تبلیغات

مصاحبه با دوچرخه سواران شهرستان بیجار (کردستان)

مصاحبه با دوچرخه سواران شهرستان بیجار (کردستان)

 

در راستای برنامه های دوچرخه سواری گروه و با هدف ایجاد انگیزه و کسب تجربه برای اجرای برنامه های بلند مدت، مصاحبه ای توسط آقای هاشمی باچند تن از دوچرخه سواران اهل کردستان که در مسیرشان از بندرانزلی می گذشتند، انجام شد. بی شک خواندن آن برای علاقه مندان به ورزش دوچرخه سواری خالی از  لطف نیست.


 

1. ابتدا خودتان را معرفی کنید.

 

نفر اول: مجتبی قیاسوندی هستم، 20 ساله از شهرستان بیجار، دانشجوی مدیریت بازرگانی.

 

نفر دوم: همایون عباسی هستم، 19 ساله از شهرستان بیجار، دانشجوی عمران.

 

نفر سوم: فربد زارع از شهرستان بیجار هستم، دانشجوی عمران در شیراز.

 

نفر چهارم: فرشاد فرخزاد هستم، دانشجوی رشته تربیت بدنی.

 

فرشاد ادامه می دهد: درسم در دانشگاه تمام شد و با دوستانم تصمیم گرفتیم برای یک تور توریستی به شمال بیاییم. مقصد بعدی ما آستارا است، از آستارا به اردبیل میرویم، از آنجا به میانه، سپس زنجان و بعد به شهرمان برمی گردیم.

 

2. اگر ممکن است توضیح دهید سفرتان دقیقا از کجا شروع شده است و تا اینجا چند کیلومتر رکاب زده اید؟

 

ما پارسال به لرستان سفر کردیم و امسال تصمیم گرفتیم به شمال بیاییم. سفر ما از تاریخ 28 مرداد 93 شروع شد. ابتدا به لاهیجان رفتیم، سپس رشت و  بعد رودسر. از مسیر رودسر به چمخاله رفتیم، بعد زیباکنار و بعد به انزلی آمدیم. از اینجا هم همانطوری که گفتم تصمیم داریم به آستارا برویم، بعد اردبیل، میانه و بعد به شهر خودمان برگردیم. تا اینجا هم نزدیک به 750 تا 800 کیلومتر رکاب زده ایم.

 

3. میانگین سرعتتان چقدر است؟

 

با وسایلی که همراه داریم، میانگین سرعت 27 تا 30 کیلومتر و حداکثر سرعتمان 40 تا 45 کیلومتر است.

 

4. چه توصیه هایی به کسانی که تمایل به دوچرخه سواری در مسیرهای طولانی دارند دارید؟

 

قبل از هرکاری حتما باید تمرین داشته باشید. وقتی می خواهید مسیرهایی طولانی نزدیک به 800 کیلومتر را رکاب بزنید، حتما باید 2 تا 2.5 ماه، هر روز 30 تا40 کیلومتر تمرین داشته باشید. هر چقدر تمرین بیشتری داشته باشید طی نمودن این مسیر برایتان آسانتر میشود و از سفرتان لذت بیشتری میبرید. در تمریناتتان فقط به رکاب زدن در مسیرهای کفی اکتفا نکنید و بخشی از تمریناتتان را در مسیرهایی با شیب تند و همراه با وسایل انجام دهید. چون طی کردن مسیر بدون وسیله بسیار آسانتر است. در جاده به مزاحمت ها باید کاملا بی توجه بود و با کسی بحث نکرد. یک نکته مهم دیگر در مسیرهای طولانی، پیمودن تونل است. برای عبور از تونل حتما یا ماشین بگیرید یا اگر اطراف تونل مسیر فرعی وجود داشت از آن عبور کنید. چون گاز درون تونل بسیار خطرناک است، و از طرف دیگر ماشینها در تونل دید مناسبی ندارند.

 

ما مسیرهای طولانی و سنگین را به چند قسمت تقسیم میکردیم. مثلا 180 کیلومتر را به 3 قسمت60 کیلومتری تقسیم میکردیم. از نکات مهم در پیمودن مسیرهای طولانی، مشخص کردن مسیر قبل از حرکت است. حتما از قبل تصمیم بگیرید که قرار است کجا استراحت کنید، ناهار بخورید، شب اتراق کنید و... . در ضمن سعی کنید تا آنجایی که ممکن است در شب رکاب نزنید، چون دید رانندگان در شب زیاد نیست و نور دوچرخه هم ضعیف است. در جاده های پرتردد حتما در یک خط  و پشت سر هم حرکت کنید. یک نکته مهم دیگر در دوچرخه سواری هواگیری است. وقتی باد شدید باشد، نفرات به صورت پله کانی پشت سر همدیگر قرار میگیرند تا هواگیری کنند یعنی باد با شدت به تمام اعضاء گروه برخورد نکند. به عبارت دیگر نفر اول شدت باد را میگیرد و بقیه گروه که پشت سر او هستند از فضایی که او ایجاد کرده است استفاده میکنند و باد با شدت کمتری به آنها برخورد میکند. در ضمن  بعد از طی کردن هر 3 کیلومتر از مسیر، نفر جلویی جایش را با یکی دیگر از اعضاء عوض میکند تا سختی کار تقسیم شود و کسی خسته نشود. در هواگیری فاصله دوچرخه ها از هم تقریبا 2متر است و نفرات به صورت پلکانی به سمت چپ یا راست (بسته به جهت باد) پشت سر هم قرار میگیرند. در مسیرهای سرپایینی فاصله بین دوچرخه ها باید بیشتر از 2 متر باشد تا اگر نفر جلویی ترمز گرفت، دوچرخه ها به هم برخورد نکنند. یک تجربه مهم دیگر هم که در مسیر به دست آوردیم، این بود که حتما از سمت راست جاده دور بزنیم.

 

5. در مسیر با چه دشواری هایی مواجه شدید؟

 

سختی خاصی نبود، ولی چند بار با مشکل کم آبی مواجه شدیم. البته در شمال چون شهرها با فاصله کمی از هم قرار دارند، با چنین مشکلی روبرو نمیشوید.


 

6. در مورد سفرتان بیشتر بگویید. چه تجربیاتی برایتان به ارمغان داشت؟

 

اولین تجربه ای که این مسیرها برایمان داشت صبر بود. چون دوچرخه سواری صبر انسان را زیاد میکند. بعضی وقتها گرما اذیت میکند و به خودت میگویی کی این مسیر تمام میشود؟ ولی بعد به خودت و دوستانت روحیه و انرژی میدهی. این را هم بگویم که دوچرخه سواری در کنار دریا احساس فوق العاده ای دارد و استقامت انسان را بیشتر میکند.

 

7. کمی درباره ابزار ضروری که همراه خود آورده اید بگویید.

 

ما 4 کپسول کوهنوردی برای گرم کردن غذا داریم و کیسه خواب. در ضمن باید ذکرکنم که مهمترین وسیله، وسایل امدادی است مانند بتادین، چسب زخم، پد الکل و... که اگر ناخواسته در مسیر با مشکلی مواجه شدیم و برای کسی اتفاقی افتاد بتوانیم به مصدوم کمک کنیم. مقداری از وسایل هم مربوط به تغذیه است. مواد غذایی مانند میوه. بهتر است صبح ها از مواد غذایی کربوهیدرات دار (مثل سیب زمینی) استفاده کنید چون انرژی شان زود جذب بدن میشود. غذاهای چرب مانند تن ماهی و...  را نیز بهتر است آخر شب مصرف کنید چون دیر جذب بدن میشوند. بعد از تغذیه، تجهیزات اضافی دوچرخه اهمیت زیادی دارد. مثل زنجیر، تیوب اضافه و... . در گروه ما هر کس یک تیوب اضافه برای دوچرخه اش آورده است، ولی تنها یک زنجیر برای کل گروه تهیه کرده ایم. وسایل ضروری دیگر (مثل: تلمبه، وسایل پنچرگیری، سیم ترمز) را هم بهتر است همراه خود داشته باشید. درباره سیم ترمز باید عرض کنم که سیستم ترمز بعضی از دوچرخه ها دیسکی است و بعضی ها نیز از سیستم لقمه ای استفاده میکنند. برای دوچرخه های دیسکی، لنت و برای لقمه ای ها باید لقمه تهیه کنید. روغن دوچرخه نیز همراه خود داشته باشید تا اگر زنجیرهای دوچرخه سفت شد، به زنجیر روغن بزنید تا راحت تر حرکت کند و زنجیر آسیب نبیند. سایر تجهیزات هم مثل: چراغ جلو و عقب دوچرخه، کیف جلو و عقب برای حمل وسایل ضروری را نیز فراموش نکنید. در ضمن تا فراموش نکرده ام بگویم که یکی از مهمترین وسایلی که در این سفر همراهمان داریم، سوت است. وقتی کسی آخر گروه است و حال کسی خراب میشود یا به هر دلیلی میخواهد بایستد و گروه را مطلع کند، سوت میزند تا نفرات جلویی متوجه ایستادنش بشوند و گروه بایستد.

 

چادر هم فراموش نشود. یکی از اشتباهات ما این بود که چادر 8 نفره تهیه کردیم، در مسیر متوجه شدیم که چادر برای خودمان و دوچرخه ها کوچک است. اگر 12 نفره تهیه میکردیم بهتر بود، چون میتوانستیم هم دوچرخه ها را داخل چادر بگذاریم و هم خودمان با خیال راحت درون چادر بخوابیم. وقتی دوچرخه ها را بیرون چادر میگذاریم، نگران دزدیده شدنشان هستیم.

 

فراموش نکنید یک نکته مهم در هنگام خرید وسایل کوهنوردی و دوچرخه سواری این است که حتما سبکترین وسیله را تهیه کنید.

 

8. سخن آخر؟

 

از شما خیلی ممنونیم، من خودم به شخصه همیشه علاقه داشتم با سنت ها، اخلاقیات و سبک زندگی مردم شمال کشور بیشتر آشنا شوم و خوشحالم که در این مسیر با شما آشنا شدیم.

با تشکر

رویا نجار باشی

 

 

دیدگاه‌ها   

0 #1 سمیرا 1393-07-29 05:27
با سلام. ممنون بچه ها. گزارش زیبایی بود...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آمار بازدید سایت

امروز181
دیروز319
هفته جاری2192
ماه جاری14911
کل بازدید573793

تعداد افراد آنلاین
13
نفر

آدرس گروه