شاه معلم ( ۲۰اسفند ۱۴۰۰)

جلودار: عرفان خوشدل
عقب دار: امیر جاهدی
تعداد: ۱۳تن
صعود تا ارتفاع ۲۶۰۰ متر انجام شد. ارتفاع قله اول ۳۰۵۸متر می باشد.

کوهستان این نام مقدس ... این طبیعت زیبای بی انتها ... این پهنه وسیع رهایی ... گام هایم بر زمین با سخاوت کوه است  و چشمانم بر بی کرانه دشت ، در افق های دور دست ... در پی یافتن چه چیزی هستم ، خودم هم نمی دانم اما این کوه ، این وجود تقدیس یافته مرا فرا می خواند ، به دور از هیاهوی زمانه ، به دور از ظلم حاکم ؛ و من با تنی خسته اما امیدوار به سویش می شتابم.

برنامه روز جمعه بیستم اسفند ۱۴۰۰گروه دامون طبق روال چند سال اخیر ، صعود به قله شاه معلم یا ماسوله داغ در شمال غربی ماسوله بود.

ساعت ۴:۳۰ از انزلی به سمت ماسوله حرکت کردیم. هوای بارانی بود و طبق پیش بینی های هواشناسی در مسیر صعودمان باد زیادی در انتظارمان بود.

WhatsApp Image 2022 04 06 at 00.05.55

WhatsApp Image 2022 04 06 at 00.07.26

در ساعت ۶:۳۵ ، پس از صحبت های سرپرست از مسیر امامزاده ماسوله شروع به حرکت کردیم. هوا مه غلیظی داشت و هر چه جلوتر می رفتیم نم باران و بعد آن بارش نسبتا تند برف آغاز شد.

WhatsApp Image 2022 04 06 at 00.07.41

WhatsApp Image 2022 04 06 at 00.08.05

گروه ما با گام هایی شمرده و پیوسته به حرکت ادامه می داد که در ساعت ۸:۳۰ به جاده خارند رسیدیم. لباس ها را اضافه کرده و ۸:۴۰ به راه افتادیم.

WhatsApp Image 2022 04 06 at 00.08.19

WhatsApp Image 2022 04 06 at 00.08.57

برف سپید و زیبای واپسین روز های زمستان بر صورت ما ، همراه آن باد نسبتا شدید و صدای پیچش آن درون شاخه های درختان ، نوایی دل انگیز بود که فقط برای کوهنوردانی که چنین شرایط جوی را دیده اند قابل درک و زیباست!

WhatsApp Image 2022 04 06 at 00.09.03

در ساعت ۱۰:۴۵ به ابتدای یال طولانیه منتهی به قله رسیدیم. باد شدید شده و ما همچنان مصمم در حال پیشروی. روی یال چون مسیر کفی و بدون شیب می شود با گام هایی تند تر حرکت کردیم. سه کوهنورد نیز در مسیر ، جلوتر از ما به سمت قله شاه معلم ( ۳۰۵۸متر ) در حرکت بودند.

WhatsApp Image 2022 04 06 at 00.09.13

برف نشسته از قبل بر روی زمین طوری نبود که از ما برای برفکوبی انرژی بگیرد ولی باد شدید برای هر کوهنورد در حال صعود ، از سرعت پیشروی اش می کاهد. تقریبا به ارتفاع ۲۶۰۰ متری از قله رسیدیم ( در واقع یک شیب قبل پاگرد ) باد همچنان می وزید. یکی از کوهنوردانی که به سمت قله رفته بود در حال برگشت بود و پس از پرسیدن درباره شرایط پاگرد ( شیب قبل از قله که در حالت عادی از آنجا تا قله حدود نیم ساعتی زمان می برد ) و خود قله که به گفته ایشان باد شدید و بوران داشت با تصمیم سرپرست و برای صلاحدید گروه تصمیم گرفتیم که از همان ارتفاع ۲۶۰۰ به سمت پایین برگردیم و ادامه ندهیم ، که تصمیم بسیار درستی در آن شرایط هوایی بود.

WhatsApp Image 2022 04 06 at 00.09.23

پس از گرفتن عکس در ساعت ۱۲:۱۵  به سمت پایین حرکت کردیم. ساعت ۱۴:۴۵ به خارند رسیدیم و با تصمیم سرپرست از مسیر جاده خاکی خارند به سمت ماسوله حرکت کردیم

WhatsApp Image 2022 04 06 at 00.09.32

در ساعت ۱۶:۳۰ به قست آسفالت جاده رسیدیم و مینی بوس هم در همان مکان در انتظار ما بود. ساعت ۱۷:۰۰ از ماسوله رهسپار انزلی شدیم و آخرین صعود قرن گروه با تلاش و همت خوب دوستان اینگونه رقم خورد.