شمشیر ژنه لاس ( 5 خرداد 96 )

گزارش صعود به قله 2350 متری شمشیر ژنه لاس ( سنگ شمشیر زده شده ):

سرپرست برنامه: سپیده فلاحتی

جلودار: مریم تمدن

عقب دار: علیرضا سندیانی

راهنما: آقایان عزیز زاده- باقری- فاتح و کوهنورد از شفت

تعداد: 28 نفر

تاریخ اجرا: 5 خرداد 96

به نام آنکه هستی نام از او یافت

گام هامان در مه ... و به دنبال پیدا کردن زیبایی پیش می رویم. استوار و با اراده . آن هنگام که از مه غلیظ دشت بیرون می آیی و خود را بر فراز ابر های پاک و سپید می یابی ̜  آنجا که بر روی یال در دو طرفت دریایی از ابر را نظاره می کنی و در دور دست ها درفک زیبا و شاه معلم استوار را می بینی ̜  به عظمت و بیکرانی خالق هستی پی می بری... انگار فرشی سپید در آسمان برایت گسترده شده و پروردگار بی همتا این سعادت بی نظیر را نصیبت کرده که گوشه ای آری تنها گوشه ای از قدرت بیکرانش را ببینی و اگر توانستی از مه درونت پا فراتر گذاری و از غرور های نابجا و منم منم های بیهوده دست برداری آنگاه تو خوشبخت ترین کوهنورد روی زمینی.

جمعه پنجم خرداد:

روز جمعه در ساعت 4:25 با یک مینی بوس و دو دستگاه سواری از انزلی خارج شدیم. در نزدیکی های مسیر شفت به علت خرابی حال سرپرست برنامه و بازگشت ایشان به همراه دو نفر به درمانگاه شفت در ساعت 6:52 به انتهای سیاهمزگی یعنی روستای خرم کش در ارتفاع 438 متری رسیدیم و کنار پل پیاده شدیم. قرار بود سرپرست پس از بهبودی به همراه دو همنورد دیگر به ما ملحق شوند. در غیاب ایشان و به گفته خودشان اینجانب سمیرا عالی سرپرستی برنامه را عهده دار شدم. پس از معرفی برنامه و عوامل اجرایی در ساعت 7:00 حرکت کردیم.

هوا ابری و مه آلود و زمین خیس بود. مسیر گلی بود که در کند شدن گام هایمان بی تاثیر نبود. پس از عبور از منطقه جنگلی و البته منحرف شدن در قسمتی از مسیر در ساعت 9:40 به منطقه ونه بنه در ارتفاع 1098 متری رسیدیم و کنار چشمه آن برای صبحانه توقف کردیم. در این فاصله سرپرست برنامه و دو همنورد ما نیز به ما پیوستند ایشان تصمیم گرفتند پس از جدا کردن تیم قله با گروه دوم تا جایی که ممکن است بالا بیایند. در ساعت 10:15 با تعداد 19 نفر از تیم دوم جدا شده و حرکت کردیم. مه موجب خنکی هوا شده بود و هچنان در فضای مه گرفته در حرکت بودیم. جلوتر در ساعت 11:14 به منطقه چاپلا در ارتفاع 1492 متری و چشمه کوچک آن رسیدیم. آبی نوشیده و حرکت کردیم. در ساعت 11:40 به منطقه شالی شنگا در ارتفاع 1616 متری که دارای درختچه و درخت است رسیدیم. البته مسیر تا اینجا حالت جنگلی دارد.

در مسیر به جایی رسیدیم که به گفته راهنما برای پیدا کردن گنج آنجا را حفاری کرده بودند. پس از دیدن چاله گود حفاری شده حرکت کردیم. کم کم جنگل و درخت تمام شد و ما به منطقه ییلاقی بره خوار در ارتفاع 1946 متری و چشمه آن در ساعت 12:34رسیدیم. حدود یک ربعی استراحت کرده و ساعت 12:45 حرکت کردیم. کم کم آفتاب زیبا نمایان شد و از مه خارج شدیم و منظره پوشیده از ابر را در اطراف خود می دیدیم. گویی منطقه دو دره در دو طرف ما با پوشش مخملی ابر فرش شده بود و دوست داشتی به درون آن ها شیرجه بزنی واقعا زیبایی های این منطقه قابل وصف نیست.

تک درخت موجود بر روی دامنه کوه و پوشش ابر پشت آن ... اینها را فقط و فقط باید دید. دیدن چشمی کافی نیست.. اگر عاشق باشی دلت می خواهد این هوا و این زیبایی را ببلعی و با طبیعت اطرافت یکی شوی ... در نزدیکی قله پس از اینکه شیب قله سنگی را بالا کشیدیم به قله بسیار زیبا و سنگی شمشیر ژنه لاس (که  محلی های منطقه  می گویند این سنگ با شمشیر حضرت علی به دو نیم شده ) در ساعت 14:00 رسیدیم.

برای دیدن زیبایی آن شکاف سنگی را داخل شدیم و دو نفر از همنوردان بر بالای تیغه سنگی رفتند. ییلاق زیبای دایلاسر که پای کوه بلند ملبهار می باشد در نیم ساعتی این قله قرار دارد. پس از صرف ناهار و گرفتن عکس در ساعت 15:00 به سمت پایین حرکت کردیم.

در برگشت از مسیر مندران و شته دره (دره سفید) برگشتیم و کنار آبشار بسیار کوچک آن عکس گرفتیم

و در ساعت 16:15 به پاکوب بره سر در ارتفاع 2086 متری رسیدیم. کمی پایین تر به چشمه بره خوار رسیدیم و تعدادی از همنوردان شفتی از جمله آقای رضا قنبر پور را که در حال برگشت بودند دیدیم. پس از ده دقیقه ای استراحت حرکت کردیم.

دوستان ما در پایین زودتر به سمت مینی بوس حرکت کرده بودند و تا منطقه چاپلا نیز بالا آمده بودند.

در ساعت 18:27 به محل صبحانه یعنی ون بنه رسیدیم. استراحت کوتاهی کرده و راه افتادیم. ساعت 20:00 به ابتدای مسیر جاده رسیدیم و توسط یکی از بومیان آنجا که با وانت آمده بود مسیر جاده ای را به سمت مینی بوس پایین آمدیم. که بسیار از ایشان متشکریم.

پس از سوار شدن در مینی بوس و طی یک مسیر طولانی کوهنوردی در ساعت 22:35 به انزلی رسیدیم.

در انتها باید تشکر ویژه داشته باشم از سرپرست برنامه که با وجود خرابی حال دوباره به منطقه برگشتند و خو د به همراه تیم دوم تا منطقه چاپلا امدند و نیز عقب دار تیم دوم اقای فرزین اصلانی و نیز اقای مرتضی مجیدی که بسیار در این برنامه زحمت کشیدند.

در تیم قله نیز ابتدا تشکر ویژه از اقایان عزیز زاده و باقری و خصوصا اقای فاتح که نقش موثری در برگشت سه همنورد ما به منطقه داشتند. همین طور از اقای رسولی و نیز علیرضا سندیانی بابت عقب داری تیم قله. تمام همنوردان با تلاش خود این پیمایش طولانی را با موفقیت به قصد رسیدن به قله به پایان رساندند.

شاد و سلامت باشید

عالی

دیدگاه‌ها

0 #1 Sepidehfalahati 1396-03-08 20:08
باسلام و خدا قوت خدمت دوستان عزیز ، ممنون از آقایان رسولی و مجیدی و سندیانی،اصلانی و خانم عالی که قبول زحمت کردن و در جهت بهتر اجرا شدن این صعود زحمت کشیدن تشکر ویژه داشته باشم. بابت گزارش زیبا هم سپاسگزارم.