photo 2022 1

برنامه گروه کوهنوردی دامون بندرانزلی به مقصد «اربه دشت» (توتکابن) در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ به سرپرستی فرانک محمدی پور و با شرکت ۵۵ تن برگزار شد.
سایر عوامل گروه عبارت بودند از:
راهنما: اسفندیار یوسفی نیا
جلودار: شهین بایرامی
عقبدار: صادق موسوی
کوهیاران: مریم پورنعمت، مجید طریقی، رضا نوذری، فرزین اصلانی، ایمان جهانی، سروش خدادادی
اربه دشت از توابع روستای «اسطلخ جان» می باشد که خود از توابع بخش رحمت آباد شهرستان رودبار بوده و در ۱۰ کیلومتری رستم آباد و ۲۲ کیلومتری رودبار قرار دارد. اسطلخ جان دارای دو بخش جلگه ای و کوهپایه ای است که ارتفاع بخش کوهپایه ای از سطح دریا ۳۲۰ متر می باشد. این روستا در گذشته به «سلچال» معروف بود اما به مرور زمان، باتوجه به دلیل استخرهای فراوانی که در این منطقه وجود دارد، نام آن به اسطلخ جان تغییر یافت. در کنار هر استخر (سل) یک چشمه وجود دارد که از آن برای آبیاری زمین های کشاورزی استفاده می شود.
گروه راس ساعت ۵:۴۰ از بندرانزلی خارج شده و پس از یک توقف کوتاه در مسیر، ساعت ۷:۴۰ به شهر توتکابن رسید و ساعت ۷:۴۵ وارد یک مسیر فرعی شد که در ابتدای آن تابلوی روستای اسطلخ جان به چشم می خورد.
ساعت ۸:۰۰ همگی از مینی بوس ها پیاده شده و پس از توضیحات سرپرست و راهنمای برنامه، ساعت ۸:۱۵ به سمت بالا حرکت کردیم.
مسیر با یک جاده خاکی باریک از میان زمین های کشاورزی روستا آغاز شد. ساعت ۸:۵۰ جهت صرف صبحانه توقف کردیم و سپس به مسیر ادامه دادیم.

photo 2022 02

photo 2022 03

photo 2022 04

ساعت ۱۰:۰۰ به منطقه ای دشتی و روشن رسیدیم که در آنجا به دو گروه تقسیم شدیم. گروه اول در همان مکان مانده و گروه دوم، متشکل از ۱۷ تن به ارتفاعات بالاتر صعود کردند. مناطق بالادست کاملا جنگلی و پردرخت بوده و دارای شیب بیشتری بود و گروه دوم پس از چند ساعت پیمایش، ساعت ۱۴:۱۵ نزد گروه اول بازگشتند و پس از صرف نهار و استراحت و گرفتن عکس دسته جمعی طبق روال همیشگی گروه، ساعت ۱۷:۰۰ از مسیری دیگر به سمت پایین حرکت کردیم.

photo 2022 05

photo 2022 06

photo 2022 07photo 2022 08

در ادامه مسیر، پس از پشت سر گذاشتن یک شیب نسبتا تند، به یک برکه ی زیبا رسیدیم که صدای غورباقه های داخل برکه فضا را پرکرده بود و گل های ریز سفید و زیبایی روی سطح آب دیده می شد.
پس از کمی توقف، به مسیر خود ادامه داده و ساعت ۱۸:۰۰ به روستا و محل توقف مینی بوس ها رسیده و درنهایت ساعت ۲۱:۰۰ به بندرانزلی بازگشتیم.