گدوک ( 16 مهر 95 )

سرپرست: بهروز رسولی         راهنما: داوود کریم بخش

جلودار: مسعود زرجی            عقب دار: میلاد قنبری ساحلی

به نام آنکه هستی نام از او یافت

گدوک یکی از زیباترین کوه های ماسوله است. این کوه دارای گردنه ای با سنگ های بسیار بزرگ و زیباست. خط الراس لاسه سرگدوکآسمان کوه در جنوب ماسوله بی شک برای هر کوهنوردی پیمایشی زیبا و به یاد ماندنی خواهد بود. وقتی که از مسیر کوه روبار ( کوره بار ) به لاسه سر می رسی و سمت گدوک و آسمان کوه را پیش می گیری و از کله قندی به سمت دشت للندیز پایین می کشی ... بی شک و یقینا صعودی مقتدرانه و بسیار زیبا را با همنوردانت انجام داده ای. عشق به طبیعت بکر کوهستان خستگی را از جسمت می زداید و در پس این یال ها و دشت ها گام های توست که به سمت هر آنچه زیباییست هدایتت می کند. در این پهنه بیکران دشت و کوهستان تو هستی با هیاهوی باد ̜  با پرواز شاهین ̜  با تابش خورشید ̜   با چشمه جاری و .... و دیدن این ها یعنی شکر پروردگار بی همتا. شکر بابت اینکه قادری با چشم های خودت این عظمت و زیبایی را ببینی و این سعادتیست که نصیب هر کسی نمی شود ... باید کوهنورد باشی و عاشق طبیعت ....

جمعه 16 مهر :

ساعت 4:25 از انزلی خارج شدیم. پس از عبور از آبکنار (5:07) و فومن (5:30) در ساعت 6:15 به شهرک ماسوله رسیدیم.

هوا ابتدا سرد بود. طبق سایت هواشناسی هوای روز جمعه آفتابی و سرعت باد 2 کیلومتر بر ساعت داده شده بود. ساعت 6:34 حرکت کردیم و ساعت 6:46 به آغوز دار رسیدیم. پس از صحبت های سرپرست در مورد برنامه و تعیین عقب دار و جلودار و اجرای نرمش توسط یکی از همنوردان در ساعت 7:00 به راه افتادیم. هوای خوبی در پیش داشتیم و مناظر بسیار زیبا در زیر تابش انوار خورشید زیباتر از قبل جلوه می نمودند. دیواره زیبای قلعه بن و قله بسیار زیبای کله قندی و آنتن روی یال آن به خوبی نمایان بودند.

ساعت 7:40 به چشمه میلرزان رسیدیم و برای صبحانه 20 دقیقه ای توقف کردیم. ساعت 8:05 به راه افتادیم. 20 دقیقه بعد یعنی 8:25 به دو راهی کوره بار – خلیل دشت رسیدیم. مسیر راست یا مستقیم به کوره بار- لاسه سر و مسیر سمت چپ به خلیل دشت گدوک می رود.

مسیر خلیل دشت را در پیش گرفتیم. ساعت 9:44 در ارتفاع حدود 1757 متری استراحتی کرده و 10:00 به راه افتادیم. دیواره های سمت راست مسیر خلیل دشت در زیر نور خورشید ابهت و زیبایی خاصی پیدا کرده بودند و گوسفندان در مسیر بین دیواره ها در حال چرا بودند.

منطقه بسیار زیبا ست طوریکه عظمت و زیبایی اش تو را فرا می گیرد و آنچنان محو زیبایی و قدرت پروردگار می شوی که دوست داری همان جا بایستی و فقط نظاره گر آن سنگ های به ظاهر بی جان شوی. ساعت 10:39 به منطقه بسیار زیبای خلیل دشت در ارتفاع 2069 متری رسیدیم.

این مکان دارای چند کلبه چوپانی و چشمه ای گوارا می باشد که البته برای اولین بار در صعود هایی که به منطقه داشتیم هنگام رفت آب نداشت ( احتمالا از جایی آب بسته شده بود و خوشبختانه در برگشت آب داشتیم ). با تصمیم سرپرست 3 نفر از همنوردان در خلیل دشت ماندند و بقیه ساعت 11:00 به سمت قله حرکت کردیم.

مسیر سنگی را از کنار دیواره و سنگ بزرگ در چپ خود بالا کشیدیم و ساعت 12:10 روی یال سنگ بزرگ در ارتفاع 2500 متر بودیم.

پس از پیمایش یال و بالا کشیدن قسمت انتهایی در ساعت 12:50 به قله 2702 متری گدوک و یا به عبارتی منطقه گدوک ( چون این منطقه هموار است و منطقه ایست بین دو قله لاسه سر و آسمان کوه ) رسیدیم. آثاری از برف هفته پیش در بعضی قسمت ها مشاهده می شد.

پس از صرف ناهار و گرفتن عکس در ساعت 2:12 حرکت کردیم. ساعت 3:35 به خلیل دشت رسیدیم و با همنوردانمان نیز عکسی گرفته و 4:06 به راه افتادیم.

قهرمان این برنامه سگی که در این صعود از ابندا تا انتها همراه ما بود

ساعت 4:35 به در چوبی ابتدای منطقه خلیل دشت رسیدیم و ساعت 6:04 کنار چشمه میلرزان بودیم. کم کم هوا تاریک شده بود لذا دوستانی که چراغ پیشانی هایشان را آورده بودند ̜  آنها را روشن کرده و حرکت کردیم. ساعت 6:47 هم به ماسوله رسیدیم.

در انتها تشکر از دوستانی که با همت خود موفق شدند به این قله بسیار خوب و زیبا صعود کنند و همچنین تشکر از راهنما و سرپرست برنامه به خاطر مسیر بسیار خوب پیمایش و زمان بندی مناسب.