گزارش برنامه آموزشی برف و یخ

کوهیار : رضا ایلبیگی
تعداد نفرات : ۱۵ نفر
اسامی نفرات شرکت کننده در برنامه:
منیره کهن- افسانه سحری- مریم سلمانی- مریم تمدن- سمیرا صیاد- هانیه شهسواری- محدثه ایلبیگی- صبا رحیمیان- کیارش عابدینی- رضا ایلبیگی- امید شمسی پور- سهند راسخکار- مهرشاد بروجردی- ایلیا محسن پور- عرفان خوشدل

خلاصه زمانبندی اجرایی برنامه:
خروج از انزلی : .۴:۳۰/ ماسوله : ۷:۳۰ / شروع پیمایش : ۷:۴۵ / پایین برنامه : ۱۴:۳۰ / ماسوله : ۱۵:۳۵

برنامه این هفته گروه کوهنوردی دامون، برنامه آموزشی برف و یخ بود لذا به همین منظور بامداد روز جمعه هشتم بهمن ماه در ساعت ۴ صبح شروع به سوار کردن همنوردان نمودیم و در ساعت ۴:۳۰ انزلی را به مقصد ماسوله ترک کردیم.
در ساعت ۷:۳۰ به ماسوله رسیدیم و پس از مهیا شدن نفرات برای حرکت در ساعت ۷:۴۵ پیمایش خود را آغاز نمودیم.
با هماهنگی هایی که از قبل با مربی برنامه خانوم کهن صورت گرفته بود، ارتفاعات ماسوله را برای آموزش انتخاب کرده بودیم.
مکان مد نظر ما یک برفچال طبیعی مابین گدوک و کله قندی بود. برای رسیدن به این مکان میبایست به سمت مسیر لاسه‌سر-گدوک حرکت کرد و پس از رسیدن به چشمه ابتدای مسیر که به چشمه "مِی لرزان" معروف هست به سمت چپ تغییر مسیر داد و وارد ارتفاعات آن منطقه شد.
به همین منظور به سمت مسیر لاسه‌سر-گدوک حرکت کردیم. از همان ابتدای پیمایش مسیرمان داری کمی برف بود که نشان می داد حجم بالاتری از برف را در ارتفاعات بالاتر شاهد خواهیم بود.
پس از چند دقیقه پیمایش در مکانی معروف به «آغوز دار» که دارای چند درخت گردوی بزرگ می باشد برای صرف صبحانه توقف کردیم. در آنجا سرپرست و مربی در مورد برنامه توضیحات لازم را ارائه نمودند.
در ساعت ۸:۱۰ مجددا حرکت خود را شروع کردیم. هوا کمی مه آلود بود و هرچه بالاتر می رفتیم حجم برف بیشتر میشد.
در ساعت ۹:۳۰ به کنار کلبه های چشمه مِی لرزان رسیدیم. از این نقطه تا برفچال حدود یک ساعت و نیم فاصله هست.
اما به دلیل حجم بالای برف و مناسب بودن همین منطقه برای آموزش، با مشورت با مربی تصمیم بر این گرفتیم که آموزش در همین مکان انجام شود.
در این برنامه قرار بود گام برداری(صعود و فرود)-فرود با طناب و طریقه توقف در هنگام سر خوردن آموزش داده شود. پس از آماده شدن نفرات گام برداری به روش های آلمانی(پنجه پا) - فرانسوی(تیغه پا) و ترکیبی که بنام ساعت ۳ و ساعت ۹ معروف هست، توسط مربی آموزش داده و توسط نفرات اجرا شد. پس از گام برداری فرود با استفاده از طناب انجام شد و در انتها طریقه ترمز کردن و توقف هنگام سر خوردن در چهار حالت مختلف آموزش و به اجرا درآمد.
پس از انجام مراحل آموزشی حدود یک ساعت به صرف ناهار اختصاص داده شد که در همین بین مربی با استفاده از کوله پشتی نفرات طریقه ساختن غار برفی را نیز به ما آموزش داد.
سرانجام در ساعت ۱۴:۲۰ مسیر برگشت را در پیش گرفتیم و در ساعت ۱۵:۳۰ به ماسوله بازگشتیم.
در پایان این گزارش از زحمات مربی خوب برنامه خانوم منیره شجری کهن بسیار سپاسگزاریم.