سبلان ( 29 و 30 تیر 96 )

صعود گروه دامون بندر انزلی به قله 4811 متری سبلان

به نام خدا

باور کن کوه ها و انسانها به یک اندازه دلتنگ می شوند!!! این را از نرم شدن سنگ ها و پیدایش پاکوب دریافتم... این را از جوش و خروش چشمه ها از دل کوه برای رفع عطش کوهنوردان دریافتم ... باور کن اگر این دلتنگی نبود هیچ قدمی بر قله ها استوار نمیشد!!!

برنامه سبلان در 29-30 تیر ماه 1396 توسط گروه دامون با عوامل زیر برگزار شد:
سرپرست: حامد گنجی
راهنما:محمد کاظمی جلودار: مریم تمدن عقب دار: رضا عباسپور بهیار: خانم پاغنده
تعداد شرکت کننده در برنامه 24 نفر

این برنامه با یک مینی بوس و یک ماشین شخصی برگزار شد که مینی بوس در ساعت 7:15 صبح از انزلی خارج شد و صبحانه در ساعت 8:35 لیسار در رستوران به صورت گروهی صرف شد.

در ساعت 9:50 دوباره به راه افتادیم.در ساعت 10:35 به آستارا و در ساعت 12:15 به اردبیل رسیدیم و پس از خرید آب وسایر وسایل به راه افتادیم در ساعت 1:35 ظهر فخر آباد را گذراندیم و در نهایت ساعت 2:50 به شابیل رسیدیم و پس از اتراق و صرف ناهار در ساعت 3:40 برای کرایه لندرور اقدام کردیم که با توجه به اینکه گنجایش هر لندرور 8 نفر میباشد همنوردان در چند ماشین تقسیم شدند ، در ساعت 4:30 به کمپ سبلان رسیدیم وقتی به کمپ رسیدیم از دیدن قله و تعداد زیاد کوهنوردان به وجد آمدیم دیدن این تعداد انسان با یک هدف مشترک هر بیننده ای را مجذوب خود می کند... هرچند مشکلاتی مانند همهمه و کمبود جا برای برپا کردن چادر هم معلول همین جمعیت زیاد بود. با این حال بلافاصله بعد از رسیدن به کمپ نسبت بررسی و گرفتن مکان چادر ها اقدام کردیم تلاش بر این بود که همه چادر ها به طور منسجم و کنار هم برپا شوند. پس از استقرار گروهی برای هم هوایی تا ارتفاع نزدیک 4000 متر بالا رفتند و سپس بازگشتند.

پس از کمی رفع خستگی و گفتگو با گروه های مختلف در مورد مسیر و شرایط صعود همنوردان به خوردن شام پرداختند غالب غذایی که در سبلان مصرف میشد سوپ آماده و نودل بود که زمان کمی برای پخت آن در چادرها مورد نیاز بود.
پس از خوردن شام در ساعت 9:30 سرپرست اعلام خاموشی کرد و درساعت 3:30 قرار بر بیداری شد. هرچند بدلیل شلوغی کمپ و صعود شبانه بعضی گروه ها خوابیدن در کمپ بعلت سروصدا بسیار مشکل بود...
در ساعت 2 صبح بانگی دیده شدن خرسی را اطراف کمپ هشدار داد (که البته بسیار بندرنت پیش می آید که خرس ها به کوهنوردان حمله برند).
بالاخره در ساعت 3:30 اعضای گروه بیدار شدند وقتی از چادر بیرون آمدم با صحنه ای بسیار زیبا در تاریکی صبح روبرو شدم و نور هدلایت(چراغ پیشانی) همنوردانی که پیشتر صعود را آغاز کرده بودند مسیر صعود را روشن نموده بود به مثابه گردش نور کهکشان شیری بود عده ای صعود میکردند و بخشی نیز فرود...
در ساعت 4:45 صبح پس از صرف صبحانه و صحبت های سرپرست به سوی قله به راه افتادیم در ابتدای صبح همه شرایط به بهترین نحو بود و انگیزه صعود در نگاه تک تک همنوردان موج می زد بخصوص اینکه اکثر افراد گروه اولین صعودشان به سبلان بود... در ساعت 8:35 استراحتی 20 دقیقه ای برای گروه در نظر گرفته شد و خانم پاغنده بهیار برنامه نکات پزشکی و موارد کلیدی را ذکر کردند که وجودشان در اینچنین برنامه ای از نقاط کلیدی و اثربخش برنامه بود.

همنوردان به مسیر خود ادامه دادند تا در ساعت 11:30 به سنگ محراب و قله رسیدند... همه افراد شادمان از این صعود بودند و به هم تبریک و خداقوت می گفتند... هرچند مشاهده نوشته هایی با اسپری بر روی سنگ محراب خاطر همه را مکدر کرده بود... ((براستی حماقت نوع بشر تا کجا ادامه دارد))

پس از کمی استراحت و انتظار برای رسیدن چند نفری که عقب گروه بودند به سوی دریاچه به راه افتادیم و در ساعت 12:20به دریاچه رسیدیم... انگار همه انرژی کائنات در آن دریاچه مخروطی شکل جمع شده بود همه شادمان از صعود بودند و در حال ثبت این شادی...

گروه ما نیز پس از عکس گرفتن در ساعت 1:00 بعد ظهر به سمت کمپ به راه افتاد و در ساعت 5:15 به کمپ رسیدیم و پس از کمی استراحت و معطلی بخاطر کمبود لندرور به خاطر تصادفاتی که به دلیل شلوغی کمپ و بی احتیاطی راننده ها پیش آمده بود با همکاری راننده مینی بوس متعهد گروه آقای بهره ور بیشتر افراد با مینی بوس که تا نزدیکی کمپ آمده بود برگشتند. در ساعت 8:35 مینی بوس به شابیل رسید و شام در یک رستوران در شابیل صرف شد و پس از صرف شام سرپرست از دوستان خواست نظرشون رو در مورد برنامه و نکات مثبت و منفی برنامه بیان کنند. در ساعت 9:30 به سمت انزلی به راه افتادیم و در ساعت 3:55 صبح به انزلی رسیدیم. در پایان از خانوم پاغنده ، آقای ساحلی ، آقای رسولی بخاطر زحماتی که در حین برنامه کشیدند تشکر میکنیم و صعود را به همه همنوردانی که این صعود حداکثری معلول این همکاری و همدلی آنهاست تبریک عرض میکنم.