تیرو ( 19 شهریور 95 )

سرپرست: حامد گنجی                    راهنما: محمد کاظمی

جلودار: سمیرا عالی                        عقب دار: ارسلان باقری

به نام آنکه هستی نام از او یافت

آنجا که دشت یکی می شود با آسمان ... آنجا که ایستاده ای در برابر باد و به زیبایی های پیرامونت می نگری ... آنجا که که تا دور دست ها شهر ها و تالاب ها و کوه ها را به تماشا می نشینی ... و در پاکی هوا ̜  قله زیبای ساوالان ( سبلان ) با سری پوشیده از برف را در دیدرس خود داری ... با خود می گویی دگر چه می خواهم .... من تشنه دیدن ... تشنه زیبایی ... تشنه غرق شدن در سکوت کوه و دل  سپردن به باد و راهی شدن در دور دست می باشم. من دلم می خواهد آنقدر به نظاره بنشینم تا شاید اندکی از وجودم با دیدن کوه های دور دست آرام گیرد ... من می خواهم با تمام وجودم در آغوش کوهستان رها شوم و در دشت پای قله آنقدر بدوم تا خستگی مرا از پا در آورد .... من عاشق تیروم ( تیرو نام قله است ) ... اینجا شهر زیر پایت است ... اینجا سکوت است ... اینجا می توانی ذهن و جسمت را تا دور دست ها به پرواز در آوری ... آری پرواز کن با فکر و روحت. پروازی بر فرار ابر ها و کوه ها ...

توضیح:

نوک قله نسبتا هموار و بخشی از آن بصورت سنگچین شده با مساحتی در حدود ۳۵ متر مربع را شامل می باشد، آثار حفاری های غیر مجاز سودجویان در آن مشهود است.
در دامنه های این کوه زیبا چمن زار ها و علفزارهای بسیار انبوهی رشد می کند. هر ساله بیش از ۱۰۰ دامدار از اهالی روستاهای ییلاقی ارده، چروده، اندل، صالح، سنگده، گنگه لیوه، پارگام، وسکه، برین، لزر، دیه مون سر (دیانسر) و کوچ روهای بخش پره سر با بیش از ۵۵ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و بیش از ۲۸ هزار دام سنگین (گاو، گاومیش، اسب و)، به این دشت ها کوچ می کنند و از اول ماه خرداد تا ۱۵ مهرماه هر سال در این منطقه اسکان می یابند. البته بخشهایی از دامنه جنوب غربی که به روستاهای شهرستان خلخال مشرف اند و بخشهایی از دامنه جنوبی که آبادی های فصلی شهرستان رضوانشهر مشرف اند، شدیداً در معرض فرسایش قرار دارند. وجود رگه های آب رو و آثار تخریبی به چشم خورده در آن که بر اثر پوشش کم گیاهی (بعضا فاقد پوشش گیاهی) و شیب نسبتا تند و همچنین وجود نقاط بهمن خیز از دلایل آن بوده و این روند به طرز نگران کننده ای پیش می رود.
در دامنه های کوه تیرو چندین آبادی بزرگ و کوچک وجود دارد که هر یک مختص طایفه ای از طوایف تالشدولاب خصوصاً طوایف پره سری بوده و عموما دامدار و کوچ رو یا کوچ نشین هستند. بزرگترین این آبادی ها «صالح» و «زندانه» می باشند و کوچک ترین آنها «سبله چال» می باشد. و سایر آبادی ها عبارتند از «چاله چاله»، «تکله مسون»، «دواچال»، «جیردشت»، «گاوونَ بند»، «گاوونی استل»، «چاشتن گاه»، «ونستون»
کوه تیرو در بین بومیان و جوامع محلی به «شاه تیرو» موسوم است.واژه «شاه» نشان برتری و بلندی است به همین دلیل مردمان این دیار «کوه» را بالانشین و «شاه» می پندارند. همچون«شاه برزکوه»، «شاه سنبل کوه» ، «شاه گردَو»، «شاه دیگاه»، «شاه معلم» و. اشعار مختلفی هم در این باره دارند که به بلند بودن تیرو از همه قله های اطراف و یا در یک راستا بودن با سایر قلل اشاره می کنند.

جمعه 19 شهریور:

ساعت 5:40 با ده دقیقه تاخیر و با تعداد 19 نفر از انزلی خارج شدیم. ساعت 6:10 به رضوانشهر رسیدیم  و برای خرید نان و برخی لوازم توقف کردیم. ( البته به نظر من در برنامه های فنی این گونه توقف ها معنی ندارد و همنوردان باید از شب قبل وسایل مورد نیاز را تهیه کنند. )و در ساعت 6:28 در سه راه پونل بودیم. مسیر روبرو که تابلوی ییلاق ارده در ابتدای آن نصب است را وارد می شویم. این منطقه بسیار زیبا دارای ییلاقات فراوانی می باشد که در سمت چپ و راست جاده قرار دارند. منطقه ای جنگلی که هر گوشه ای از آن زیبایی های خاص خودش را دارد. پس از عبور از تابلوی ییلاقاتی که من دیدم از قبیل نوده- چروده- اندل- لرزه- میانرود- رینه- جیر خوار و ... در ساعت 7:43 به روستای زیبای زندانه ( 1656 متر ) که مبدا صعود می باشد رسیدیم. پس از صحبت سرپرست و تعیین جلودار و عقب دار در ساعت 8:05 حرکت کردیم. هوا آفتابی و بسیار خوب بود و نسیم خنکی هم می وزید. باران شدید دو روز قبل به لطافت و پاکی هوا بسیار کمک کرده بود و مناظر دور و نزدیک همچون تابلوی نقاشی می درخشیدند. این منطقه در اکثر مواقع دارای مه می باشد که خوشبختانه در این صعود خبری از مه نبود.

ساعت 8:38 به چشمه ابتدای مسیر رسیدیم و کنار چشمه به مدت 20 دقیقه برای صرف صبحانه توقف کردیم. ساعت 9:00 به راه افتادیم. در ساعت 9:48 به مسیر ماشین رو رسیده و کمی استراحت کردیم. تعدادی از دوستان برای اولین بار صعود به قله را تجربه می کردند. پس از حرکت در ساعت 10:40 به چشمه دوم رسیدیم که در این مکان چندین چشمه کنار هم می باشد که دارای آبشخور برای گوسفندان و سایر حیوانات است.

مسیر بصورت دشتی و دارای شیب ملایم به سمت قله می باشد. هوا به قدری تمیز بود که قله زیبای سبلان در دوردست با سری برف نشسته به خوبی نمایان بود. کمی نزدیکتر قله زیبای عجم داغ و پشت آن بغرو داغ نیز دیده می شدند. خط دریای کاسپین و تالاب انزلی به وضوح در دید بودند.

در واقع دو شهر زیبای خلخال و بندر انزلی قابل مشاهده بودند که همچین موردی خیلی کم در کوهستان اتفاق می افتد.

گروه در ساعت 1:05 به قله 2891 متری تیرو رسید و قرار شد روی قله ناهار بخوریم.

پس از صرف ناهار و گرفتن عکس در ساعت 2:32 به راه افتادیم.

ساعت 4:00 به چشمه دوم ( از مبدا صعود ) رسیدیم. کمی استراحت کرده و سپس حرکت کردیم.

ساعت 5:50 به زندانه رسیدیم و پس از آماده شدن دوستان در ساعت 6:07 به سمت انزلی حرکت کردیم.

با تشکر از سرپرست برنامه و دوستان شرکت کننده.