مسیریابی آق داغ (30 خرداد 99)

گزارش شناسایی و صعود به قله آق داغ ۹۹.۳.۳۰

اسامی نفرات شرکت کننده : سعید علیپور-مریم تمدن-عرفان خوشدل

به علت قرارداشتن برنامه ی آق داغ در چارت گروه و اینکه قبلا صعودی به این کوه نداشتیم، تصمیم گرفتیم پیش از برنامه ی اصلی به منظور شناسایی به قله آق داغ صعود کنیم.

لازم به ذکر است که برای آشنایی به مسیر و گرفتن اطلاعات در سایت های مختلف گروه های کوهنوردی جستجو کردیم ولی گزارشی که نشان دهنده ی وضعیت صعود باشد و اطلاعات درستی از مسیر بدهد پیدا نکردیم و فقط چند گزارش محدود برای صعودهای سراسری ای که به این قله انجام شده بود دیدیم که بنظر برنامه ی خیلی سبکی می آمد  و ما فقط با یک ترک جی پی اس که از یکی از همنوردان گرفته بودیم تصمیم گرفتیم راهی مسیر شویم.

بدین منظور بامداد روز جمعه ۳۰ خرداد ماه در ساعت ۳.۲۰ دقیقه با یک دستگاه سواری از انزلی خارج شدیم و مسیر خلخال را در پیش گرفتیم.

مسیر مد نظر ما صعود از روستای سوسهاب بود.این روستا حدودا ۵۰ دقیقه با خلخال فاصله دارد که بجز قسمت انتهایی مسیر(حدود ۱۰ کیلومتر) تمامی جاده آسفالت می باشد.

کوه آق داغ با ارتفاع تقریبی ۳۲۵۰ متر(استناد به تابلوی قله) پس از مجموعه قلل منطقه سبلان(سبلان-هرم-کسری) به عنوان دومین کوهستان مرتفع استان اردبیل نیز شناخته می شود.این کوه در محدوده کوه های خلخال می باشد.وجود یک یال طولانی که از شمال غربی آغاز شده و تا جنوب شرقی ادامه دارد جلوه و نمای باشکوهی به این کوه بخشیده است.

در ساعت ۵.۱۵ دقیقه به خلخال رسیدیم و در آنجا برای خوردن صبحانه توقف کردیم.

پس خوردن صبحانه از خلخال به سمت هشت جین حرکت کردیم.خوشبختانه مسیر منتهی به سوسهاب کاملا مسیر مشخص و دارای تابلو می باشد و حتی تابلوی به سمت آق داغ نیز در مسیر وجود داشت. در قسمت انتهایی دیگر جاده خاکی بود اما از مسیر مناسب و همواری برخوردار بود.

در مسیر،کوه با ابهت آق داغ بطور کامل در روبه رویمان نمایان بود.

در ساعت ۷.۱۰ به روستای سرسبز سوسهاب رسیدیم.پس از پیدا کرد مکانی مناسب برای پارک خودرو و آماده شدن،در ساعت ۷.۳۰ حرکت خود را آغاز نمودیم.از ویژگی های جالب این روستا وجود تعداد زیاد درختان گردو و گیلاس در این منطقه بود.

در ابتدا،مسیر از شیب ملایمی برخوردار بود.پس از کمی ارتفاع گرفتن و خروج از روستا به مناطق دشتی و باز رسیدیم.باید یک شیب را بالا میکشیدیم تا به ابتدای یال منتهی به آق داغ می رسیدیم.که یک یال و طولانی بود.

پس از گذر از شیب به ابتدای یال رسیدیم.در اینجا دیگر قله مشخص نبود و ما می بایست مسیر یال را ادامه میدادیم.

در جای جای مسیر تا خود قله شاهد وفور گیاه گون به همراه گل های زیبای آن بودیم.حتی در بعضی از مناطق حجم گون ها به حدی بود که باید مسیرمان را از میان آنها پیدا میکردیم.

از ویژگی بارز این مسیر می توان به پیمودن شیب و رسیدن به منطقه ای هموار و مجددا رسیدن به شیب بعدی نام برد.

پس از طی کردن چند شیب قلل ۳گانه آق داغ در جلوی ما نمایان گشت.همچنین چند یخچال و برف انباشه شده در اینجا و مسیر منتهی به قله نیز به چشم میخورد.در اینجا توقفی کوتاه برای استراحت و خوردن تنقلات داشتیم و پس از آن شیب منتهی به قله اول را درپیش گرفتیم.

از نکات جالب قسمت انتهایی مسیر صعود و فرودهای آن بود.بصورتی که پس رسیدن به قله اول مجددا باید فرود کرد و بعد از آن دوباره به صعود ادامه داد که تمامی این فراز و فرود ها در ارتفاع بالاتر از ۳۰۰۰ متر صورت می گرفت.که به شرح زیر می باشد.

قله اول با ارتفاع تقریبی ۳۰۳۰ متر و فرود تا ارتفاع ۳۰۰۰ متر. صعود از ارتفاع ۳۰۰۰ متر تا قله دوم به ارتفاع ۳۱۹۰ متر و سپس فرود تا ارتفاع ۳۱۴۰ متر. مجددا صعود از ارتفاع ۳۱۴۰ متری تا قله اصلی به ارتفاع ۳۲۵۰ متر(ارتفاع ها بصورت تقریبی و بر اساس جی پی اس مسیر می باشد).

سرانجام در ساعت ۱۳.۱۰ به قله آق داغ رسیدیم.

کمی زودتر از ما همنوردانی از شهر خلخال از مسیر بفراجرد به قله رسیده بودند و با وجود دیدار اولمان جوی دوستانه و صمیمی میانمان حاکم بود. به گفته ی آنها مسیر سوسهاب مسیر زمستانه ی صعود به آق داغ است و در این فصل مسیر بفراجرد، مسیر مناسبتری برای صعود می باشد.

حدود ده دقیقه بر روی قله توقف کردیم و پس از گرفتن عکس یادگاری در کنار تابلوی قله،مسیر برگشت را در پیش گرفتیم.

برای صرف ناهار بر روی قله دوم توقف کردیم.

به دلیل دوری راه تا انزلی،زمان زیادی را به ناهار اختصاص ندادیم و ادامه مسیر را در پیش گرفتیم.

با کم کردن ارتفاع و گذر از ساعات ظهر گرمای هوا بیشتر مشهود شده بود.

یکی از لازمه صعود در تابستان داشتن آب به مقدار کافی می باشد زیرا مسیر برگشت همواره از گرمای بیشتری برخوردار است.

خوشبختانه ما آب به میزان کافی همراه خودمان داشتیم و در این مورد به مشکلی بر نخوردیم.

در انتها در ساعت ۱۷.۳۰ به روستای سوسهاب باز گشتیم و پس از جمع اوری وسایل در ساعت ۱۷.۴۵ مسیر برگشت را درپیش گرفتیم .

با توجه به مسیر سوسهاب که ما برای صعود آق داغ گروه در نظر داشتیم و بررسی که به عمل آوردیم  امکان اجرای موفق صعود آق داغ با تعداد بالا و نفراتی با آمادگی پایینتر امکان پذیر نبود و بنا شد برنامه ی شاه معلم را جایگزین آق داغ کرده تا نفرات بیشتری بتوانند شرکت کنند و همنوردان بیشتری را برای صعودهای آتی آماده کنیم در حالیکه اگر برنامه ی آق داغ را قرار بود اجرا کنیم فقط نفرات محدود و با آمادگیه بالا توانایی شرکت در برنامه را داشتند.