آقایان :  حامد گنجی- حمید نور بخش و بهروز رسولی که گروه پایین را هدایت کردند و همچنین تشکر از سرپرست برنامه آقای جفرودی و دوستانی که در این صعود و کوهپیمایی شرکت کردند.

شاد وسلامت باشید

عالی

جهت دریافت فایل  PDF  کلیک نمائید.

جهت مشاهده تصاویر برنامه کلیک نمائید.

دیدگاه‌ها

+1 #3 سپیده فلاحتی 1394-02-19 05:58
سلام، سمیرا جان گزارش بسیار خوبی بود، دوباره رفتم تو اون فضا :-)
نقل قول کردن
+3 #2 شهرام فرهنگی 1394-02-16 11:15
وقتی که می توانی ناگفته را بخوانی
خورشید را بچینی
نا دیده را ببینی
در خویشتن بمیری
تا عرش پر بگیری (ترانه مازیار)