گازکول (4 مهر99)

گزارش برنامه گازکول (گاسکول)

سرپرست: الهام پوررسا
راهنما: آقای اسفندیار یوسفی نیا
جلودار: مریم پورنعمت
عقبدار: سیامک اشکان زاده
کوهیاران: صادق موسوی، وحید روزرخ، یلدا رمضانی و ساعده فلاحت دوست

تعداد نفرات شرکت کننده: 38

منطقه گازکول واقع در روستای شمام از توابع بخش مرکزی شهرستان رودبار در استان گیلان می باشد.
گروه راس ساعت 5:15 صبح جمعه از منطقه چهارطبقه بندرانزلی حرکت خود را آغاز نمود و پس از سوار شدن همنوردان در طول مسیر، ساعت 6:15 از شهرخارج شد و به سمت رستم آباد رودبار حرکت کرد و پس از توقفی کوتاه در مسیر جهت خرید در ساعت 7:40، در نهایت ساعت 8:25 به منطقه مورد نظر در رستم آباد رسید. پس از صحبتهای سرپرست و راهنمای برنامه و معرفی عوامل گروه، ساعت 8:35 حرکت به سمت بالا آغاز شد. ابتدای مسیر یک جاده آسفالته بود که از یک طرف با کوه و از طرف دیگر با گاردریل احاطه شده بود و نمای زیبایی از شهر رستم آباد قابل مشاهده بود. پس از یک پیاده روی جاده ای کوتاه، از سمت چپ وارد یک جاده خاکی با شیب نسبتا قابل ملاحظه ای شدیم. این جاده از کنار چند دکل برق فشار قوی عبور می کرد. در دوطرف جاده تا چشم کار می کرد دشت و بوته های گیاهان بومی دیده می شد و گاهی درختان کوچک انار ترش به چشم می خوردند. در مسیر از کنار چند خانه روستایی مسکونی و تعدادی خانه ویرانه عبور کردیم که به گفته راهنمای برنامه، بقایای زلزله سال 1369 رودبار بودند. در حیاط خانه ها تعداد زیادی بوقلمون و درختان انار دیده می شد.

درحدود ساعت 9:40 به چشمه اول رسیدیم و زیر یک درخت بزرگ گردو جهت صرف صبحانه توقف کردیم. در آن اطراف درختان گردو و انجیر و انار زیادی دیده می شد. پس از صرف صبحانه، در ساعت 10:05 به حرکت خود ادامه دادیم. آسمان نیمه ابری و هوا نسبتا گرم بود و گهگاهی باد ملایمی می وزید. حدود ساعت 11:00 در کنار درختی بسیار بزرگ که در گوشه دشت قرار داشت و یک گله گوسفند در سایه آن خوابیده بودند عکس دسته جمعی گرفتیم. راهنمای برنامه اشاره کرد که به کل این منطقه شِمام گفته می شود.

در ادامه مسیر، ساعت 11:35 به چشمه دوم رسیدیم که در یک منطقه جنگلی با درختان تنومد به نام گازکول قرار داشت و در اطراف آن یک گله بزرگ گوسفند و بز دیده می شد. در نهایت پس از 10 دقیقه به منطقه موردنظر رسیده و زیر سایه درختان توقف کردیم.
پس از صرف نهار و استراحت، گروه در ساعت 15:30 به سمت پایین حرکت کرد. در مسیر بازگشت باد نسبتا شدیدی وزیدن گرفت و گهگاهی قطرات ریز باران روی پوست حس می شد و ابرها بسرعت در آسمان حرکت میکردند که سایه روشن زیبایی روی کوهها ایجاد کرده بود.
پس از استراحت کوتاهی در سایه درختان گردوی محل صبحانه، گروه در ساعت 17:15 به پایین کوه و محل توقف مینی بوس ها رسیده و ساعت 17:30 به سمت انزلی حرکت کرد و راس ساعت 20:00 وارد انزلی شد.