قماش (گردسایه- 13 شهریور 94)

گزارش برنامه کوهپیمایی کوهنوردی قماش (گرد سایه 2400 متر) در ماسوله:

تاریخ اجرا: 13 شهریور 94       سرپرست: محسن باشتین

جلودار: رضا عباسپور               عقب دار: داوود کریم بخش

راهنما: محمد کاظمی             کوهیاران: نیلوفر نیک فال- حامد گنجی

نفرات شرکت کننده: 37 نفر ( دو مینی بوس )

نفرات شرکت کننده در برنامه کوهپیمایی: بنفشه پور جبار- نیلوفر نیک فال- نازنین نیک فال- حنا اکبری- آقای هنر کار و همسرشان- سارا ملکی- مهدی ژرفی- داوود صحرایی به همراه پسر کوچکشان- محسن اکبری- مرتضی احمدی- آقای قایقی و همسرشان- امیر حسین ره همراه دوستشان- الهام عینعلی- نغمه بخشی- کامران شفیعیان- رضا امیدی- شهرام ادیبی- نیما دریاگرد- محسن باشتین و دوستشان

نفرات صعود کننده به قله: عاطفه لسانی- سمیرا عالی (سرپرست تیم صعود)- رضا عباسپور- میثم بوستانی- آقای فخاری- رضا نوذری- صالح غنی پور- داوود کریم بخش- بهروز رسولی- مرتضی باشتین- محمد کاظمی- حامد گنجی- مسعود پور عباسی

به نام خالق هستی

یکی از قله های بسیار زیبای ماسوله قماش (گرد سایه) می باشد. قله ای سنگی که رسیدن به دامنه اش تو را برای صعود وسوسه می کند. یک طرفش به قله تروشوم و طرف دیگرش تو را به شاه قله ها یعنی شاه معلم (3058 متر) هدایت می کند. ای کاش می شد با این طبیعت کوهستانی زیبا ̨ یکی شد. کاش می شد صخره ای سنگ باشی یا چشمه ای زلال و یا پرنده ای بر فراز قله ... که همواره شاهد این همه زیبایی باشی. یاد گرفتم که همچون کوه استوار باشم و مصمم و همچون رودش زلال و صادق و همچون دشت های فراخش سخاوتمند و فروتن.... اما افسوس که بیرون از این طبیعت زیبا تمام مفاهیم قشنگ و ارزشهای انسانی زود فراموش می شوند. بیرون از طبیعت بکر و پاک خدا ، مهربان و صادق بودنت را به حساب حماقت می گذارند ... بدون شناخت افکار و عقایدت ، به راحتی قضاوتت می کنند ... در ظاهر هم کلامت می شوند اما در باطن به سخره ات می گیرند .. برای بعضی از این جماعت دو رو ، دل شکستن هنری دیرینه است و تملق دیگران را کردن یک هنرمندی بزرگ ... چرا از طبیعت نیاموزیم ... آنجا که پذیرای همه ماست ... با همه کس یک روست ... آنجا که خشمگین شود خشک و تر را با هم می سوزاند و باران رحمت ، و زیبایی کوه و دشت و جنگل و رودش را به همه ارزانی میدارد ... پس چرا یاد نگیریم از آن و چرا احترام نمی گذاریمش، دیدن این طبیعت و کوه های زیبا و بلند ، یک عبادت است آری عبادت ... چون با دیدن هر ذره ای از این زیبایی های بیکران در هر صعود به شکر خالقت لب می گشایی و او را شکر می کنی. آری به نظرم رفتن به کوهستان و دیدن طبیعت پاک خدا عبادت است و سعادتی که نصیب هر کس نمی شود ، پس بیایید این قداست و پاکی را حفظ کنیم.

جمعه 13 شهریور:

قرار بود ساعت 4:30 از بی بی حوریه حرکت کنیم که مینی بوس ها با یک ربع تاخیر رسیدند. پس از سوار کردن بچه ها ساعت 5:30 از انزلی خارج شدیم. در ساعت 5:50 پنج نفر را در کپورچال سوار کرده و به راه افتادیم. پس از عبور از آبکنار (6:09) – سه راه ضیابر (6:15) – شارم و پشتمسار (6:30) – لیموده (6:37) جاده نفوت- لولمان را وارد می شویم. پس از عبور از تابلوی روستا های شنبه بازار ( 2 کلیومتری فومن 6:43 )- دزدک (6:50) شلکه بانان (6:55)- کلرم ( 25 کیلومتری ماسوله 7:00)- کوچیچال و ماکلوان (7:01)- کمادول (15 کیلومتری ماسوله 7:15)- سقی بن (7:21)- کوره خرم (7:23)- لار چشمه (5 کیلومتری ماسوله 7:34) در ساعت 7:38 به سه راهی مسیر قماش (گرد سایه) در جاده ماسوله رسیدیم.

پس از صحبت های سرپرست در ساعت 7:49 شروع به حرکت کردیم. برنامه بصورت کوهپیمایی و کوهنوردی بود و به همین علت گام آرام بود. هوا آفتابی و دمای آن حدود 24 درجه بود. گیاهان رشد کرده در سمت مسیر چپ پاکوب باریک ابتدای مسیر برای بعضی از دوستان تازه وارد حرکت را مشکل کرده بود.

در ساعت 9:05 به آبشار مسیر معروف به آبشار تروشوم یا اشکلت رسیدیم. قرار شد تیم صعود کننده به قله زودتر صبحانه خورده و حرکت کند و بقیه دیرتر و با گامی کندتر به حرکت ادامه دهند.

چون تیم مستقر کنار آبشار به مسیر تسلط نداشتند آقای رسولی برای هدایت تیم ماندند و گفتند که بعد به ما ملحق می شوند. با 12 نفر در ساعت 9:35 راهی شدیم. شوند های دشت بسیار رشد کرده بودند و دو طرف مسیر پر بود از این گیاه.

با گامی آرام در حرکت بودیم. ( یکی از همنوردان برای اولین بار به قله صعود می کرد پس تصمیم گرفته شد تا جایی که ممکن است با گام او حرکت کنیم.) در ساعت 10:50 به پا کوب باریک بعد مسیر دشت رسیدیم. درختان سمت راست پاکوب بر مسیر سایه گسترده بودند و خنکی دلپذیری وجود داشت.

در ساعت 11:45 به کلبه رسیدیم. کمی بالاتر از کلبه دوم در زیر سایه درخت یک ربعی نشسته و آبی نوشیدیم.

در ساعت 12:00 به راه افتادیم. مسیر از این جا دارای شیب تا منطقه زین اسبی است. قبل رسیدن به زین اسبی آقای رسولی را دیدیم که نزدیک ما بود و با سرعت خوبی به ما رسید. گویا دوستان ساعت 12:45 به کلبه رسیدند و آقای رسولی پس از مستقر شدن تیم دوم به سمت ما حرکت کرده بودند. در ساعت 1:40 به زین اسبی و یال منتهی به قله رسیدیم.

یکی از زیباترین یال ها که سمت راستت قله سنگی قماش و سمت چپت پاکوب منتهی به مسیر قله شاه معلم به زیبایی هر چه تمام تر نمایانند. و قابل وصف نیست منظره روبرو و کلبه های دور دست و رشته کوه های پی در پی و آسمان آبی بالای سرت که گویی با یک دست بلند کردن قابل لمس است. در ساعت 1:50 به سینه کوه و سنگ های ابتدای قله رسیدیم.

بر روی آنها نشسته و عکس گرفتیم و 2:30 حرکت کردیم. در زیر درخت پایین منطقه زین اسبی ، برای صرف ناهار در ساعت 2:45 توقف کردیم. ساعت 3:34 به سمت کلبه حرکت کردیم و 4:45 به کلبه رسیدیم.

تیم کوهپیمایی زودتر حرکت کرده و رفته بودند. به علت گرفتگی پای یکی از همنوردان با گام بسیار آرام پس از یک ربع استراحت شروع به حرکت کردیم. ساعت 7:15 به آبشار و 8:25 به پای مینی بوس رسیدیم. پس از آماده شدن دوستان و سوار شدن در ساعت 8:40 به سمت انزلی حرکت کردیم. صعود خوبی بود و تشکر از آقایان باشتین- رسولی و گنجی.

شاد و سلامت باشید

عالی

جهت دریافت فایل کلیک کنید.

جهت مشاهده تصاویر کلیک نمائید.