علم کوه ( 28 و 29 تیر 97 )

به نام خدا

علم کوه ( ۲۸ ، ۲۹ تیر ۹۷ )

گزارش صعود گروه کوهنوردی دامون انزلی به قله علم کوه :

سرپرست : علیرضا سندیانی

راهنما : محمد کاظمی

جلودار : مریم تمدن

عقبدار : ارسلان باقری

مسول فنی : عرفان خوشدل

تعداد نفرات : ۱۳ تن

اسامی افراد شرکت کننده در برنامه : محمد کاظمی- ابراهیم ساحلی- سعید غلام علیپور- رضا نوذری- مسعود زرجی- حامد گنجی- سهیل شاهرخی- مریم تمدن- چیترا شاملو- ارسلان باقری- مهدی میر آواره- علیرضا سندیانی- عرفان خوشدل

خلاصه زمان بندی برنامه :

خروج از انزلی: ۱.۲۰ / رودبارک: ۶.۵۵ / حصارچال: ۱۳.۱۵ / خاموشی: ۲۰ / شروع حرکت به سمت قله: ۴.۴۵ / قله: ۱۰.۰۵ / حرکت از قله: ۱۰.۵۰ / رسیدن مجدد به حصارچال: ۱۵ / رودبارک: ۲۰.۱۰ / بازگشت به انزلی: ۲.۱۵

مختصری درباره علم کوه :

علم کوه با ارتفاع ۴۸۵۰ متر دومین کوه مرتفع ایران میباشد که در منطقه تخت سلیمان واقع در کلاردشت استان مازندران میباشد.

صعود به علم کوه معمولا از چهار مسیر جبهه جنوبی،جبهه شمالی،گرده آلمان ها و مسیر سیاه سنگ ها انجام میگیرد.

در این بین جبهه جنوبی پر تردد ترین مسیر برای کوهنوردان است.

پس از حدود یک ساعت تاخیر از پیش هماهنگ شده مینی بوس در ساعت 1:10 به دنبال ما آمد، در ساعت 1:20 از انزلی خارج شدیم و درادامه مسیر سه نفر از همنوردان در رشت و یک نفر در لاهیجان به ما ملحق شدند.

مقصد ما برای صعود به علم کوه روستای رودبارک واقع درکلاردشت مازندران بود پس از خوابی مختصر در مینی بوس در ساعت 6:15 دقیقه به کلاردشت رسیدیم.

توقفی برای خرید وسایل داشتیم و در ساعت 6:55 به رودبارک رسیدیم. در منطقه رودبارک مقر فدراسیون قرار دارد ک مکانی مناسب برای پارک خودروها، اتاقهای خواب، بوفه، آشپزخانه و سالن غذاخوری بزرگ برای کوهنوردان است.

پس از صرف صبحانه هماهنگی های لازم جهت کرایه نیسان صورت گرفت و در ساعت 8:20 سوار نیسان شدیم.

شروع پیمایش  به سمت علم کوه از مسیر حصارچال از منطقه ای به نام تنگه گلو  اغاز میشود. حد فاصله بین تنگه گلو  به رودبارک را باید با نیسان یا پاترول طی کرد ک این مسیر حدود یک ساعت و نیم زمان میبرد. ساعت 9:50 ابتدای منطقه تنگه گلو رسیدیم پس از پیاده شدن از نیسان و تقسیم چادرها بین افراد در ساعت 10:15 پیمایش خود را  ب سمت حصار چال اغاز کردیم.

مسیر تنگه لو تا حصار چال مسیری نه چندان دشوار و به نسبت سبک بود

و حدود سه ساعت به طول انجامید. درساعت 13:15 به دشت حصار چال رسیدیم،

دشت حصار چال با ارتفاع تقریبی 3700 متر مکانی مناسب برای برپایی چادر و استراحت برای کوهنوردان است.

حصار چال از زیبایی خاص و منحصر به فردی برخوردار است، دورتادور این دشت از کوههای بلند پوشیده شده است و رودخانه ای زلال در وسط دشت خودنمایی میکند...ترکیب چمن زار های بلند ..کوه ها.. و چادرهای رنگاارنگ کوهنوردان جلوه ای متفاوت به این منطقه بخشیده بود.کوه بلند و سرفراز مِنار بیش از هر کوه دیگری در حصار چال خودنمایی میکرد.

هوای حصارچال آفتابی و خنک بود، البته برای چند لحظه ای باران نیز آمد ولی خیلی زود بند آمد.

حدود ساعت ۲۰ اقدامات لازم برای خواب را فراهم کردیم و همگی برای خواب به درون کیسه خواب هایمان رفتیم.

طبق قرار از پیش تعیین شده ساعت ۳.۳۰ بامداد از خواب بیدار شدیم و پس از خوردن صبحانه ساعت ۴.۴۵ حرکت خود را به سمت قله آغاز نمودیم.

هوا هنوز تاریک بود و نور هدلایت های سایر گروه ها مسیر حرکت به سمت قله را مشخص میکرد.خوشبختانه بادی نمی وزید و هوا از آنچه که ما پیشبینی کرده بودیم مناسبتر بود و سرمای هوا مشکلی برای ما به وجود نیاورده بود.

ابتدای مسیر با یک شیب ملایم آغاز میشد ولی در ادامه کم کم بر شیب مسیر افزوده میشد .

هرچه به مسیرمان ادامه میدادیم دشت حصار چال در پشت سرمان کوچکتر میشد.

پس از حدود یک ساعت به ابتدای یال منتهی به کوه مرجی کش رسیدیم. باید یال را بالا میکشیدیم تا از سمت چپ به سمت قله علم کوه حرکت کنیم.کوه های خِرسان در سمت غرب ما قرار داشت و جلوه ای متفاوت به مسیر بخشیده بود .

پس از گذر از شیب مرجی کش در انتهای مسیر نیز یک شیب تند برای رسیدن به قله وجود داشت.در انتهای مسیر قله کاملا مشخص بود، دیدن کوهنوردانی که برفراز قله قرار داشتند انرژی مضاعف برما بخشید.

سرانجام در ساعت 10:05دقیقه به قله ی سنگی علم کوه رسیدیم.

بلندترین نقطه ی قله که تابلو ی قله در آن قرار داشت از یک شیب تند با مسیر لغزنده و سنگهای شکننده برخوردار بود برای رسیدن به تابلو باید از این مسیر عبور میکردیم ،اندکی برروی قله استراحت کردیم تا همگی افراد به قله رسیدند وعکسهای خودرا در آنجا گرفتیم.

تمامی کوه ها وقلل منطقه تخت سلیمان و علم کوه از فراز قله نمایان بود و تصاویر وصف ناشدنی درمقابل ما قرار داشت...

سرانجام در ساعت10:50دقیقه به سمت پایین حرکت کردیم

و در حدود ساعت 15:00به حصار چال رسیدیم، اندکی استراحت کردیم و وسایل و چادرهای خودرا جمع کردیم و در ساعت 17:00به سمت تنگه لو حرکت خودرا اغاز کردیم.

حدود ساعت 18:20به منطقه ی تنگه لو رسیدیم و نیسانی که موقع آمدن برای برگشت با راننده هماهنگ کرده بودیم در منطقه حضور داشتند سوار نیسان شدیم (به دلیل عدن آنتن دهی موبایل در حصارچال باید از قبل برای برگشت با نیسان هماهنگ شود) و در ساعت 20:10 دقیقه به رودبارک رسیدیم

و سوار مینی بوس شدیم ک در ساعت 20:30 دقیقه مینی بوس شروع به حرکت کرد.ساعت ۱.۳۰ بامداد به رشت و ساعت ۲.۱۵ به انزلی رسیدیم.

در انتها از زحمات راهنمای برنامه،سرپرست و کمیته فنی که مقدمات این صعود را فراهم آوردند تشکر میکنم.