کلاهو (3 آبان 98)

عقب دار: سعید احدی

کوهیار: رامین شیرجهانی

تعداد: 17 تن

مقصد تالش زیبا بود در جمعه ای سرد و بارانی ... در ساعت 4:25 از انزلی خارج شدیم. دو نفر از همنوردان در سنگاچین و کپورچال به ما ملحق شدند. پس از گذر از رضوانشهر ، پره سر به شهر تالش رسیدیم و به سمت منطقه ییلاقی مریان حرکت کردیم. پس از نیم ساعتی گویا راننده از طولانی بودن مسیر ییلاق و داشتن شیب آگاهی نداشت که غر غر ها شروع شد در حالیکه من روز قبل صعود روی مسیر و ییلاق مریان تاکید کرده بودم و ایشون هم چشم چشم گفته بود!! خلاصه آرام آرام تا منطقه لزه بون ( اگر درست اسم منطقه یادم مونده باشه ) پیش رفتیم و همان جا از ادامه راه باز ایستاد. خلاصه از بحث و توضیح با راننده که بگذریم با اقای رسول پور فتحی که قرار بود از منطقه حسن دیر مانی ما را تا روستای گودول ببرد تماس گرفتیم و قرار شد ایشان با فرستادن یک وانت از پایین به سمت ما ، تا ییلاق مریان بیاییم و بعد خودشان ما را تا گودول ببرند.

باران ریز تندی در حال بارش بود و ما در کنار مینی بوس منتظر ماشین بودیم. پس از رسیدن وانت و سوار شدن همنوردان به سمت مریان حرکت کردیم. خدا رو شکر باران قطع شده بود و دوستان پشت وانت زیاد اذیت نشدند. حدود ده دقیقه ای در مریان منتظر وانت دوم ماندیم و پس از آمدن وانت و سوار شدن ، از مریان به سمت روستای گودول حرکت کردیم. از بعد مریان یعنی منطقه حسن دیرمانی و در واقع بعد پل تا گودول جاده مناسب نیست مخصوصا در مواقع بارندگی. یا باید پیاده طی مسیر کرد یا با وانت یا پاترول تا روستا رفت. خلاصه ساعت 8:25 به گودول رسیدیم و پس از صحبت با همنوردان جهت معرفی عوامل اجرایی برنامه در ساعت 8:30 صعود آغاز شد. این روستا آنتن دهی موبایل موجود است و کمی بالاتر از پرچین های خانه های روستا آب لوله کشی از چشمه های بالا دست فراهم می باشد. تا پای دره مسیر کفی است و سپس باید شیب دره را تا رسیدن به منطقه زین اسبی که سمت راست آن به قله تیلار ( بلند ترین قله منطقه ) و سمت چپ آن به قله کلاهو می رود ، بالا بکشیم.

در اواسط مسیر شیب دره باران هر از گاهی رگباری شروع و قطع می شد. در ساعت 10:10 به منطقه زین اسبی رسیدیم. مه همچنان جولان می داد و گاهی با کنار رفتن مه روستا های پایین دست مسیر مشخص می شد و منظره هایی بی بدیل را در مقابل چشمان ما به نمایش می گذاشت. پس از کمی استراحت و گرفتن عکس در ساعت 10:25 به سمت قله راهی شدم. مسیر شیب ملایمی می گیرد و به سمت قله کمی افزایش می یابد.

سر انجام در ساعت 11:30 به قله کلاهو با ارتفاع تقریبی 2351 متر رسیدیم. به علت سرد بودن و وزش باد پس از یک ربع استراحت و گرفتن عکس در ساعت 11:45 به سمت پایین حرکت کردیم. در منطقه زین اسبی برای ناهار توقف کردیم و تا شروع به خوردن کردیم بارش رگباری شروع شد و به ناچار سریع ناهار خورده و به سمت گودول حرکت کردیم. ساعت 14:10 به گودول مه گرفته رسیدیم. اقای پور فتحی زحمت کشیده و دوباره ما را تا ییلاق مریان اوردند دوباره وانت پسر عمویشان را سوار شده و به مینی بوس که در منطقه کیشون بون منتظر ما بود در ساعت 15:35 رسیدیم.

در انتها تشکر فراوان از اقای رسول پور فتحی و پسر عمویشان که اگر کمک آنها ( از جهت وسیله نقلیه ) نبود ممکن بود صعود ما به سرانجام نرسد. سپاس از هر دو آنها.

و نیز تشکر از همنوردانی که با صبر و نظم خود صعودی خاطره انگیز را رقم زدند.