تیرو ( 31 فروردین 97 )

پاهایم خسته بود ولی شوق دیدار تو مرا به اینجا کشاند
وقتی به تو رسیدم من سرشار از دلتنگی،خستگی و غم روزگار بودم
اما تو مرا با دشت و چمن زارانت و گل های تازه روییده امیدت در آغوش گرفتی
من به تو روزمرگی های زندگی شهرنشینی هدیه دادم و برایت دلی آشفته و خسته آوردم و کمی غبار که بر دلم نشسته بود
اما تو هیچ نگفتی.همه بدی هایم را از من گرفتی و بجایش زیبایی هایت را نشانم دادی
در دشت هایت با من رقصیدی،در باد دنبالم دویدی و در قله ات به من حس پرواز را آموختی
حتی صخره ها و سنگ های سختت هم برایم دلنواز بود
چه سخت بود برایم اینکه نمیتوانستم بیشتر پیشت بمانم،باید به زندگی شهری ام برمیگشتم
تا باز از امروز برای دیدار دوباره ات مجنون تر شوم.شوق دیدار دوباره تو به من امید میداد.
فقط نفهمیدم که در این میان من عاشق تر بودم یا که تو ...

خلاصه زمانی برنامه تیرو
خروج از انزلی: ۶.۱۰ شروع برنامه: ۸.۲۵ قله: ۱۳.۴۵ پایان برنامه: ۱۸.۱۰ برگشت به انزلی: ۲۰.۳۰ ‌

مختصری درباره کوه تیرو
قله تیرو با ارتفاع حدودی ۲۹۳۰ متر از سطح دریا در محدوده جغرافیایی شهرستان رضوانشهر و در منتها علیه غربی مجموعه قلل شهرستان و بلندترین نقطه از نظر ارتفاعی از بخش پره سر،دهستان ارده قرار دارد.در دامنه های این کوه چمنزار ها و علفزارهای بسیار انبوهی رشد میکند که هرساله تعداد زیادی از دامداران به این منطقه کوچ میکنند.
در دامنه های کوه تیرو چندین آبادی بزرگ و کوچک وجود دارد که بیشتر آنها طوایف پره سری بوده که عموما دامداران یا کوچ نشینان هستند.که یکی از بزرگترین این آبادی ها زندانه میباشد.

جمعه ۳۱ فروردین
پس از سوار شدن تمامی همنوردان در ساعت ۶.۱۰ دقیقه صبح از انزلی خارج شدیم و در ساعت ۶.۲۵ در رضوانشهر برای خرید نان و وسایل صبحانه توقف کردیم.در ساعت ۶.۴۵ به سه راهی پونل رسیدیم.برای صعود به قله تیرو باید به سمت روستای زندانه میرفتیم و سرانجام در ساعت ۸.۱۰ به روستای زندانه رسیدیم.پس از پیاده شدن همنوردان و صحبت های سرپرست و مشخص کردن جلودار و عقبدار برنامه در ساعت ۸.۲۵ حرکت خود را به سمت قله زیبای تیرو آغاز کردیم.

هوا آفتابی و کاملا مناسب یک صعود عالی بود.آنچه که در ابتدای مسیر توجه من را به خود جلب کرد این بود که بر خلاف سال گذشته که در همین تاریخ(با یک هفته اختلاف)به قله تیرو صعود کردیم تمامی کوه های اطراف پوشیده از برف بود اما امسال تقریبا برفی روی قله ها وجود نداشت و این نشان از خشک سالی سال گذشته بود.
گروه با گامی آرام به سمت یک هدف مشترک در حرکت بود.پس از حدود نیم ساعت یعنی ساعت ۹ به چشمه اول رسیدیم و در آنجا برای صرف صبحانه توقف کردیم و در ساعت ۹.۲۵ مجدادا حرکت خود را آغاز نمودیم.
در ساعت ۱۱.۱۰ به چشمه دوم رسیدیم و کمی در آنجا توقف و استراحت کردیم.

در سمت راست مسیر صعود ما چمن زاران وسیع و تعدادی کلبه های دامداران قرار داشت.که در این فصل سال خالی از سکنه بود.میتوان کلبه ها را مکانی مناسب برای توقف کوهنوردان قلمداد کرد.بطوری که اگر گروهی قصد صعود به تیرو را دارد اگر نخواهد که همه اعضا به قله صعود کنند میتوانند در کلبه ها توقف نمایند.اما از گروه ما کسی قصد توقف نداشت.با صحبت های راهنمای خوب برنامه آقای کاظمی با سرپرست تصمیم بر آن شد که با توجه به توانایی خوب افراد گروه مسیر کوتاه تر ولی با شیب تندتر برای صعود انتخاب شود(در اینجا یک مسیر دیگر که از شیب کمتری برخوردار بود نیز وجود دارد ولی برای صرفه جویی در وقت از این راه نرفتیم)

پس از طی کردن یک شیب به نسبت تند در ساعت ۱۲.۱۵ به یال اصلی منتهی به قله تیرو رسیدیم.و باد شروع به وزیدن کرده بود.

اندکی برای استراحت توقف کردیم.در اینجا ۲ تن از همنوردان تصمیم گرفتند که در این مکان بمانند و دیگر صعود نکنند.

میتوان گفت که یال منتهی به قله بیشترین شیب را نسبت به سایر نقاط کوه دارا بود و تصمیم بر آن شد که با سرعت آهسته و با توقف های تنها چند دقیقه ای به سمت قله حرکت کنیم.هرچه بالاتر میرفتیم بر سرعت باد افزوده میشد.سر انجام در ساعت ۱۳.۴۵ به قله کوه زیبای تیرو رسیدیم.

باد شدیدی در قله میوزید.در قله تیرو سنگچینی برای استراحت کوهنوردان بنا شده است.و ما نیز به داخل سنگچین رفتیم.و باد همچنان همراهمان بود.در قله کوههای عجم داغ و آق داغ که پوشیده از برف بود کاملا خودنمایی میکرد.همچنین کوه بزرگ شاه معلم نیز از دور قابل روییت بود.به علت بادی که در قله میوزید زیاد در قله توقف نکردیم و ساعت ۲ از قله به سمت پایین حرکت کردیم تا در مکانی مناسب که باد کمتر باشد ناهار بخوریم.
در ساعت ۱۵.۱۵ دقیقه به کلبه هایی رسیدیم و برای صرف ناهار توقف کردیم.اما همچنان باد میوزید و هوا سردتر شده بود.در ساعت ۱۶ مجددا به راه افتادیم و ساعت ۱۶.۳۰ به چشمه دوم و ۱۷.۴۰ به چشمه اول و در ساعت ۱۸.۱۰ به مینی بوس ها رسیدیم و به سمت انزلی به راه افتادیم و سرانجام در ساعت ۲۰.۳۰ به انزلی رسیدیم.