شاه کوه مازندران ( 10 و 11 اسفند 96 )

به نام خدا

گزارش صعود مشترک گروه دامون به قله شاه کوه مازندران

اسامی افراد شرکت کننده:
حامد گنجی(سرپرست)،سعید علیپور،مریم تمدن،عرفان خوشدل

نزدیکتر به خدا من باید فرود آیم.نباید بنشینم،سالهاست از آن لحظه که پر بر اندامم رویید و از آشیان و از بام خانه پرواز کردم،همچنان میپرم و هرگز ننشسته ام.
و دیگر سری نیز به سوی زمین و به شواد پلید شهر ها و بام های کوتاه خانه ها برنگردانم.
چشم به زمین ندوختم،پروازی رو به آسمان،در راه افلاک
و هر لحظه دورتر و بالاتر از زمین،و هر لحظه نزدیکتر به خدا...

خلاصه زمانی اجرا برنامه شاه کوه:
خروج از انزلی: ۱۱   روستای انگاس ۱۸.۱۰
شروع برنامه: ۸    قله: ۱۲.۵۰    بازگشت به انگاس: ۱۵.۴۵    خروج از انگاس: ۱۶.۳۰      برگشت به انزلی: ۲۲.۲۰

برنامه این هفته گروه دامون صعود به قله شاه کوه ، واقع در استان مازندران بود.شاه کوه با ارتفاع تقریبی ۳۲۰۰ متر در منطقه کجور استان مازندران قرار دارد.مسیر صعود ما از روستای اَنگاس شهرستان کجور آعاز میشد. این برنامه به میزبانی باشگاه همنورد چالوس و مشترک بین گروه های کوهنوردی چند استان برگزار شد.

پنجشنبه ۱۰ اسفند:
پس از سوار شدن ۳ همنورد در انزلی ساعت ۱۱ از انزلی خارج شدیم و به سمت رشت حرکت کردیم تا همنورد چهارم یعنی آقای علیپور را سوار کنیم.
برای این برنامه همنورد خوبمان آقای نیما عزیزی قبول زحمت کردن و ما با ماشین آقای عزیزی به سمت کجور مازندارن حرکت کردیم.حدود ساعت ۱۲ظهر به رشت رسیدیم و آقای علیپور نیز به ما اضافه شد.فضای داخل ماشین بسیار گرم و خوب بود.حدود ساعت ۱۳.۳۰ به کلاچای رسیدیم و ناهار را در داخل ماشین خوردیم.ساعت ۱۴.۱۵ به رامسر و ۱۵.۳۰ به چالوس رسیدیم و حدود ده دقیقه برای خوردن چای و خرید وسایل پس از عبور از چالوس توقف کردیم.سرانجام در ساعت ۱۷.۳۰ به شهرستان کجور رسیدیم.خلوت بودن شهر بیش از هرچیز خودنمایی میکرد.از یکی از روستاییان منطقه مسیر جاده منتهی به روستای انگاس را سوال کردیم و همچنین از او خواستیم که شاه کوه را به ما نشان دهد.شکوه و بزرگی شاه کوه در منطقه خود نمایی میکرد و قله پوشیده از برف آن زیبایی این کوه را دوچندان کرده بود.
سرانجام در ساعت ۱۸.۱۰ به روستای انگاس رسیدیم.قرار بود کوهنوردان در مسجد روستا استراحت و شب را سپری کنند.به همین منظور ما نیز وارد مسجد شدیم.پس از ورود به مسجد آقای مجردی عضو باشگاه همنورد چالوس و مسئول برگذاری این برنانه به استقبال ما آمد.مسجد کاملا تمیز و گرم و مناسب برای شب مانی کوهنوردان بود.پس از مسقر شدن و گذشت چند ساعت در ساعت ۲۱ شروع به خوردن شام کردیم.در ساعت ۲۲ شب مراسم سخنرانیی که از قبل برنامه ریزی شده بود آغاز شد.ابتدا مسئول روابط عمومی هیئت کوهنوردی کجور و سپس نماینده ای از باشگاه همنورد شروع به سخنرانی کردند.این برنامه مشترک تحت پوشش رادیو کوهنورد قرار داشت و نماینده رادیو کوهنورد نیز دقایقی به سخنرانی پرداخت.همچنین از تعدادی از کوهنوردان مصاحبه به عمل آمد.و از گروه دامون نیز با آقای علیپور هم مصاحبه کردند.سرانجام پس از پایان سخنرانی و جاگیر شدن همنوردان در ساعت ۲۳.۳۰ خوابیدیم.

جمعه ۱۱ اسفند:
با توجه به هماهنگی های قبلی در ساعت ۶ صبح از خواب بیدار شدیم و در ساعت ۶.۲۰ دقیقه صبحانه خوردیم.جا دارد از آقای علیپور برای تدارک صبحانه خوبشان تشکر کنم.سرانجام پس از خوردن صبحانه و حاضر شدن کوهنوردان و کمی تاخیر در ساعت ۸ صبح شروع به حرکت به سمت شاه کوه کردیم و از روستای انگاس خارج شدیم.هوا کاملا آفتابی و بدون ابر و باد بود و نشان از یک صعود خوب میداد.و شباهت زیادی به هوای بهار داشت

تعداد کل کوهنوردان حاضر در این برنامه ۸۷ نفر بود و غالبشان از گروه های مازندرانی همچنین گروهی نیز از قم و گروه دامون نماینده گیلان جز شرکت کنندگان در این برنامه بودند.
پس از طی کردن حدود ۱۵ دقیقه به مکانی نسبتا صاف رسیدیم.در سرپرست برنامه برای ما سخنرانی کرد و راهنما و جلوردار و عقبدار برنامه را برای ما معرفی کرد.و بعد از آن حرکات نرمش و کششی انجام دادیم و بعد از آن شروع به حرکت کردیم.نظم خوبی بر گروه حاکم بود و همنوردتن پشت سر یکدیگر به سمت یک هدف مشترک در حرکت بودند.در ابتدای مسیر نمایی از شاه کوه برای ما مشخص نبود و شاه کوه در پشت کوه های منطقه قرار داشت.کوه تنگلو در سمت چپ مسیر ما کاملا خودنمایی میکرد و عظمت آن چشم نواز بود.پس از طی کردن حدود یک ساعت از مسیر یعنی در ساعت ۹.۳۰ به گوسفندسرای منطقه رسیدیم و در آنجا توقفی برای استراحت کردیم و سپس به راه افتادیم.پس از حدود چند دقیقه زمزمه هایی بین افردا گروه پیچید و همه داشتند به پشت سر نگاه میکردند کوه جاودانه دماوند از بین کوه های منطقه سر بیرون آورده بود و شکوه و عظمت دماوند همه نگاه ها را مجذوب خود کرده بود.هرچه جلوتر میرفتیم دماوند نمایان تر میشد.
مسیر صعود به شاه کوه دارای پاکوب مناسبی بود و چالش خاصی برسر راه کوهنوردان قرار نداشت.در مسیر صعود درختان زرشک قرار داشت که هنوز هم بر روی آنها میشد زرشک پیدا کرد و همچنین گیاهی به نام ریس که هم ارتفاع گَوَن ولی بسیار شبیه کاج بود گیاه شاخص منطقه بود که بیشتر مسیر پوشیده از این نوع بوته ها بود.در ساعت ۱۱.۳۰ به یال منتهی به شاه کوه رسیدیم.کمی بر شیب مسیر افزوده شد و از اینجا به بعد مسیر برفی بود .خوشیختانه بر روی یال باد نمیوزید و هوا کاملا مطبوع بود.و آزاد کوه در کنار ما و علم کوه در روبه روی ما ظاهرشد.در نزدیکی قله مسیر حرکت کاملا هموار و بدون شیب بود و یک مسیر دشتی مناسب در انتهای مسیر صعود قرار داشت.سرانجام در ساعت ۱۲.۵۰ ظهر به قله شاه کوه رسیدیم.

پس از رسیدن به قله شروع به گرفتن عکس های یادگاری با سایر کوهنوردان و عکس برای گروه خودمان کردیم.زیباترین و روح بخش ترین نکته در صعود ما چشم نوازی بود که در قله شاه کوه قرار داشت.تماشای دماوند در پشت سر و آزاد کوه در کنار و علم کوه در روبه رو زیبایی وصف نشدنیی به قله شاه کوه بخشیده بود.میشد ساعت ها در قله بود و فقط و فقط به این ۳ کوه نگاه کرد اما توقف در هیچ قله ای همیشگی نیست و باید رفت و به مسیر ادامه داد و این زیبایی ها را به دفتر خاطرات سپرد تا همیشه در دل زنده بماند تا همیشه تشنه سفر مجدد به کوهستان و دیدار دوباره با معشوقمان باشیم.

پس از این همه زیبایی و شکوه خداوند دل کندیم و به ادامه مسیر پرداختیم و در ساعت ۱۳.۱۵ دقیقه قله را ترک کردیم.حدود ساعت ۱۴.۴۵ به گوسفندسرای منطقه بازگشتیم.و گروه تصمیم داشت در ان مکان ناهار را صرف کند.با صحبت هایی که سرپرست ما آقای گنجی با آقای مجردی داشت بخاطر دور بودن مسیر بازگشت ما به انزلی  تصمیم بر آن شد که تیم ما برای ناهار توقف نکند و به همراه تیم قم و آقای مجردی زودتر به سمت انگاس حرکت کردیم.در انتها در ساعت ۱۵.۵۰ به انگاس رسیدیم.پس از دست و رویی اب زدن و جم کردن وسایل ساعت ۱۶.۳۰ دقیقه از انگاس خارج شدیم.در ساعت ۲۱.۴۰ به رشت و ۲۲.۲۰ به انزلی رسیدیم.
در انتها جا دارد از آقای مجردی و باشگاه همنورد چالوس بخاطر میزبانی خوبشان و آقای گنجی سرپرست برنامه بخاطر زحمات برگزاری این برنامه تشکر کنم.همچنین از آقای نیما عزیزی راننده خوبمان سپاس گزارم.