شاه معلم شبانه ( 26و25 خرداد 96 )

گزارش صعود شبانه به قله شاه معلم (۲۵ ، ۲۶ خرداد ماه ۹۶)

گزارش صعود شبانه گروه دامون انزلی به قله ۳۰۵۸ متری شاه معلم :

صعود و فرود قله از مسیر خط الراس-جبهه شرقی درباره این قله بیشتر بدانیم: (برگرفته از سایت مرجع کوهنوردان) طبق باورهای مردم منطقه شاه معلم نام فرد عابدی بوده است که برای اشراق و سیرو سلوک عارفانه در سالیان دور به این رشته کوهها پناه آورده بود و در این مناطق به شناخت عمیقی دست یافت. این استاد زاهد در قله این کوه زندگی می کرد و پس از مرگ نیز طبق وصیتش او را در قله بلندترین رشته کوه آن منطقه به خاک سپردند از این رو این قله برای روستاییان جنبه های مقدسی نیز دارد. نام سمبلیک قله شاه معلم که از دو واژه شاه و معلم تشکیل یافته است یادآور دو حقیقت مهم در مورد این قله می باشد نخست واژه شاه که نشان برتری و بلندی است و دیگر معلم است که تداعی کننده آموزش راه و رسم زندگی در کوهستان می باشد مسیر های صعود به این قله به دلیل اقلیم خاص و طول مسافتهای آن تجربیات بسیاری برای آموزش به کوهنوردان دارد صعود به شاه معلم از شهرک ماسوله آغاز و دارای دو مرحله می باشد مرحله اول از شمال شرقی ماسوله و به سمت امازاده ابراهیم شهرک ماسوله ادامه می یابد. در این امام زاده صبحانه صرف می شود و کوهنوردان از آب چشمه گوارای ان استفاده می کنند که در ادامه، مسیر خود را بالای امام زاده و به سمت چپ می پیمایند که در غرب دامنه شیب دار منطقه «داره سر» است حرکت نموده تا به گردنه «قلعه بن» برسند این مسیر پوشیده از درختچه های بومی است اولین منطقه مسکونی ییلاقی در این سمت قرار دارد که آن را با نام «لشگرگاه» می خوانند. منطقه خارند هم کمی بالاتر از لشگر گاه واقع گردیده است در این دو دشت کوچک نزدیک به هم دو طایفه روستایی 6 ماه سال را برای علوفه دادن به دامهای خود در آن سپری می کنند. این مناطق زیبا که چشم انداز زیبایی نیز رو به دیواره عظیم کوله بار و خط الراس جنوب غربی ماسوله دارد، استراحتگاه موقتی مناسبی برای کوهنوردان محسوب می گردد. حدود نیم ساعت پس از عبور از خارند به جاده ماسوله و دولیچال برخورد می کنیم که در آنجا مرحله اول صعود به شاه معلم به پایان می رسد. مرحله دوم صعود از سه مسیر انجام می گیرد: 1 ) مسیر پناهگاه ( جبهه شمالی ) این مسیر نسبت به دو مسیر دیگر طولانی تر ولی مستقیم تر و با شیب ملایم تری می باشد. غالب صعودهای 2 روزه شاه معلم از این مسیر صورت می گیرد به این صورت که روز اول تا پناهگاه که پای قله قرار دارد صعود انجام می شود و روز دوم به قله صعود می شود و به ماسوله باز می گردند. 2 ) مسیر خط الراس (جبهه شرق) این مسیر به دلیل اشراف به هر دو منطقه شمالی و جنوبی خط الراس زیباترین مسیر صعود به شاه معلم است. بعد از جاده و رسیدن به کلبه های دوریکله صعود کنندگان که قصد صعود از این مسیر را دارند مسیر خود را به سمت شمال خط الراس ادامه می دهند در حالی که مسیر پناهگاه به سمت راست می پیچد بعد از رسیدن به خط الراس حرکت از روی خط الراس تا قلل شاه معلم ادامه می یابد. 3 ) مسیر دولیچال (جبهه جنوبی) پس از رسیدن به جاده راه را ادامه می دهند تابه کارگاه راه سازی و منطقه دولیچال برسند این مسیر پرشیب تر بوده و به دلیل ریزش سنگ و وجود شن اسکی دشوارتر به نظر می رسد. پس از صعود از منطقه دولیچال به سمت راست منحرف شده تا از دره ای که به زیر قله اول ختم می شود صعود ادامه می یابد در زمستان این مسیر بهمن خیز می باشد گروه های کوهنوردی که قصد صعود آسانتری را به شاه معلم دارند با ماشین تا کارگاه راه سازی دولیچال می آیند تا از آنجا صعود خود را از این قله مرتفع آغاز کنند.

گزارش برنامه:

به نام خالق هستی

تاریخ اجرا: ۹۶/۳/۲۵،۲۶

سرپرست برنامه: محمد امین معصومی

راهنما: بهروز رسولی

جلودار: مریم تمدن

عقب دار: علی ساجدی

کوهیاران: میلاد ساحلی و زینب حسرت نیا

همنوردان:مریم تمدن-عرفان خوشدل-وحید روز رخ- الناز عباسپور- نازنین ایل بیگی- مریم موسی زاد-زینب حسرت نیا- پوریا مقدم- بهروز رسولی- محمد امین معصومی- دانیال بیگ پوریان-فرزین اصلانی-میلاد ساحلی

ساعت ۱۸:۴۵ غروب پنجشنبه به تعداد ۱۳ نفر کوهنورد فنی در میدان کریم بخش حاضر بودیم و در ساعت ۱۹ حرکت کردیم. ساعت ۲۲ به پای کوه ابتدای مسیر دوری کله ماسوله رسیدیم. از مینی بوس پیاده شده و پس از صرف غذا و آماده شدن و زدن هد لایت ها در ساعت ۲۲:۱۵ نیمه شب از مسیر جاده ای خاکی جبهه شرقی (دوری کله) شروع به حرکت کردیم

و ساعت ۲۳:۰۰ به منطقه خارند و ساعت ۰۰:۰۰ بامداد به زین اسبی خارند رسیدیم. در این منطقه توسط راهنمای تیم آقای رسولی آموزش های لازم جهت یابی در شب با استفاده از ستارگان داده شد. در شیب تند قبل خط الراس با همت خوب بچه ها با انرژی بالا رفتیم و گزینه مناسبی برای به چالش کشیدن ما بود و همه با تلاشی خوب و جدی فقط به گذر از مسیر خط الراس فکر می کردیم. هوا روبه سردی پیش میرفت و ساعت ۲:۰۰ بامداد به پاگرد رسیدیم و گله گوسفندان و سگ های چوپانان نیز در آن منطقه حضور داشتند. در مسیر صعود به قله، قله های زیبای گرد سایه و تریشوم در شمال شرقی ما نمایان بودند. پس از عبور از پرچم های راهنمای مسیر که انگار تمام شدنی نبودند در ساعت ۳:۰۰ بامداد بر فراز قله بسیار زیبا و استوار شاه معلم قرار گرفتیم.

تابلوی قله که نشان دهنده ارتفاع ۳۰۵۰ متری آن است و همچنین خیلی از علائم در مسیر صعود عوض شده و یا رنگ آمیزی شده بود. برخلاف ارتفاعات پایین روی قله هوا خیلی سرد و باد شدیدی در حال وزیدن بود. یک ربعی روی قله ماندیم و گروه هم طناب هم حدود ساعت ۳:۱۵ به قله رسیدند و بعد از احوالپرسی با آنها نیز عکس یادگاری و ساعت ۳:۲۰ مسیر برگشت رو در پیش گرفتیم.

هر چقدر که پایین تر می آمدیم با روشن تر شدن هوا پوشش خشک و بدون گیاه ارتفاعات بالا تبدیل به دشتی پر گل و سبز همراه با گیاه گلپر و بوته توت فرنگی وحشی روبرو می شدیم

و دوست داشتی ساعتها بنشینی و به طبیعت بکر اطراف نگاه کنی ولی طبق روال همیشگی صعود ها باید سریع ببینی و گذر کنی و وقت زیادی برای لذت بردن در برنامه های فنی نداری...

بالاخره ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح به پای جاده خاکی و مینی بوس رسیدیم و بعد از سوار شدن همنوردان به سمت انزلی حرکت کردیم. صعودی دلچسب و زیبا داشتیم، زیرا هر ۱۳ نفر با هم روی قله بودیم و همه با هم لذت صعود را کنار هم تجربه کردیم و شاه معلم برای من همواره مقتدر، زیبا و دوست داشتنی و همچون اسمش شاه قله هاست. جای دوستانی که نبودند بسیار خالی بود. با تشکر از همنوردان خوبم که با هم توانستیم صعود خاطره انگیزی را رقم بزنیم.