قماش ( گرد سایه ) 17 فروردین 97

تاریخ اجرا: 97/1/17

سرپرست: علی ساجدی

راهنما: محمد کاظمی

جلودار: مریم پورنعمت ( تا کلبه شاهدول ) - رضا ایلبیگی ( از کلبه تا قله )

کوهیار: رامین شیر جهانی

عقب دار: ارسلان باقری

تعداد: 20

سرپرست تیم صعود کننده به قله: بهروز رسولی

قله گرد سایه با ارتفاع تقریبی 2300 متر در غرب قله تریشوم و بین قلل شاه معلم و تریشوم واقع است. شکل ظاهری قله بسیار متفاوت با قلل دیگر ماسوله می باشد. این قله سنگی و از دور گرد مانند می باشد. صعود از مسیر پیچ اخر منتهی به ماسوله از کنار دکه اشکلت و از مسیر آبشار اشکلت انجام می پذیرد. مسیر جنگلی و دارای رودخانه می باشد که در ابتدای صعود یاید از رودخانه گذر کرد.

روز جمعه در ساعت 5:10 از انزلی خارج شدیم و در ساعت 7:35 به ابتدای منطقه صعود رسیدیم. پس از صرف صبحانه در کنار دکه و صحبت سرپرست برای تعیین عوامل برنامه در ساعت 8:00 حرکت کردیم. در ساعت 9:05 به آبشار اشکلت رسیدیم و پس از عبور از رودخانه یکی از همنوردان به علت سر خوردن مقداری خیس شد که حدود یک ربعی در آنجا توقف کردیم.

هوا دارای مه شدیدی بود و مسیر جنگلی زیبا با این مه و صدای آواز پرندگان خوش صدا بسیار زیباتر جلوه می نمود. این مسیر در فصل تابستان که بوته ها و گیاهان رشد وسیعی می کنند برای صعود مشکل ساز می شود. ارتفاع این گیاهان حتی به اندازه قد یک انسان نیز می شود و این رشد وسیع پاکوب های این مسیر کم تردد را می پوشاند .

در ساعت 11:35 به کلبه شاهدول در کنار چشمه رسیدیم و پس استراحت و ماندن دو نفر از دوستان در کلبه در ساعت 12:00 به سمت قله حرکت کردیم.

شیب مسیر بعد کلبه مقداری تند می شود و باید مسیر جنگلی را تا رسیدن به منطقه زین اسبی روی خط الراس ادامه دهیم که در ساعت 13:30 به این منطقه زیبا با چشم اندازی بی بدیل رسیدیم ولی مه به قدری شدید بود که هیچ منظره ای از اطراف قابل رویت نبود حتی ضخره های عظیم قله نیز تنها در پنج قدمی آن مشخص بودند که ما در ساعت 13:50 به پای صخره های زیبای قماش رسیدیم و دقایقی به گرفتن عکس سپری شد

و قرار شد کمی پایین تر در منطقه هموار زیر قله ناهار بخوریم. پس از صرف ناهار در ساعت 14:35 یک تیم سه نفره عازم کلبه شد تا با دو همنورد دیگر در کلبه زودتر راهی پایین شود. تیم سه نفره در ساعت 15:13 به کلبه رسید و پس از آماده شدن دو همنورد دیگر راهی پایین شدند. دوستان دیگر نیز در پشت سر در حرکت بودند. در ساعت 17:30 به آبشار رسیدیم و پس از استراحن 20 دقیقه ای به سمت پایین حرکت کردیم و در ساعت 19:10 به دکه ابتدای مسیر رسیدیم و صعود را با موفقیت به اتمام رساندیم.