آرننگاه ( 7 آبان 95 )

گزارش صعود به آرننگاه (1850 متر) در شفت:

تاریخ اجرا: 7 آبان 95

سرپرست: سپیده فلاحتی       راهنما: آقای باقری (از شفت)

جلودار: سمیرا عالی              عقب دار: آقای عزیز زاده (از شفت)

تعداد اعضای دامون: 8 نفر به همراه همنوردانی از شفت و صومعه سرا

به نام آنکه هستی نام از او یافت

کوهستان در پاییز چیز دیگریست. طبیعت ̜  هزاران رنگ به خود می گیرد و خالق یکتا تمام هر آنچه زیباییست را ارزانی می دارد. رود ̜  خروشان می شود و زمین با برگهای خوش رنگ فرشی از رنگ را به زیر گام هایمان می گستراند. آفتاب پاییزی از لای مه و شاخ و برگ درختان جنگل گه گداری خود نمایی می کند و آواز خوش پرندگان و صدای جریان آب زیباترین صدا می شود در گوش هایمان و اینجا دیگر هیچ صدا و منظره ای زیباتر̜  جز آنچه مقابل دیدگانت هست به چشم نمی آید. با خود می گویی خالق هستی آنقدر تو را دوست دارد که هر بار طبیعتی زیباتر از بار قبل را در مقابل دیدگانت به تماشا می گذارد ...

جمعه هفتم آبان:

صبح جمعه ساعت 4:45 از انزلی خارج شدیم. ساعت 6:00 به شفت رسیدیم و با دیدن راهنما و دوستان دیگر به سمت سیاهمزگی حرکت کردیم. ساعت 6:35 به پل انتهای روستای سیاهمزگی رسیدیم. در آنجا تابلویی است که سمت راست ̜  مسیر آبشار دودوزن و سمت چپ مسیر پایر و آرننگاه را نشان می دهد. پس از صحبت های سرپرست و معرفی همنوردان راهنما در ساعت 6:46 از ارتفاع حدود 450 متر شروع به حرکت کردیم.

هوا نیمه ابری و کمی سرد بود. سایت هواشناسی در عصر بارش کمی داده بود که البته بارش نداشتیم. مسیر به گونه ای است که در ابتدا رودخانه خروشان در سمت راستمان است و بعد از گذر از پل رودخانه در سمت چپ ما قرار می گیرد. ساعت 7:04 به تابلوی چشمه رحمت آباد در کنار چندین خانه روستایی رسیدیم. پس از عبور از پل در ساعت 7:33 ̜  به مکان صبحانه که کلبه چوبی بسیار زیباییست در ساعت 7:50 رسیدیم.

نام این مکان آوینه روبار یا آیینه روبار می باشد.

نیم ساعتی برای صیحانه توقف کردیم. ساعت 8:54 به تابلوی غار کسلاو  ( در ارتفاع 750 متر ) که روی درخت نصب شده می رسیم. مسیر جنگلی به همراه صدای خروشان رودخانه می باشد. ساعت 9:35 به منطقه گمبارود در ارتفاع 778 متری می رسیم.

دو راهی مهمی که در مسیر پیش رویمان است و در ساعت 9:52 در ارتفاع 894 متری به آن رسیدیم  با تابلویی بر درخت مشخص می باشد : مسیر راست به سمت شلمه بجار (یا شلم جار) و ییلاق آرننگاه و مسیر سمت چپ به النز- پشتارود- سلان سر و تولاب بره می رود. ساعت 10:19 به چشمه قبل شلم جار در ارتفاع 1033 متری می رسیم و استراحت کوتاهی می کنیم. کم کم جنگل تنک می شود و در ارتفاع 1261 متری به دو کلبه چوبی می رسیم. تعدادی از دوستان ماندند و بقیه به راه افتادیم. ساعت 11:24 به استراحتگاه فرهنگیان که به آن کمپ شلم جار گویند در ارتفاع 1332 متری می رسیم.

قله نراو یا نهراب ( بام شفت ) در شرق شلم جار و قله آرننگاه در جنوب و شمشیر ژنه لاس و دایله سر در غرب آن است. از شلم جار تا آرننگاه حدود یک ساعت مسیر شیب دار داریم.

و پس از عبور از کنار درختان زیبای مسیر به قله هموار و یا همان ییلاق آرننگاه در ساعت 12:40 رسیدیم.

عکسی گرفته و 12:55 حرکت کردیم.

ساعت 1:55 به همنوردان در کلبه رسیدیم و پس از صرف ناهار و چای که توسط محلی های آنجا بر روی آتش هیزمی درست شده بود در ساعت 2:45 حرکت کردیم.

ساعت 3:15 به چشمه و 4:45 به مکان صبحانه یعنی آوینه روبار رسیدیم و 6:10 در کنار ماشین ها بودیم.

برنامه بسیار خوبی بود و سعی شد با زمان بندی های مناسب و استراحت های کوتاه به موقع در مبدا صعود باشیم. سپاس از سرپرست برنامه و سپاس فراوان از راهنمایان اهل شفت برنامه که بی هیچ منتی برای چندمین بار پذیرای ما در این منطقه بودند. امیدوارم همواره سلامت باشند.