امیرکوه (6 دی 98)

برنامه امیرکوه رضوانشهر در مسیر ییلاقزیبای بِرِن یا بَرین در تاریخ 6 دی 98 به سرپرستی آقای وحید روزرخ، با دودستگاه مینی بوس (35 شرکت کننده)، توسط گروه کوهنوردی دامون بندرانزلی اجرا شد.

عوامل برنامه عبارتند از:

سرپرست: وحید روزرخ

راهنما: امیر داداشی

جلودار:  الهام پوررسا

عقبدار: سیامک اشکانزاده

کوهیاران: سهند راسخکار، رضا نوذری، صادق موسوی ،الناز غلامی، مریم پورنعمت و فائزه دلشاد پور

گزارش نویس: ساعده فلاحت دوست

ییلاق بِرِن از توابع بخش پره سر شهرستان رضوانشهر گیلان و یكی از ییلاقات بسیار با صفای تالش دولاب است كه در نزدیكی امیركوه و بر فراز كوه های سرسبز تالش، آن جا كه پوشش جنگلی كم می شود قرار گرفته است. این منطقه ییلاقی در حوالی روستای دِروُن قرار دارد كه در آن جا هم جاده و هم رودخانه به دو شاخه تقسیم می شود كه شاخه اصلی جاده در كنار شفارود به سوی دهستان ییلاقی ارده و روستاهای مسیر می رود و دیگری به سوی ییلاقات دهستان خوشابر مانند سیاه بیل در كنار رودخانه در دل جنگل پیش می رود. جاده ها اغلب خلوت بوده وگاهی وانت نیسانی كه خانواده های جنگل نشین را سوار كرده اند و یا كامیون هایی كه تنه های قطع شده درختان جنگلی را از عمق جنگل به سوی كارخانه كاغذ سازی چوكا می برند در جاده آمد و شد دارند.

گروه راس 4:30 صبح جمعه از بی بی حوریه بندرانزلی حرکت کرده و پس از سوار شدن همنوردان در طول مسیر، ساعت 5:30 از شهر خارج شد. ساعت 6:32 به رضوانشهر رسیدیم و پس از توقفی کوتاه جهت خرید مواد غذایی و نان چند تن دیگر از همنوردان هم به جمع اضافه شدند و سپس، ساعت 6:45 به مسیر خود ادامه دادیم. حدود ساعت 6:55 به سه راه پونل رسیده و مسیر مستقیم را ادامه دادیم و در نهایت به تابلوی روشنده رسیدیم. دوطرف مسیر را درختان بلند فراگرفته و رودخانه ی پرخروشی در کنار آن جریان داشت.

سپس به سه راهی روشنده و برن رسیدیم که مسیر برن را برای ادامه انتخاب کردیم. ساعت 7:30 به ابتدای مسیر صعود رسیدیم و از مینی بوس ها پیاده شدیم. پس از صحبتهای سرپرست و معرفی عوامل گروه، حرکت به سمت بالا آغاز شد.

جاده کاملا خاکی بوده و شیب ملایمی داشت و برگهای باقیمانده از پاییز روی زمین بچشم میخورد. هرازگاهی باد شدیدی می وزید و برگهارا در هوا برقص درمی آورد. ارتفاع برگهای جمع شده در کنار جاده گاهی تا بالای سینه میرسید. هوا نسبتا سرد و آسمان نیمه ابری بود و باد ملایمی می وزید که گاهی بسیار شدت میگرفت. ساعت 8:15 بمدت 20 دقیقه برای صرف صبحانه توقف کردیم و ساعت 8:35 به مسیر خود ادامه دادیم. از ساعت 9 صبح گهگاهی ابرها کنار رفته و آفتاب به جاده میتابید که گرمای ملایمی داشت و سپس خورشید دوباره پشت ابرها پنهان میشد.

در برخی از قسمتهای مسیر مخروط های کوچک و بزرگ کاج روی زمین دیده میشدند. همچنین گاهی خانه های روستایی اغلب با شیروانی های قرمز از دور نمایان بود. نهایتا ساعت 11:30 پس از 4 ساعت کوهپیمایی، به دلیل ذیق وقت از ادامه ی مسیر منصرف شده و در محلی بنام رزدارستان توقف کردیم که منطقه ای بود جنگلی پر از درختان بلند و تنومند و زمینی پوشیده از برگهای پاییزی رنگارنگ و همچنین در بعضی قسمتها باتلاقی و لجنزار. پس از صرف ناهار و عصرانه و اهدای پیکسل افتخاری گروه به تعدادی از اعضای فعال توسط سرپرست و سپس گرفتن عکس دسته جمعی، گروه ساعت 14:58 حرکت خود را بسمت پایین آغاز کرد. در مسیر بازگشت هوا کاملاً ابری و سردتر شده بود و اثری از آفتاب گاه و بیگاه صبح نبود. پس از چند توقف کوتاه در مسیر، نهایتا ساعت 17:28 به ابتدای مسیر، جاییکه مینی بوس ها منتظرمان بودند رسیدیم. درنهایت ساعت 18:05 به سمت انزلی حرکت کرده و ساعت 19:00 وارد شهر شدیم.