منطقه علم و شانه کوه (28و29و30 مرداد 94)

منطقه علم کوه و صعود به قله 4445 متری شانه کوه:

تاریخ اجرا: 28 و 29 و 30 مرداد 94 ( برنامه مشترک هیات بندر انزلی با گروه ها )

سرپرست و راهنمای برنامه: منیره شجری کهن

تعداد: 27 نفر که به دو گروه 13 نفره تقسیم شده و به فاصله 15 دقیقه ای هم حرکت کردیم.

جلودار: حمید نوربخش                     عقب دار: محمد کاظمی

گروه ها: چکاد انزلی: فیروزه ایرانی نژاد- ساناز گلزار- مهدی پاوند- سینا متجدد ( سرپرست )

آریا انزلی: زهرا مسلمی- رضا مکاری زاده- مهرداد پور غلامی- دانیال بیک پوریان- نیما اصلی- رضا آهنین جان ( سرپرست )

دامون انزلی: سپیده فلاحتی- مینا نوری زاد- سمیرا عالی- میلاد قنبری ساحلی- علیرضا سندیانی- صالح غنی پور- رضا نوذری- مهدی ژرفی- امیر حسین ره- بهروز رسولی- حمید نوربخش- محمد کاظمی- حامد گنجی ( سرپرست )

شرکت کنندگان آزاد: پریسا احمدی (از تالش) – دکتر بابک مقتدر و همسرشان معصومه حسن بیگلو ( از رشت )

به نام خالق هستی

وقتی به دیواره های منطقه علم نگاه می کردم با خودم می گفتم چقدر خداوند یکتا , عظیم است و زیبا که هر منطقه از این کشور زیبا و دوست داشتنی طبیعت بکر و خاص خودش را دارد. این جا دور تا دورت صخره است و سنگ و کوه های پر نام و آوازه ... این جا سکوت است و عشق به زیبایی... به گمانم این دیواره نوردان و کوهنوردان عاشقند... آری عاشق زیبایی ها... عاشق تلاش و خستگی و رسیدن به هدف... عاشق پیمایش شیب های تند کوه ها و دشت ها و دره ها ... آری حتما چنین است چون من / ما به عشق رسیدن و خسته شدن و تلاش برای این رسیدن و از همه بالاتر , دیدن رشته کوه های متوالی و پشت در هم و از طبیعت آموختن قدم به طبیعت بکر کوهستان می گذاریم. این جا کوه ها , پشت در پشت هم و به حمایت از هم قد علم کرده اند , آنها هرگز پشت یکدیگر را خالی نمی کنند , برخلاف ما انسانها که یاد نگرفتیم پشت هم باشیم , این کوه ها رخ به رخ هم هر روز و هر شب در کنار و مقابل هم ایستاده اند و هرگز از هم خسته نمی شوند , اینجا چالون و سیاه کمان و تخت سلیمان و شانه کوه و علم کوه و .... دور تا دورت را احاطه کرده اند و کسی داد نمی زند که من بالاتر و برترم ... آری این جا فقط زیباییست , عظمت است و شگفتی ... با دیدن این رشته کوه های صخره ای و سنگی آرامشی عمیق تو را فرا می گیرد... من که با دیدنشان آنچنان غرق می شوم که دوست دارم ساعت ها نشسته و نظاره گرشان باشم ولی هزاران افسوس که همیشه خدا کمبود وقت برای کوهنوردان است و فریاد سرپرست رشته افکارت را به هم می ریزد و تا به خود می آیی میبینی که وقت رفتن و دل کندن از این کوه ها و سنگ ها و صخره ها و رود هاست.... تا عمری باقی باشد برای دوباره دیدن و دوباره صعود کردن ...

توضیح: هدف برنامه رسیدن به قله 4600 متری تخت سلیمان- مسیر از کلاردشت مازندران و سپس رودبارک و رسیدن به قرار گاه فدراسیون یعنی ونداربن و سپس سرچال و بعد علم چال و در نهایت مسیر قله – از پناهگاه ونداربن تا علم چال حدود 13 کیلومتر است- ( ونداربن 2250 متر- پناهگاه سرچال 3850 متر- علم چال 4200 متر- تخت سلیمان 4600 متر )

سه شنبه 27 شهریور

ساعت 12 نیمه شب در بی بی حوریه حاضر بودیم. پس از گذاشتن کوله ها و جابجایی آنها با دو مینی بوس در ساعت 12:20 به راه افتادیم.

چهارشنبه 28 شهریور

ساعت 2:05 بامداد روز چهارشنبه است و ما در سه راه رحیم آباد منتظر مینی بوسی هستیم که برای سوار کردن 2 نفر از همنوردان به سمت رشت رفته بود. با آمدن مینی بوس دوم در ساعت 2:45 حرکت کردیم. ساعت 4:00 صبح به نشتارود و 5:30 به کلاردشت رسیدیم. به سمت قرارگاه فدراسیون راهی شدیم. در اواسط مسیر جاده خاکی است. پس از عبور از رودبارک به ونداربن ( قرارگاه فدراسیون کوهنوردی ) در ساعت 7:10 رسیدیم. در این جا امکانات مناسبی برای کوهنوردان موجود می باشد و حتی برای شب ماندن هم اتاق کرایه می دهند. اگر بار زیادی داشته باشید برای بالا بردن , قاطر هم موجود است که از قبل باید هماهنگ کنید. پس از خوردن صبحانه و صحبت های سرپرستان و توضیحات راهنمای برنامه در ساعت 9:10 به راه افتادیم.

هوا گرم بود و آفتابی. طبق سایت هوا شناسی دمای هوا حدود 20 درجه بود. ساعت 9:44 از پل چوبی اول گذر کردیم و در ساعت 9:55 هم پل دوم را رد کردیم. چهره متفاوت منطقه نسبت به کوه های گیلان مرا در فکر برده بود.

هر جای سرزمین عزیزم زیبایی خودش را دارد. کوه های صخره ای و دیواره های دور دست , چشمه های منشعب شده از سرداب رود , آبشار های کوچک و بسیار زیبای مسیر تو را غرق خود می کرد. ساعت 11:10 به سنگ کشتی ( کشتی سنگ ) با چشمه ای در کنارش رسیدیم. آب چشمه قابل خوردن است و گفته می شود دائمی نیست. آبی نوشیده و به راه می افتیم. در ساعت 11:26 به منطقه دره اسپد رسیدیم.

در ساعت 12:10 و در ارتفاع 2920 متری استراحتی کرده و 12:30 به راه می افتیم. گاهی ابری می آمد و سایه ای می کرد ولی زود آفتاب درخشان و زیبا جای خودش را پس می گرفت. در ساعت 1:08 ظهر به ارتفاع 3150 متری می رسیم. یکی از همنوردان حال خوبی نداشت. تصمیم گرفتیم یک ساعتی آنجا بمانیم تا وضعیت همنوردمان برای ادامه صعود و یا برگشتن به پایین مشخص شود. خوشبختانه حال دوستمان بهتر شد و ما در ساعت 2:40 به راه افتادیم. دو شیب تند را باید بالا بکشیم. کم کم پناهگاه سرچال را از دور دیدیم. و در ساعت 5:15 به پناهگاه سرچال ( 3850 متری ) رسیدیم.

شب را در این پناهگاه به صبح رساندیم.

پنجشنبه 29 شهریور

قرار شد 5:30 صبح پنجشنبه صعود را آغاز کنیم. با ده دقیقه تاخیر در ساعت 5:40 راهی شدیم. 4 نفر از همنوردان در پناهگاه ماندند. مسیر سنگی است سنگ های بزرگ و کوچک بطوریکه هر چقدر به منطقه علم چال و دیواره علم نزدیک می شویم باید به روی تخته سنگ های بزرگ و متوسط گام بردارید و مواظب باشید که روی سنگ های محکم قدم می گذارید.

مسیر صعود به تخت سلیمان طبق گفته راهنما از قله دندان اژدها که بسیار ریزشی و خطرناک است و یخچال پا تخت و همچنین گردنه شانه کوه امکان پذیر است. که مسیر ما گردنه شانه کوه که طولانی ترین مسیر صعود است در نظر گرفته شده بود. در مسیر قله های سیاه کمان , سیاه سنگ ها , چالون و ... و دیواره با شکوه علم کوه و سنگ سماور بر روی مسیر گرده ای علم به خوبی نمایان بودند.

سنگ سماور

عظمت و زیبایی منطقه تو را در بر می گیرد گویی ذره ای کوچک هستی در این فضای کوهستانی اطرافت آری انگار آنها تو را در خود فرو می برند یک کشش و جاذبه عجیب حکمفرماست. انگار در این فضا گم شده ای و متحیر از این همه قدرت و زیبایی و شکوه ... در ساعت 9:10 به منطقه علم چال در ارتفاع 4200 متری رسیدیم.

کمی استراحت کرده و پس از عکس گرفتن به راه می افتیم. در ساعت 10:25 به سکوی آمریکایی ها در ارتفاع 4245 می رسیم و از این جا تا گردنه شانه کوه شیب تندی در پیش داریم.همنوردانی از همدان روی سکو چادر زده بودند و 2 نفر از هنموردان با تصمیم سرپرست در این مکان ماندند و ما در ساعت 10:50 به راه افتادیم. با بالا رفتن از شیب تند مسیر زیبا یی های منطقه اطراف بسیار بیشتر به چشم می آمد.

دور تا دورت کوه ها و رشته کوه های پشت سر هم و در دور دست دشت های فراخ و سبز و زیبا. قابل توصیف نیست تا وقتی که با چشمان خودت نبینی قابل لمس و درک نیست. در ساعت 11:45 به گردنه شانه کوه در ارتفاع 4445 متری رسیدیم و با تصمیم راهنما و سرپرستان گروه ها با 21 نفر پایان صعود اعلام گردید

( تا قله سنگی و زیبای تخت سلیمان 3 ساعت فاصله داشتیم )پس از گرفتن عکس در ساعت 12:40 به سمت پایین حرکت کردیم و 1:20 به سکو رسیدیم و پس از 20 دقبقه استراحت به راه افتادیم و 5:20 پناهگاه سرچال بودیم.

جمعه 30 شهریور

7:20 صبح آماده حرکت بوده و راهی پایین شدیم. کلاردشت که دیشب چراغ هایش از دور نمایان بود و همچون ستاره های آسمان می درخشید صبح جمعه با پوششی از ابر به زیر رفته بود و تا چشم کار می کرد ابر بر فراز منطقه جاری بود.

دریایی از ابر که دوست داشتی به درونش شیرجه زده و در آن غوطه ور شوی. ساعت 9:50 به سنگ کشتی و چشمه رسیدیم و 25 دقیقه ای استراحت کردیم و در ساعت 11:40 در قرارگاه فدراسیون یعنی ونداربن بودیم.

قرار شد غذایی خورده و ساعت 1 ظهر راهی شویم. پس از سوار شدن در مینی بوس ها در ساعت 1:20 حرکت کردیم و 2:20 کلاردشت بودیم. کم کم باران شروع به باریدن کرد و مسیر جنگلی جاده بعد کلار دشت مانند جاده های گیلان در باران و با دکه های نورانی در دو طرف جاده فضای جاده های مسیر پونل و همچنین ماسوله را تداعی می کرد. در ساعت 4:13 در چابکسر بودیم. از سمت جاده زیبا کنار به سمت انزلی آمدیم و 6:20 به انزلی رسیدیم. خدا را شکر که همگی به سلامت برگشتیم. در انتها از راهنمای برنانه خانم شجری کهن و سرپرستان گروه ها برای زحماتی که در برنامه کشیدند تشکر می کنم و جای دوستانی هم که نبودند از جمله مریم و میترا هم بسیار خالی بود.

شاد و سلامت باشید

عالی

جهت دریافت فایل کلیک کنید.

جهت مشاهده عکسهای برنامه کلیک نمائید.

دیدگاه‌ها

0 #2 M.Tamadon 1394-06-25 12:53
گزارش زیبایی بود. حیف شد که ما نتونستیم باشیم. مرسی که یادمون بودین...
نقل قول کردن
+1 #1 امیرحسین ره 1394-06-08 15:40
با سلام خسته خدمت همه همنوردان عزیز،برنامه بسیار عالی مخصوصاً در کنار دوستان خوب و با نشاط و پر انرژی.
تشکر از خانم شجری کهن از سرپرستی خوب شون ک تونستیم بدون هیچ مشکلی ب قله صعود کنیم.و تشکر از آقای گنجی ک سرپرست دامونیها بودن.و تشکر ویژه از خانم عالی برای گزارش خوبشون. :-)