آزادکوه ( 31 خرداد و 1 تیر 97 )

به نام خدا

گزارش صعود به قله آزادکوه گروه دامون انزلی:

قله ی آزادکوه با ارتفاع 4355 متر به عنوان سومین قله مرتفع البرز مرکزی بعد از دماوند و خلنو است. این قله فقط از طریق یال جنوبی به کوه های دیگر متصل می شود و از باقی جهات منفرد است و وجه تسمیه نام آن به این دلیل می باشد. قله آزادکوه به دلیل شکل ظاهری خمیده ای که دارد به شاهزاده کج گردن نیز معروف می باشد. مسیرهای مختلفی برای صعود این قله وجود دارد که مسیر صعود ما از روستای کلاک بود.

تاریخ اجرا : ۳۱ خرداد و ۱ تیر ۹۷

سرپرست و جلودار: مریم تمدن

راهنما : منیره شجری کهن

عقبدار : ابراهیم ساحلی

اعضای شرکت کننده: مسعود زرجی - فرزین اصلانی - سعید غلامعلی پور

پنج شنبه بعد از سوارکردن نفرات شرکت کننده توسط یک ماشین سواری در ساعت ۵ صبح از انزلی خارج شدیم. ساعت ۷:۲۰ به عباس آباد رسیدیم و برای صبحانه توقف کردیم. پس از صرف صبحانه حرکت کرده و در ساعت ۹:۳۵ به مرزن آباد و بعد از آن در ساعت ۱۰:۲۰ به سیاه بیشه و ۱۰:۳۰ به پل زنگوله رسیدیم. پل زنگوله در جاده چالوس واقع شده و در محل پل زنگوله باید به سمت جاده یوش - بلده تغییر مسیر دهیم. در اینجا برای خرید و سرویس بهداشتی توقف کوتاهی داشتیم و سپس به راه افتادیم. بعد از رسیدن به روستای میناک و تابلوی بانک کشاورزی از جاده اصلی خارج شده و به سمت روستای کلاک می رویم. در ساعت ۱۱:۵۰ رسیدیم کلاک.

بعد از جابجایی کوله ها و تقسیم چادرها بین افراد و استراحت در روستا در ساعت ۱۳:۱۵ حرکتمون رو آغاز کردیم. مسیر ما در جهت شمال قرار دارد و پاکوب مشخصی دارد و در امتداد چشمه حرکت می کنیم. شنیدن صدای دلنشین جریان آب و دیدن طبیعت زیبای منطقه، سنگینی کوله ها و گرمای هوا رو برامون قابل تحمل می کرد.

از روستا تا کمپ مسیر شیب زیادی نداره. ساعت ۱۶:۱۵ به محل کمپ در ارتفاع ۳۳۰۰ متری رسیدیم. محل مناسبی رو برای برپایی چادرها انتخاب و مشغول چادر زدن شدیم. زمانیکه ما رسیدیم فقط یه گروه چادر زده بودند و تصور میکردیم مسیر خلوت باشد اما برخلاف انتظار کم کم گروه ها آمدند به طوریکه تا ۱۰ شب همچنان در حال پیدا کردن محل مناسب برای چادر زدن بودند و خیلی از گروهها بالاتر از محل کمپ اصلی چادر زدند.

در محل کمپ موبایل آنتن می دهد . از آب چشمه می شود برای تهیه چای و پخت وپز استفاده کرد اما برای نوشیدن بهتر است به اندازه کافی همراه ببریم.

بعد از برپایی چادرها نهار خورده و استراحت کردیم. زمانی هم به دور هم نشستن و صحبت کردن گذشت ...ساعت ۹:۳۰ وقت شام شد و سورپرایز ویژه ی شام ما سوپی بود که آقای غلامعلی پور آورده بودن ویه ترکیب بسیار مقوی داشت که همه باهم خوردیم. ساعت ۱۰ به چادرهامون رفتیم و کوله ی فردا رو آماده کرده و آماده ی خواب شدیم.

بیدارباش ساعت ۵ اعلام شد. بعد از صرف صبحانه در ساعت ۶:۰۵ حرکتمون رو به سمت قله که در جهت شرق قرار دارد آغاز کردیم. ساعت ۸:۱۰ به گردنه رسیدیم، از اینجا تا قله شیب مسیر زیاده و به صورت شن اسکی است..حرکتمون رو در مسیر شیبدار قله ادامه می دهیم، در پشت سرمان دماوند خودنمایی میکنه و هرازگاهی بر میگردیم و به پشت سر و دماوند زیبا نگاهی کرده و دوباره چشم به مسیر خودمان می دهیم...گروهی از مسیر گرده ای در حال صعود بودن و گاهی هم نظری به آنها می انداختم و مسیر هیجان انگیزی که برای صعود انتخاب کرده بودند..همینطور که اطراف رو نگاه میکردم در سمت راست و بین صخره ها یه خرس دیده شد..لحظه ای به تماشای این خرس گذشت و بعد از دید خارج شد، با کوهنوردان دیگه ای که تو مسیر بودن صحبت کردیم روز قبل هم ۳ خرس رو تو منطقه دیده بودن...

بالاخره در ساعت ۱۰:۳۰ به قله زیبای آزادکوه رسیدیم و پس از کمی توقف و عکس دسته جمعی در ساعت ۱۱:۱۵ به سمت پایین برگشتیم. ساعت ۱۳:۱۵ به محل کمپ رسیده و کمی غذا خورده و چادرها و لوازم رو جمع کرده و به سمت روستا به راه افتادیم. ساعت ۱۵:۳۰ به روستا رسیدیم و ۱۶ به سمت شهرمان انزلی حرکت کردیم و در نهایت ۱۲ شب رسیدیم.

قابل ذکر است که سرپرست برنامه آقای خوشدل بودند که روز قبل صعود به دلیل کاری که برایشان پیش آمد سرپرستی رو به بنده سپردن...که از ایشون برای انجام برنامه ریزی ها و کارهای مربوط به صعود تشکر میکنم.

از راهنمای برنامه هم کمال تشکر و قدردانی رو دارم که افتخار دادن و همراه تیم بودن و ما از تجربیات ایشون کلی استفاده کردیم.

از آقای غلامعلی پور که ماشین آوردن و کل مسیر رو رانندگی کردن و بدون خستگی و بسیار عالی صعودشون رو هم با موفقیت انجام دادن تشکر می کنم

و همینطور از همه ی نفرات حاضر در برنامه هم سپاسگذارم که بسیار عالی بودند و در کنار هم و با همدلی یه صعود عالی و خاطره انگیز رو رقم زدند.