اسبه ریسه (12 مهر 98)

عقبدار: سیامک اشکان زاده
کوهیاران: آقایان سعید احدی، عرفان خوشدل، سهند راسخ کار و خانم سوگند عسگری

تعداد نفرات شرکت کننده : 61 تن

اِسبه ریسه در زبان محلی به معنای ریسمان سفید میباشد. این منطقه باستانی در شهرستان ماسال قرار داشته و قدمت آن به هزاره اول قبل از میلاد مسیح برمی گردد. بدنبال حفاری های باستان شناسی انجام شده در این منطقه اشیایی از قبیل لوازم نساجی، کاسه، خمره و کوزه های سفالی کشف شده است. به گفته ی راهنما ،این منطقه همچنین دارای تنها گورستان موجود در استان گیلان با گوردخمه های (28 عدد) متعلق به دوران هخامنشی میباشد. همچنین معماریهایی با اتاق مسکونی و بقایای دیوارهای دفاعی در آن یافت شده که از مصالحی مانند ملاط، گل، سنگهای رودخانه ای و سنگهای زاویه در آنها مورد استفاده قرار گرفته است. این منطقه در سال 1386 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در همان نزدیکی یک دیواره بلند مناسب برای سنگنوردی و رودخانه ای خروشان قرار دارد.

مینی بوس ها راس ساعت 5:15 صبح جمعه از بی بی حوریه بندرانزلی حرکت کرده و پس از سوار شدن سایر همنوردان در مسیر، راس ساعت 6:05 از بندانزلی خارج شدیم. دو راه برای رسیدن به ماسال وجود دارد، یکی از طریق جاده پونل و دیگری جاده ضیابر که جاده ضیابر انتخاب شد. ساعت 6:26 به سه راه علی آباد رسیدیم و آخرین همنوردمان هم به ما پیوست. پس از توقفی کوتاه جهت خرید نان و اغذیه در ساعت 7:05، به میدان تالشان ماسال رسیدیم که راهنمایان برنامه نیز در آنجا به ما پیوستند و به مسیرمان ادامه دادیم.
جاده آسفالته بوده و از دوطرف با درختان بلند احاطه شده بود و در برخی قسمتهای پایانی داری پیچ ها و شیبهای تندی بود. نهایتا از روستای گنذر عبور کردیم که به گفته راهنمای برنامه آقای قربانی دلیل این نامگذاری، طبق خاطرات تیمور لنگ، وجود قوم پوستین پوشی بوده است که زمانی در این منطقه زندگی می کردند و گوزنهارا رام کرده و از آنها جهت سوارکاری استفاده می کردند.
حدود ساعت 8:55 به روستای سلیم آباد رسیده و پس از یک پیمایش حدودا 10 دقیقه ای در جاده خاکی به یک درب چوبی (در زبان محلی بَلته) رسیدیم که با عبور از آن وارد جنگل شدیم.

پس از یک توقف کوتاه جهت صرف صبحانه و معرفی عوامل گروه و ارائه توضیحاتی درمورد منطقه، ساعت 9:15 به مسیرمان ادامه دادیم. زمین از برگهای رنگارنگ زرد و نارنجی و قرمز پوشیده شده بود و در بعضی از قسمتها انواع قارچ و گلهای لاله وحشی دیده میشد. مسیر نسبتا هموار و داری پاکوب بوده و بعضی از بخشها صخره ای و کمی شیبدار بود. پس از مدتی پیمایش در جنگل صدای جریان رودخانه بگوش رسید و در نهایت رودخانه ای پر آب مشاهده شد که تا انتهای مسیر ادامه داشت.

به گفته راهنمای برنامه، منبع این رودخانه آبشاری است که برای رسیدن با آن باید حداقل 4 ساعت در همین مسیر به سمت بالا حرکت کرد. ما در نهایت، ساعت 11:30 پس از حدود 2.5 ساعت پیمایش در منطقه ای مناسب کنار رودخانه توقف کردیم .پس از صرف عصرانه و ناهار و گرفتن عکس دسته جمعی، ساعت 3:40 به سمت پایین حرکت کرده و پس از چند استراحت کوتاه در مسیر، ساعت 5:30 به مینی بوس ها رسیدیده و درنهایت پس از توقفی کوتاه در مسیر جهت خرید بستنی برای همنوردان، طبق روال همیشگی گروه، راس ساعت 8:07 به بندرانزلی برگشتیم.