برزه کوه به جای تیرو ( 29 دی 96 )

به نام خدا

برنامه برزه کوه در رضوانشهر ( جاده پونل به خلخال ) 96/10/29 :

سرپرست: سمیرا عالی ( جایگزین سرپرست برنامه خانم فلاحتی که به دلیل کسالت در برنامه حضور نداشتند. )

راهنما: داوود کریم بخش

جلودار: مریم تمدن

عقب دار: علی ساجدی

تعداد: 19 نفر

قله شاه برزه کوه یا سلطان برزه کوه با ارتفاع حدود 2154 متر یکی از قله های زیبای منطقه پونل در شهرستان رضوانشهر می باشد. این قله مسیر های مختلفی برای صعود دارد. مسیر هایی که من اطلاع دارم : 1 - مسیر ییلاق ارده 2 - مسیر جهانگیریه 3 - مسیر ییلاق آق مسجد ( تابلو شاه برزه کوه ) البته راهنمای وارد این منطقه آقای سعید شفقتی چروده رئیس هیات کوهنوردی رضوانشهر می باشند. روز جمعه 29 دی ماه در ساعت 4:55 از انزلی خارج شدیم. هدف صعود به قله 2900 متری تیرو در منطقه زندانه در جاده پونل به خلخال بود.حدود ساعت 7:00 به زندانه رسیدیم و در همان ابتدای مسیر باد شدیدی در منطقه بود و مسیر ابتدایی خاکی اول روستا به دلیل یخ زدگی برای مینی بوس مشکل ساز شد طوریکه همگی پیاده شده و به سمت روستا حرکت کردیم. ابتدا در مکانی برای صرف صبحانه توقف کردیم.

شدت وزش باد مرا بر آن داشت تا با راهنما و پیشکسوتان گروه مشورت کرده و مناسب دیدیم مسیر را به قله برزه کوه که درست مقابل قله تیرو است تغییر دهم. لذا پس از صرف صبحانه دوبار به سمت مینی بوس راهی شدیم و به سمت پایین تر حرکت کردیم و از مسیر ییلاق آق مسجد که ابتدای جاده آن تابلوی شاه برزه کوه قرار دارد پیاده شدیم. این مسیر برای خود من و تقریبا تمام گروه جدید بود و ما همیشه از مسیر ییلاق ارده صعود می کردیم. تصمیم بر آن شد تا با کمک راهنما و جی پی اس از این مسیر جدید صعود کنیم. ساعت 8:00 حرکت کردیم. ابتدای مسیر بصورت جاده خاکی است و البته برف تا قسمتی آن را سفید پوش کرده بود. مسیر جاده ای را ادامه دادیم تا جایی که به یک دو راهی که سمت چپ به سمت بالا و سمت راست همان مسیر جاده ای منتهی به یک یا دو محل می شد رسیدیم. در اینجا با راهنما مشورت کرده و تصمیم گرفتیم مسیر سمت چپ منتهی به یال را که دارای شیب نسبتا تند و جنگلی نیز بود را ادامه دهیم.

باد گاهی زوزه می کشید ولی در این مسیر جنگلی زیاد باعث اذیت نشد و هوا نیز آفتابی و مطبوع بود.

مسیر بکری بود با شیب تند بطوریکه در ساعت 10:40 به قله برزه کوه و بقعه روی آن رسیدیم.

در این جا مزار یکی از عرفای به نام عصر صفویه قرار دارد که بنایی از جنس خشت و گل منسوب به سید جلال الدین ( سلطان برزکوه ) می باشد که محل رجوع مردم در گذشته و نیز حال می باشد.

پس از گرفتن عکس به سمت مسجد پایین دست روستا راهی شدیم تا استراحت کرده و ناهار صرف کنیم. قرار شد تا ساعت 12:30 بمانیم و سپس از مسیر ارده به سمت پایین راهی شویم.

خوشبختانه در روستا موبایل آنتن داد و من با راننده مسیر را هماهنگ کردم. پس از صرف ناهار از مسیر جنگلی حرکت کردیم و در ساعت 13:40 به چشمه شاه برزه کوه که بسیار برای محلی ها مقدس است رسیدیم.

قدری استراحت کرده و راهی شدیم. مسیر دارای برف بود و بچه ها با گلوله های برف از خجالت هم در آمدند. در مسیر برگشت قبل از ورود به ییلاق ارده درختی بزرگ قرار دارد که از نظر گذشتگان بسیار مقدس است و به آن پارچه هایی در قدیم برای حاجت گرفتن می بستند و حتی در سوراخ های آن پول قرار می دادند. که البته این بار پولی نیز در سوراخ آن موجود بود. روی درخت تابلویی است که مسیر روستای دیگری به نام سردآوین را نشان می دهد.

کمی کنار درخت استراحت کرده و سپس مسیر جاده ای خاکی به سمت ارده را در پیش گرفتیم و در ساعت 15:30 به روستای ارده و کنار مینی بوس رسیدیم. پس از صرف چای در روستا سوار مینی بوس شده و در ساعت 17:00 به انزلی رسیدیم.

تشکر ویژه از آقای بهره ور راننده مینی بوس که بسیار در این برنامه با ما همکاری کردند و تشکر از راهنمای برنامه آقای داوود کریم بخش و نیز تشکر از همنوردان شرکت کننده در این صعود