مته خونی ( 5 شهریور 95 )

گزارش برنامه مته خونی در فومن ( 5 شهریور 95 )

سرپرست: سپیده فلاحتی          راهنما: آقای عزیز زاده ( از شفت )

جلودار: آقای باقری ( از شفت )       عقب دار: رضا نوذری         تعداد: 16 نفر

به نام آنکه هستی نام از او یافت

چشمانم بر زمین و آسمان در گردشند گویی زیبا یی ها تمام ناشدنی اند. می مانی به کدام سو بنگری. به شهر که از فراز دشت همچون نگینی رنگارنگ می درخشد یا به رشته کوه های در هم تنیده روبرو و یا  به پهنه آسمان آبی و رقص ابر ها بر فراز سرت ... به راستی هزاران چشم و گوش برای دیدن و شنیدن نما ها و آوا های کوهستان کم اند. در هر لحظه از پیمایش از دیدن مناظر بکر پیش رویت در شگفتی و شکرگزاری هستی. این زیبا یی ها تمام ناشدنی اند... آری طبیعت بکر و پاک خدا را قدر بدانیم و از هر لحظه صعود و پیمایش لذت ببریم. لحظه های ناب زندگی در گذرند پس قدر دان خدای خود و طبیعت پاکش باشیم.

توضیح:  مته خونی مسیر های متفاوتی دارد. سه مسیر که من از آنها اطلاع دارم به این شرح می باشد. اول: فومن- قلعه زیبای قلعه رودخان را بالا می روید و از انتهای قلعه مسیر شیب داری در سمت راست که جنگلی می باشد به مته خونی می رود. دوم: از ابتدای پای پله های قلعه رودخان مسیر شیب داری در سمت چپ شما را به ییلاق سوته در شفت می رساند و از آنجا تا مته خونی 45 دقیقه می باشد. سوم: از مسیر مزگده در شفت به ییلاق سوته و سپس مته خونی می رسیم. برنامه ما از مسیر دوم که طولانی هم است اجرا گردید.

جمعه پنجم شهریور:

ساعت 5:05 از انزلی با تعداد 12 نفر خارج شدیم. پس از گذر از آبکنار (5:40)- سه راه ضیابر (5:47)- فومن (6:12)- روستای نوگوراب (6:28)- تابلوی قلعه رودخان . شالگوراب بالا (6:31)- کرد محله (6:35)- سسطلان (6:39)- گوراب پس (6:40 که از گوراب پس تا قلعه رودخان 15 کیلومتر است)- ملسکام (6:42)- سید آباد (6:44)- تابلوی فوشه . حیدر آلات (6:48)- ورودی قلعه (6:50)-  به پای قلعه (7:00 – ارتفاع حدود 297 متر است.) رسیدیم.

راهنمای برنامه به همراه سه نفر دیگر در پای پله ها منتظر ما بودند. پس از صحبت های سرپرست و تعیین جلودار و عقب دار در ساعت 7:20 حرکت کردیم.

مسیر در ابتدا شیب تندی دارد و بطور ملایم رو به بالا شیب می گیرد. یکی از همنوردان به دلیل سردرد ترجیح داد که برگردد لذا دو نفر را به همراه او و یک نفر دیگر به سمت پایین فرستادیم. در ساعت 8:36 به مکان صبحانه در ارتفاع 745 متری رسیدیم. پس از خوردن صبحانه در ساعت 9:00 به راه افتادیم.

متاسفانه کمی بعد حرکت سرپرست برنامه که گویا دچار مسمومیت شده بود برای استراحت ایستاد. و حدود 45 دقیقه ای در مسیر صعود برای بهتر شدن حال سرپرست توقف داشتیم. در ساعت 9:50 به منطقه جنگلی شکر دشت به ارتفاع 935 متر رسیدیم. هوا گرم و شرجی بود ولی پوشش درختان مانع از تابش مستقیم خورشید بود. ساعت 10:00 به منطقه لیزگاه لاس ( سنگ لیز- منطقه ای که به علت داشتن سنگ های صاف و بزرگ در هنگام بارندگی لیز می شود ) رسیدیم. قدری استراحت کرده تا هم سرپرست بهتر شود و هم دو نفر از دوستان که پایین رفته بودند به ما ملحق شوند. پس از محقق شدن این دو به راه افتادیم و با عبور از منطقه جنگلی و رسیدن به دشتی وسیع

و عبور از آورند- اسکته کول- در ساعت 12:20 به ییلاق بسیار زیبای سوته در ارتفاع 1636 متری رسیدیم.

سوته منطقه دشتی بسیار زیبا و دیدنی به همراه کلبه هایی برای استراحت می باشد. یکی از این کلبه ها دارای امکانات بهتری است و صاحب آنجا مردی مهربان است که با پذیرایی از کوهنوردان و دادن چای به آنها به اصطلاح قهوه خانه کوچکی در بالا به راه انداخته است. حدود 7 یا 8 دقیقه بالاتر چشمه کوچکی نیز قرار دارد. برخی از ما سال گذشته از مزگده شفت به این منطقه آمده بودیم. پس از اندکی استراحت با 11 نفر به سمت مته خونی حرکت کردیم.

پس از عبور از خرمن دشت (1:08) در ساعت 1:19 ظهر به ییلاق زیبای مته خونی به ارتفاع 1774 متر رسیدیم.

شاه معلم زیبا به خوبی نمایان بود و ما پس از عکس گرفتن در ساعت 1:40 حرکت کردیم و 2:13 به سوته رسیدیم و ناهار را در یکی از کلبه های آنجا صرف کردیم. قله های نراب- ملبهار و حتی درفک به خوبی از سوته دیده می شدند.

یک سو این رشته کوه های زیبا و در سویی دیگر شهر های اطراف در آن هوای پاک به زیبایی نمایان بودند. یکی از راهنمایان با تجربه کوهستان به نام آقای خالقی را نیز در آنجا دیدیم که برخی از همنوردان در پیمایش شفت به ماسوله در سال گذشته با ایشان همگام بودند. پس از استراحت و صرف چای در ساعت 3:35 حرکت کردیم. ساعت 4:15 به  در  یا  بلطه که در مسیر رفت در جی پی اس علامت زده بودیم رسیدیم

و ساعت 6:00 در پای پله های قلعه رودخان بودیم. پس از آماده شدن و خداحافظی از همنوردان شفت به سمت انزلی حرکت کردیم.

سپاس فراوان از راهنمایان برنامه آقایان عزیز زاده و باقری و دوستان همراهشان که بسیار کمک رسان در این برنامه بودند و همین طور سرپرست خوب برنامه که خوشبختانه حالش خوب شد و تا انتهای مسیر همراه ما بود.

شاد و سلامت باشید

عالی

دیدگاه‌ها

0 #1 میلاد ساحلی 1395-06-13 07:05
ممنون از شما همنورد گرامی بابت گزارش خوبتون یکی از مسیرهای بسیار زیبایی گیلان بود