تیرو ( 8 اردیبهشت 96 )

به نام آنکه هستی نام از او یافت

گزارش صعود گروه دامون انزلی به قله 2928 متری تیرو در منطقه زندانه شهرستان رضوانشهر:

سرپرست: مسعود زرجی

راهنما: محمد کاظمی

جلودار: مریم تمدن

عقب دار: امیر داداشی

کوهیار: رضا عباسپور

تعداد: 36 نفر      نفرات صعود کننده به قله: 33 نفر

آنجا که رقص ابر و نور بر پهنه وسیع دشت تو را به تماشا وا می دارد و تو آنقدر محو زیبایی دشت می شوی که حس می کنی اکنون به پرواز در می آیی در آن ابر های زلال و سپید ...

آنجا که نسیم خنک شمالی علف های دشت را می نوازد و تو دستی بر سر آنها کشیده و به راه می افتی ...

آنجا که گل های ریز زرد و آبی در کنار کلبه های دشت فرشی رنگارنگ را گسترده اند تو آنجا در میان دشت می نشینی و به تفکری عمیق فرو می روی ...

آنجا که قله در بازی با ابر و باد هر از گاهی خود را نشان می دهد عظمت و انرژی بی حد و حصر کوهستان را در بیرون آمدن نوک قله احساس می کنی ... انگار که قله ها انرژی خاصی دارند چون می توان گفت آنقدر پر انرژی اند که آن قسمت کوهستان از زیر زمین سر بیرون آورده و بالا رفته تا انرژی بخش دل کوهنوردان باشد.

توضیح:

قله تیرَو در حوزه جغرافیایی شهرستان رضوانشهر، در منتها علیه غربی مجموعه قلل شهرستان و بلندترین نقطه از نظر ارتفاعی در منطقه از بخش پره سر، دهستان ارده قرار دارد.در دامنه های این کوه زیبا چمن زار ها و علفزارهای بسیار انبوهی رشد می کند. هر ساله بیش از ۱۰۰ دامدار از اهالی روستاهای ییلاقی ارده، چروده، اندل، صالح، سنگده، گنگه لیوه، پارگام، وسکه، برین، لزر، دیه مون سر (دیانسر) و کوچ روهای بخش پره سر با بیش از ۵۵ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و بیش از ۲۸ هزار دام سنگین (گاو، گاومیش، اسب و…)، به این دشت ها کوچ می کنند و از اول ماه خرداد تا ۱۵ مهرماه هر سال در این منطقه اسکان می یابند. البته بخشهایی از دامنه جنوب غربی که به روستاهای شهرستان خلخال مشرف اند و بخشهایی از دامنه جنوبی که آبادی های فصلی شهرستان رضوانشهر مشرف اند، شدیداً در معرض فرسایش قرار دارند. وجود رگه های آب رو و آثار تخریبی به چشم خورده در آن که بر اثر پوشش کم گیاهی (بعضا فاقد پوشش گیاهی) و شیب نسبتا تند و همچنین وجود نقاط بهمن خیز از دلایل آن بوده و این روند به طرز نگران کننده ای پیش می رود.
در دامنه های کوه تیرو چندین آبادی بزرگ و کوچک وجود دارد که هر یک مختص طایفه ای از طوایف تالشدولاب خصوصاً طوایف پره سری بوده و عموما دامدار و کوچ رو یا کوچ نشین هستند. بزرگترین این آبادی ها «صالح» و «زندانه» می باشند و کوچک ترین آنها «سبله چال» می باشد. و سایر آبادی ها عبارتند از «چاله چاله»، «تکله مسون»، «دواچال»، «جیردشت»، «گاوونَ بند»، «گاوونی استل»، «چاشتن گاه»، «ونستون»
کوه تیرو در بین بومیان و جوامع محلی به «شاه تیرو» موسوم است.واژه «شاه» نشان برتری و بلندی است به همین دلیل مردمان این دیار «کوه» را بالانشین و «شاه» می پندارند. همچون«شاه برزکوه»، «شاه سنبل کوه» ، «شاه گردَو»، «شاه دیگاه»، «شاه معلم» و…. اشعار مختلفی هم در این باره دارند که به بلند بودن تیرو از همه قله های اطراف و یا در یک راستا بودن با سایر قلل اشاره می کنند.

جمعه هشتم اردیبهشت:

ساعت 5:35 از انزلی خارج شدیم. ساعت 6:10 به رضوانشهر رسیدیم و 6:33 در سه راه پونل بودیم. مسیر جاده پونل را داخل شدیم. تا روستای زندانه باید می رفتیم. متاسفانه به دلیل جوش آوردن یکی از مینی بوس ها در جاده پونل با یک ساعت تاخیر از زمان بندی صعود به روستای زیبای زندانه رسیدیم.

پس از صحبت های سرپرست در ساعت 9:05 در یک هوای آفتابی و بسیار خوب به راه افتادیم.در ساعت 9:40 به چشمه اول رسیدیم و از آب گوارا و خنک آن نوشیدیم.

مسیر صعود یک مسیر جاده ای نیز دارد ولی ما از سمت دره راستی بالا کشیدیم تا به قسمتی از مسیر که به جاده منتهی می شد رسیدیم. دره دارای شیب است و پس از تمام شدن شیب دره دقایقی استراحت کردیم. قله زیبای دیه گاه بالاتر از ابر هایی که در حال آمد و شد بودند خود نمایی می کرد. رشته کوه ها رگه هایی از برف را به همراه داشتند و منظره ای بس زیبا در پس ابر های سپید پدیدار می گشت.

ساعت 11:20 به شیب پای قله رسیدیم و سه نفر از دوستان در کلبه های آنجا ماندند. در ساعت 12:35 حرکت کردیم.

مه گاهی آنقدر شدید می شد که هیچ چیز پیدا نبود و بعد سریع دوباره آفتاب می زد و مه کنار می رفت و مناظر دور دست در زیبایی تمام در میان ابر ها پدیدار می گشتند. شیب سنگی آخر مسیر قله را بالا کشیده و ساعت 13:30 بر فراز قله ایستادیم.وزش باد نیز داشتیم ولی تصمیم گرفته شد که بر روی قله ناهار صرف کنیم و بعد حرکت کنیم.

پس از گرفتن عکس در ساعت 14:15 به سمت پایین حرکت کردیم و ساعت 15:33 به چشمه دوم رسیدیم. ( این مسیر دو چشمه تقریبا پر آب دارد یکی در ابتدای مسیر و دیگری در نزدیکی دشتی زیر قله )

کنار چشمه نیم ساعتی توقف کردیم و سپس در ساعت 16:00 به راه افتادیم و ساعت 17:30 به روستای زندانه و مینی بوس ها رسیدیم.

برنامه بسیار خوبی بود و اولین تجربه سرپرستی برای آقای زرجی بود

با تشکر از سرپرست برنامه بابت زحماتی که کشیدند

شاد و سلامت باشید

عالی

دیدگاه‌ها

+2 #2 مسعود زرجی 1396-02-10 18:29
این برنامه برای شخص بنده نیز تجربه ارزشمند و خاطره انگیزی شد
از دامونی های عزیزی که تواین برنامه شرکت داشتن بابت همراهی و همکاری شون سپاسگزارم.
از سرکار خانم عالی بابت گزارش زیبایی که نوشتن صمیمانه سپاسگزارم
همچنین از آقای کاظمی عزیز بابت زحمت راهنمایی برنامه و سرکار خانم تمدن بابت زحمت جلوداری و دوستان عزیزم آقایان گنجی عباسپور داداشی ساجدی و ساحلی و سندیانی که بی شک بدون کمک و همراهی اونها برنامه به این خوبی که گفته شد برگزار نمی شد، تشکر و قدردانی میکنم.
نقل قول کردن
+2 #1 میلاد ساحلی 1396-02-10 08:44
مرسی از شما بابت این گزارش و عکس های زیبا خیلی خوشحال هستیم که تعداد زیادی از دوستان برای اولین بار تو این برنامه فنی با گروه كوهنوردي دامون شرکت کردند همشون عالی بودن شاد موفق باشید