برنامه اکتشافی گرده سویه (10 اردیبهشت 95)

گزارش برنامه اکتشافی مسیر گرده سویه از یال بالا دست مسیر گیلوند رود:

به نام خالق زیبایی ها

خدایا تو را شکر می گوییم زیرا با دیدن زیبایی های بی حد و حصرت آنقدر به وجد می آییم که زبان به تحسین و شکرگزاریت می گشاییم... من با دیدن این مناظر و مشاهده کوه های سر برافراشته و بیرون آمده از ابر های پاک و سپید و مشاهده خط الراس های پیرامونم سر از پا نمی شناسم. دوست دارم آنقدر دور شوم ،آری دور دور ... و دل سپارم به کوهستان پاک خدا ... و گوش سپارم به هیاهوی باد بر فراز چکاد کوه ها ... تا دیگر نبینم ناپاکی را ، دروغ را ، زشتی و ریا را ... آری در این دنیای ماشینی کسی احوال پرس عاشقان راه هستی نیست ...

تاریخ اجرا: 10 اردیبهشت 95

همنوردان: شهرام فرهنگی- حجت جعفری- امیر حسین ره- داوود کریم بخش- سمیرا عالی

سرانجام روز اجرای کار فرا رسید. پس از چندین دوره کلاس کار با جی پی اس که من ، امیر حسین ره و آقای رامین شیر جهانی و در این اواخر آقای داوود کریم بخش با مربی محترم آقای شهرام فرهنگی برگزار کردیم و یک مسیر جدید را روی نقشه پیاده کرده و به جی پی اس دادیم ، قرار شد روز دهم اردیبهشت 95 آن را به مرحله اجرا در آوریم. مسیر طراحی شده شامل 23 نقطه و از نقطه 23 مسیر دیگری که شامل 5 نقطه است که دامنه را دور زده و به بالای خط الراس می رسد و می توان از مسیر آسمانکوه و کله قندی به سمت ماسوله آمد.

جمعه ،  دهم اردیبهشت :

ساعت 4:30 صبح جمعه با یک دستگاه ماشین سواری از انزلی خارج شدیم. مبدا حرکت ما منطقه ای زیبا قبل شهر ماسوله در سمت چپ جاده می باشد. ساعت 6:27 در کنار پل گیلوند رود هستیم. پس از آماده شدن و پارک ماشین در بالا دست رودخانه آقای فرهنگی درباره مسیر و اینکه نمای کلی کار و حرکت ما چگونه است توضیحاتی دادند و ما در ساعت 6:52 از ارتفاع 429 متری به راه افتادیم. مسیر دارای شیب تند و پوشش جنگلی می باشد که طبق گفته آقای فرهنگی تا به حال هیچ گزارشی از صعود به این منطقه از این مسیر انجام نشده است. در ساعت 8:02  به کلبه ای در مسیر در ارتفاع 960 متری رسیدیم. چشمه ای کوچک نیز آنجا بود.

جلودار مسیر ما ابتدا آقای شیر جهانی بود که با سرعت بسیار بالا عرق همه ما را درآورد طوریکه جی پی اس سرعت 9 کیلومتر بر ساعت را نشان می داد. در ساعت 9:35 به منطقه ای به نام شوندیا پشت در ارتفاع 1392 متری رسیدیم. این مکان پر از گوسفندان و تعدادی چوپان بود.

آدم هایی زحمتکش که به دامداری و نگهداری از گله مشغول بودند که نام این مکان را یکی از انها به ما گفت. پس از صحبت با آنها حرکت کردیم و ساعت 10:00 در کنار تک درختی زیبا در مسیر در ارتفاع 1576 متری برای صرف تنقلات توقف کردیم.

جایی که بودیم در واقع نقطه شماره 10 ما در مسیر جی پی اس بود. برای برگشت این مسیر طبق گفته آقای فرهنگی می توان از ماسوله یا گشت رودخان فومن یا شفت پایین آمد. در ساعت 10:20 حرکت کردیم. مسیر پیش روی ما مسیری بکر و زیبا بود.

کم کم آفتاب بر مه غالب گشت و منظره پوشیده از ابر بر فراز دره همه ما را به ایستادن و نظاره کردن آنچه که فراتر از زیباییست وادار کرد. کلمات قادر به بیان و توصیف آن همه زیبایی ، شکوه و عظمت نیستند... جنگل دهرا (یکی از مسیر های قله تروشوم) همچون جزیره ای کوچک از ابر های پاک و سپید سر بیرون کشیده بود.

بعد از عبور از مسیر بوته زار های خار دار دامنه جنگل متوجه شدیم مسیر را باید از سمت چپ و روی یال ادامه می دادیم که در هنگام برگشت مسیر را با کمک جی پی اس اصلاح کردیم. در ساعت 12:25 به نقطه شماره 12 در ارتفاع 1889 متری ( از روی جی پی اس ) رسیدیم و پایان صعود در این مکان در نظر گرفته شد. پس از صرف ناهار در ساعت 1:05 از سمت مسیر یال که در صعود از آن منحرف شده بودیم به سمت پایین روانه شدیم.

ساعت 1:30 به امامزاده کوچک و بسیار زیبایی رسیدیم که اقای فرهنگی عنوان کردند در آن همیشه باز است و می توان در آنجا استراحت کرد و نماز هم خواند. پس از خواندن نماز در ساعت 1:50 حرکت کردیم.

آفتاب کمی تند بود و ما تشنه شده بودیم و آب هم رو به اتمام بود. در ارتفاع حدود 1390 متری رگبار باران و رعد و برق شروع شد و ما با کم کردن ارتفاع به دنبال بالا بردن ایمنی از خطر رعد و برق بودیم. مسیر هم گلی و سر شده بود. در انتهای مسیر هم کمی منحرف شدیم. درست بالای مسیر گیلوند رود بودیم و مکان پایین آمدنمان را پیدا نمی کردیم که سرانجام پس از کمی بالا و پایین کشیدن موفق شدیم و ساعت 6:50 غروب به ماشین ها رسیدیم. صعود بسیار خوب و مفیدی بود. استفاده از جی پی اس برای مسیر یابی و کار با آن در منطقه و پیاده کردن آن باید در هر برنامه کوهنوردی مورد استفاده قرار گیرد. با سپاس از همه همنوردان عزیز که در این صعود شرکت داشتند و تشکر ویژه از اقای فرهنگی که با آموزش هایی که به ما دادند ما را بر آن داشتند که به این گونه صعود ها نیز توجه ای خاص داشته باشیم.

اطلاعاتی که آقای فرهنگی پس از دادن مسیر جی پی اس به کامپیوتر در اختیار ما قرار دادند:

کل مسافت صعود: 10.8 کیلومتر

کل مسافت رفت و برگشت: 19.6 کیلومتر

کل زمان صعود با استراحت ها: 5 ساعت و 30 دقیقه

سرعت متوسط در حرکت بدون ایست ها : 3.8 کیلومتر بر ساعت

ارتفاع محل شروع: 443 متر       ارتفاع پایانی: 1940 متر

شاد و سلامت باشید

عالی

برای دریافت فایل کلیک کنید.

جهت مشاهده عکسهای برنامه کلیک نمائید.

دیدگاه‌ها

+2 #4 داوود کریم بخش 1395-03-05 18:43
با سلام و تشکر از همنوردان خوب گروه دامون و آقا شهرام عزیز و آقا حجت عزیز ؛ از اینکه اجازه دادید من هم همراه شما در این برنامه آموزشی شرکت کنم ممنون .
+2 #3 مینا نوریزاد 1395-02-30 08:20
سلام به همنوردان با انرژی و تبریک بابت ثبت مسیر جدید ... بابت گزارش و عکسهای برنامه هم ممنون.
+2 #2 امیر ارسلان 1395-02-29 21:26
خیلی مفید و خوب بود اینقدری خووب که انگار ما هم همراه شما بودیم
+3 #1 امیرحسن ره 1395-02-29 20:50
با سلام و عرض ادب خدمت همه همنوردان عزیز.
خسته نباشید ميگم به همه دوستان از جمله آقای فرهنگی عزیز ک واقعا برای ما زحمت کشیدن و تونستيم بعد از یکسال آموزش ثمره کار خود را ک ثبت مسیر بود ببینیم واقعا از مربی عزیز دل تشکر ویژه میکنیم، و خسته نباشيد خدمت خانم عالی بابت گزارش خوبشون.
امیدوارم دوستان همنورد عزیز هم ب سوی مسیر اکتشافی روی بيارند و خودشون لذت شیرینی این کارا رو بچشند.