تیرو ( 16 خرداد 99)

جلودار : مهدیه شهسواری

عقبدار : سعید احدی

کوهیارن: مریم تمدن-عرفان خوشدل

اسامی نفرات شرکت کننده در برنامه:سمیرا عالی-لیلا نمکدار-ساعده فلاحت دوست-مریم سلمانی-مریم تمدن-سپیده کربلایی-مهدیه شهسواری-فرانک منصف-الناز غلامی-نازنین ایلبیگی-رامین شیرجهانی-علی ساجدی-سیامک اشکانزاده-میلاد تشکری-دانیال واه-پیمان رودپیما-ارسلان باقری-آرمان حسینی-سعید احدی-امیرحسین حاتمی-امیرمحمد جاهدی-علی شاهبیگی-عرفان خوشدل

بگذار تا رها شوم

آنجا دشت بود،گل بود و تا جایی که چشم کار می کرد زندگی بود.

آن زمان که با طعم خنکای مه آلوت مرا در آغوش کشیدی،مگر میتوان عاشق نشد و کودکانه وار بر روی چمنزارانت ندوید.

بگذار تا رها شوم در این همه زیبایی

سبکبار طعم پرواز را تجربه کنم

و سر مست از این همه خوشی

بگذار تا رها شوم در بهشتی بنام تیرو

خلاصه زمانبندی اجرای برنامه:

خروج از انزلی: ۴.۴۵ / شروع پیمایش: ۷.۱۵ / قله: ۱۲.۱۵ / پایان برنامه: ۱۶.۴۰ / بازگشت به انزلی: ۱۹.۳۰

مختصری درباره کوه تیرو:

قله تیرو با ارتفاع تقریبی ۲۹۱۶ متر از سطح دریا در محدوده جغرافیایی شهرستان رضوانشهر و دارای بلندترین ارتفاع از سطح دریا در میان قلل منطقه می باشد.

در دامنه های این کوه مراتع و چمنزار های بسیار انبوهی رشد می کند که این امر سبب گشته هر ساله تعداد زیادی از دامداران به این منطقه کوچ می کنند.

در دامنه های کوه تیرو چندین آبادی بزرگ و کوچک قرار دارد که بیشتر آنها طوایف پره سری بوده که عموما دامداران یا کوچ نشینان هستند که یکی از بزرگترین این آبادی ها در ییلاق زندانه واقع شده است.

طبق تقویم برنامه این هفته گروه دامون صعود به قله تیرو در نظر گرفته شده بود.لذا به همین منظور بامداد روز جمعه از ساعت ۴.۱۵ دقیقه سوار کردن نفرات با یک دستگاه مینی بوس آغاز شد و در ساعت ۴.۴۵ از انزلی خارج شدیم.

همچنین در این برنامه تعداد ۴نفر از همنوردان نیز با وسیله شخصی همراه ما بودند.

ساعت ۵.۱۵ به رضوانشهر رسیدیم و از آنجا مسیر جاده پونل به خلخال را در پیش گرفتیم.با هماهنگی که از قبل سرپرست با نفرات انجام داده بود دیگر برای خرید وسایل توقفی نداشتیم و مستقیم به سمت زندانه حرکت کرویم.

ساعت ۶.۵۵ به زندانه رسیدیم و بعد از آماده شدن و سخنرانی سرپرست در ساعت ۷.۱۵ حرکت خود را آغاز نمودیم.

هوا کاملا آفتابی بود و نشان از یک روز گرم میداد و در ابتدای برنامه مسیر از شیب ملایمی برخوردار بود.

پس حدود ۴۰ دقیقه یعنی در ساعت ۹.۵۰ به کنار چشمه معروف در مسیر رسیدیم و در آنجا برای خوردن صبحانه توقف کردیم.همزمان با ما گله ای از گوسفندان نیز برای خوردن آب به کنار چشمه آمده بودند که این امر بر زیبایی منطقه افزوده بود.

پس از حدود ۲۰ دقیقه حرکت خود را از نو آغاز نمودیم.در ادامه مسیرمان شاهد کلبه های بومیان و دام هایشان نیز بودیم که نشانگر اهمیت مراتع گسترده کوهستان تیرو در این منطقه بود.همچنین وجود گلهای شقایق وحشی در جای جای مسیر خودنمایی می کرد.

در ادامه مسیر به شیب تندی در پیشرویمان قرار داشت.قبل از شیب کمی استراحت کردیم و در ساعت ۹.۳۰ این شیب تند را سپری کردیم.

بعد از عبور از شیب مسیر کمی هموار تر شد و در ادامه به سمت یال اصلی منتهی به تیرو حرکت کردیم.در این قسمت از مسیر باد تندی شروع به وزیدن گرفته بود که هرچه به سمت یال حرکت میکردیم خود کوه به شکل مانعی از شدت باد می کاست.

قبل از شروع حرکت به سمت یال کمی در کنار گل های بابونه ای که در آنجا روییده بود برای استراحت و عکاسی توقف کردیم و بعد از آن ادامه مسیر را با گام آهسته و پیوسته و با توقف های کوتاه سپری کردیم که این روند تاثیر به سزایی در بالا رفتن سرعت صعودمان داشت.

کمی قبل از قله بر شیب مسیر افزوده میشد اما گروه با نظمی منسجم به سمت قله در حرکت بود.سرانجام در ساعت ۱۲.۱۵ به قله زیبای تیرو رسیدیم.از نکات حائز اهمیت این برنامه حضور ۶نفر از همنوردانی بود که نخستین تجربه صعود به قله را داشتند که دیدن این عزم و اراده بسیار لذت بخش بود.
بر روی قله تیرو سنگچینی تعبیه شده که مکانی مناسب برای استراحت است.

پس از کمی استراحت به رسم قدر دانی از حضور نفرات فعال گروه،به ۴تن از اعضای نشان گروه(پیکسل) اهدا شد.
بر فراز قله تیرو کوه های شاه هجاب(عجم داغ)،آق داغ،دیه گاه و خط الراس منتهی تا شاه معلم کاملا مشخص بود.همچنین نمایان گشتن کوه سرفراز سبلان در دور دست جلوه ای متفاوت به منظره قله بخشیده بود و دیدن سبلان از این فاصله بسیار مورد توجه همنوردان قرار گرفته بود.
با نظر سرپرست ناهار را بر روی قله خوردیم و بعد از کمی استراحت در ساعت ۱۳.۱۰ مسیر بازگشت را در پیش گرفتیم.

مسیر برگشت از قله شیب نسبتا ملایمی دارد و یکی چالشهای همنوردان در روی قله تیرو علی الخصوص در روز های ابری چالش مه گرفتگی و گم شدن مسیر همچنین گم شدن همنوردان میباشد. بعد از ۲ ساعت کوهپیمایی در مسیر بازگشت گروه با توده مه کوچکی مواجه شد وعلی رغم اینکه هوا بسیار خنک و مطلوب شد ولی برای جلوگیری از خطر احتمالی گروه توقف کوتاهی داشت و سرپرست تاکید کرد که بخاطر مه فاصله نفرات به یکدیگر در طول مسیر نزدیک تر باشد تا خطر گم شدن به صفر برسد.
در پایان در ساعت ۱۶:۴۰ به مینی بوس رسیدیم و گروه بعد از کمی استراحت و خوردن هندوانه سوار مینی بوس شدند... و در ساعت ۱۹:۳۰ به انزلی برگشتیم.