تجر (13 دی 98)

برنامه این هفته گروه کوهنوردی دامون انزلی، مورخ 98/10/13، صعود به قله 2000 متری تجر واقع در شهرستان رودبار بود که به تعداد 21 نفر با موفقیت اجرا گردید.

سرپرست: صادق موسوی

راهنما: رامین شیرجهانی

جلودار: مهدیه شهسواری؛

عقبدار: سیامک اشکانزاده؛

کوهیاران: فرانک منصف ، ساعده فلاحت دوست، امیر داداشی و عرفان خوشدل

شهرستان رودبار در مختصات جغرافیایی 36 درجه و 32 دقیقه تا 37 درجه و 7 دقیقه از خط استوا و 49 درجه و 11 دقیقه تا 50 درجه و 5 دقیقه طول شرقی از نصف النهار مبداء واقع شده است. این شهرستان از شمال به رشت، از جنوب به قزوین و از غرب به شفت محدود میشود (منبع: ویکی پدیا).

قله تجر در 7 کیلومتری مرکز این شهرستان و بعد از روستای زیارتی و سیاحتی فیلده واقع شده است.

گروه راس ساعت 4:00 صبح از بندرانزلی شروع به حرکت کرده و پس از سوار شدن ساعت 4:54 از بندرانزلی به سمت رودبار حرکت کرد. ساعت 6:20 توقف کوتاهی جهت خرید و صرف چای داشتیم و ساعت 6:34 به مسیر خود ادامه دادیم و ساعت 7:00 وارد شهرستان رودبار شدیم. مسیر منتهی به روستای فیلده جاده ای خاکی و باریک با شیب و پیچ های تند بود که تا حدود 7 کیلومتر ادامه داشت. مینی بوس حدود 1 کیلومتر از این مسیر را بسختی طی کرد و نهایتا بعد از دوبار پیاده و سوار شدن بدلیل خاموش شدن موتور، ساعت 7:40مجبور به خالی کردن مینی بوس شدیم و بعد از حدود 2 کیلومتر پیاده روی و هموارتر شدن مسیر، ساعت 7:57 دوباره سوار مینی بوس شده و ساعت 8:10 به روستا رسیدیم و پس از صحبتهای سرپرست و معرفی عوامل گروه، ساعت 8:14 به سمت قله حرکت کردیم.

هوا نسبتا سرد و آسمان ابری بود. مسیر جاده ای بوده و از یه طرف توسط کوه و از طرف دیگه توسط درختان احاطه میشد. ساعت 8:55 به چشمه ای که در کنار آن آبشخوری ساخته شده بود رسیدیم و پس از توقفی کوتاه از مسیر شیبداری در سمت چپ آبشخور به مسیر خود ادامه دادیم و پس از رد کردن چند شیب وارد یک مسیر جنگلی پاکوب دار شدیم.

روی زمین هنوز برگهای پاییزی بچشم میخورد و گاها بوته های کوچک گل بنفشه کوهی دیده میشد. بعد از استراحت کوتاهی در ساعت 10:10، ساعت 10:30 به بقایای یک کلبه سنگی رسیدیم که درآنجا تعدادی از همنوردان که قادر به ادامه مسیر نبودند با همراهی یکی از کوهیاران و تعدادی از قدیمی تر های گروه (جمعا 5 نفر) از ما جدا شدند و بقیه اعضا (16 نفر) در ساعت 10:45 مسیر خود را به سمت قله ادامه دادند.

هرچه به قله نزدیکتر میشدیم هوا مه آلودتر و سردتر شده و کم کم از تعداد درختان کاسته میشد و فقط چمن و بوته های کوچک و سنگ ریزه های ریز و درشت به چشم میخورد و حدود یک و نیم ساعت آخر مسیر شیب نسبتا زیادی داشت و برخی از بخشها، خصوصا در نزدیکی های قله کاملا صخره ای بود. نهایتا ساعت 12:10 به قله رسیدیم که دارای یک پناهگاه کوچک ساخته شده از سنگ و چوب و حلب بود که درصورت نامساعد بودن شرایط جوی می تواند مورداستفاده قرار گیرد. پس از توقفی کوتاه و گرفتن عکسهای دسته جمعی، ساعت 12:39 به سمت کلبه برگشتیم. در مسیر بازگشت باد سردی میوزید و مه غلیظی همه جا را دربرگرفته بود و فقط تا چندقدمی قابل دیدن بود و کم کم برف سبکی شروع به باریدن کرد که بعد از چند دقیقه قطع شد. ساعت 14:06 به کلبه برگشتیم و پس از صرف ناهار و استراحتی کوتاه در ساعت 14:34 به سمت پایین حرکت کردیم.

هرچه به غروب خورشید نزدیکتر میشدیم طبیعتا سرما بیشتر میشد و مه همچنان ادامه داشت. ساعت 16:05 به روستا برگشتیم و سوار مینی بوس شدیم.

هنوز 5 دقیقه از شروع حرکت نگذشته بود که به دلیل نقص فنی مینی بوس مجبور به توقف شدیم. راننده در نهایت در ساعت 5:40 موفق به تعمیر مینی بوس شد و به حرکت خود ادامه دادیم و پس توقف در مسیر برای صرف چای در یک قهوه خانه، ساعت 7:45 وارد انزلی شدیم.