گزارش برنامه بزندار (8 خرداد 94)

گزارش برنامه "بزن دار" در منطقه شاندرمن شهرستان ماسال:

تاریخ اجرا: 8 خرداد 1394

سرپرست: شهرام فرهنگی

همنوردان: خانم ها: مینا نوری زاد- سمیرا عالی- آقایان: مازیار عزیزی- کاوه- غفاری- داوود کریم بخش- رامین شیر جهانی- رضا آهنین جان- سید هادی جوادی- شهرام فرهنگی

به نام پروردگار هستی

هر بار که به کوهستان می روم با خود می گویم چقدر گیلان بکر و ناشناخته است. هر مکانی دیدنی تر و طبیعتی بکر تر و پاک تر از قبلی... هر جا که دست بشر کمتر به کاوش در آن پرداخته طبیعتی ناب و پاک را از خالق هستی به تماشا می نشینی... کافیست راهنمایی با تجربه و سفر آزموده به همراه داشته باشی.. آنگاه می توانی این همه زیبایی سرزمین گیل و دیلم را ببینی و بر خود ببالی که هنوز هم خداوند تو را دوست دارد که قدرت و توان رفتن به چنین مکان هایی را در وجودت نهاده و باید هزاران بار و هزاران بار او را شاکر باشیم... آری خدایا سپاس و شکر بابت چنین طبیعت بکر و پاکت و همنوردانی که من را نیز به دیدن این زیبایی و پیمایش مسیرش فرا خواندند...

جمعه هشتم خرداد:

روز جمعه با سه دستگاه ماشین سواری در ساعت 5:20 از انزلی خارج شدیم. پس از عبور از رضوانشهر (5:40) – پونل (5:47) جاده سمت چپ سه راه پونل را وارد می شویم. دقایقی بعد سمت راست جاده تابلویی زده شده به نام رودبار سرا که وارد جاده آن می شویم. پس از عبور از مناطق شیخ نشین- اسطلخ زیر- خرفه کوره در ساعت 6:00 به شاندرمن رسیدیم. پس از پرسیدن از اهالی وارد روستای چاله سرا می شویم. جاده امامزاده شفیع را داخل می شویم. سمت چپ ما رودخانه ای خروشان در جریان است. پس از عبور از روستای دران- امامزاده شفیع (6:13) و روستای طالب دره ( این روستا دارای آبشاری به نام روزن است.) به محل پیاده شدن در ساعت 6:40 رسیدیم.

چند کلبه چوبی در تپه مقابل ما قرار دارد و این منطقه از مناطق روستای طالب دره است که به گفته یکی از همنوردان به این منطقه حاجی بیجار هم می گویند. در ساعت 6:50 به راه افتادیم. همان ابتدای مسیر دارای رودی است که پا بر سنگ های رود نهاده و از آن گذر کردیم. هوایی گرم را پیش رو داشتیم. در ساعت 7:25 پس از عبور از پلی چوبی بر روی رودخانه ای زیبا به منطقه لچور رسیدیم و همان جا نیم ساعتی صبحانه صرف کردیم.

منطقه ای بسیار فراخ و زیبا. هنگام حرکت آقای فرهنگی توضیحاتی در رابطه با مسیر دادند:

لچور (400 متر) ↗↗↗↗↗↗↗ قله پیلم— — — قله بزن دار (2400متر) ↗↗↗↗↗↗↗↗ خشکه دریا

قله بزن دار ↗↗↗↗↗↗↗↗↗↗↗↗↗ لچور (از مسیر یال)

مسیر ما از یال و گذر از سه منطقه جنگل آبا بیله- پشته- ویر گاه می باشد. ( نزدیک ترین ییلاق بزن دار به نام دشتی خوانده می شود.) ساعت 8:00 از لچور به راه افتادیم. هر چه جلوتر می رویم شیب مسیر تندتر می شود. ساعت 8:19 است در جنگلی هستیم و 2 کیلو متر راه رفته و ارتفاع 550 متر است. کم کم گرمای هوا و رطوبت آن بیشتر می شد. ساعت 8:30 و در ارتفاع 660 متری هستیم و تا جنگل آبا بیله 1 کیلو متری باقیست. ساعت 10:00 به جنگل آبا بیله در ارتفاع 1289 متری رسیدیم. کلبه ای چوبی نیز در آن جا می باشد. سه نفر از همنوردان در این منطقه می مانند و ساعت 10:20 شروع به حرکت می کنیم.

پس از عبور از شیب تند مسیر در ساعت 10:55 به مسیر جاده ای خاکی می رسیم. در طول مسیر دو یا سه تایی به این صورت داریم. ( یعنی شیب و سپس جاده ). در ساعت 11:16 به مسیر جاده ای دوم می رسیم. ( باید بگویم مسیری که تا این جا طی کردیم به علت کم رفت و آمد بودن پاکوب مشخصی ندارد و امکان گم شدن بدون یک راهنمای با تجربه بسیار زیاد است حتی خود محلی های ییلاقات بالا که با آنها صحبت کردیم با نیسان یا موتور به ییلاق های خود می روند و وقتی ما به آنها گفتیم از طالب دره پیمایش کردیم بسیار تعجب کردند و حتی گفتند خانم ها چطور این مسیر را آمدند.)

در ساعت 12:05 به روستای زیبا و بکر پشته و خانواده بسیار مهربان و محترم جمالی رسیدیم.

پس از صحبت با پدر و مادر و دخترانشان و برداشتن آب از چشمه بسیار ضعیف در پایین دست روستا در ساعت 12:20 به راه افتادیم. ساعت 1:00 ظهر است که جنگل بعد روستای پشته را پشت سر گذاشتیم.

هوا کمی ابری شد و ما در ساعت 1:05 به منطقه ییلاقی بسیار بکر و زیبا به نام ویر گاه رسیدیم. این جا نیز خانواده ای زحمتکش حضور داشتند که به دامداری مشغول بودند. ناگهان رگبار تند باران شروع شد و حدود 20 دقیقه ای در زیر سرپناهی از کلبه های آنها پناه گرفتیم.

با تصمیم سرپرست قرار شد نیم ساعتی بالا رفته تا به منطقه شاخک که 1 ساعتی با قله فاصله داشت برسیم. حدود ساعت 1:25 باران ایستاد و رهسپار بالا شدیم. در ساعت 1:53 به منطقه شاخک در ارتفاع 2214 متری رسیدیم و در کنار تک کلبه زیبای آنجا و مناظر بکر و صخره ای اطراف عکسی گرفتیم.( اگر صبح یک ساعتی زودتر حرکت کرده بودیم حتما به قله می رسیدیم ولی خوب شاید هم این طوری بهتر شد چون در برگشت تگرگ و رعد و برقی ما را فرا گرفت که در ادامه توضیح خواهم داد.)

ساعت 2:05 با آن طبیعت بکر و پاک خداحافظی کرده و به سمت پایین حرکت کردیم. 2:20 به ویر گاه رسیدیم و پس از برداشتن آب به راه افتادیم. پس از وارد شدن در جنگل بسیار زیبای بین ویرگاه و پشته ناگهان تگرگی شدید به اندازه یک نخود با شدت بر سرمان فرو ریخت. رعد و برق هم از طرفی موجب وحشت من و مینا شده بود. سریع باد گیر ها را در آورده و پوشیدیم و تا جایی که می توانستیم با گام هایی بسیار تند حرکت کردیم تا از منطقه خطر دور شویم. در اواخر مسیر جنگل کم کم آفتاب پدیدار شد و خدا را شکر کردیم که به سلامت گذر کردیم. در ساعت 3:05 به پشته و خانواده جمالی رسیدیم. آنها بی هیچ منتی یکی از کلبه های چوبی را در اختیارمان قرار دادند تا با خیال راحت ناهار را صرف کنیم. همچنین یک نوع پنیر محلی به نام لور برایمان آوردند و بعد ناهار̨ چای نیز برایمان مهیا کردند.

خلاصه یک ساعتی که صرف ناهار کردیم بسیار خوش گذشت و از طرف خودم و گروه از آنها بسیار ممنونم. پس از خداحافظی با آنها در ساعت 4:05 به راه افتادیم. در ساعت 5:25 به کلبه آبا بیله و دوستانمان رسیدیم. پس از استراحتی کوتاه در ساعت 5:39 حرکت کردیم. ساعت 7:10 به لچور ( مکان صبحانه ) رسیدیم و پایی به آب رود زده و حرکت کردیم. در ساعت 7:45 هم به ماشین ها رسیدیم. باید بگویم برنامه ی بسیار عالی و پر فشاری بود و بهتر از آن ̨ اینکه به لطف سرپرست و راهنمای برنامه آقای شهرام فرهنگی با یکی از بکر ترین مناطق گیلان آشنا شدیم. از طرف خودم و سایر دوستانم بسیار بسیار از ایشان تشکر می کنم.

به امید اجرای چنین برنامه هایی

شاد و سلامت باشید

عالی

جهت دریافت فایل PDF کلیک نمائید.